ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۷ زبان از زبان‌های بومیان آمریکا در خطر انقراض قرار دارد

پیش از فتح پرو به دست کاشفان اسپانیایی، این زبان‌ها زنده و شکوفا بودند، اما به تدریج در طی قرن‌ها، به دلیل تبعیض‌های اجتماعی این زبان‌ها رو به اضمحلال گذاشتند.

در پرو ۴۷ زبان از گروه زبان‌های بومیان قاره آمریکا وجود دارد. پیش از فتح پرو به دست کاشفان اسپانیایی در قرن شانزدهم، این زبان‌ها زنده و شکوفا بودند، اما به تدریج در طی قرن‌ها، به دلیل تبعیض‌های اجتماعی این زبان‌ها رو به اضمحلال گذاشتند.

بومیان قاره آمریکا در پرو

فرناندو گارسیا، زبان‌شناس پرویی به خبرگزاری آلمان گفته است: «۴۷ زبان از مجموعه زبان‌های بومیان آمریکایی در پرو در اثر ۵۰۰ سال تبعیض اجتماعی رونقشان را از دست داده‌اند و اکنون در خطر انقراض قرار گرفته‌اند.»

به گفته این زبان‌شناس پرویی زبان بومیان جنگل‌های آمازون که سه میلیون نفر با آن گفت‌و‌گو می‌کردند به زودی منقرض می‌شود. در حال حاضر فقط شش نفر از سالخوردگان بر این زبان تسلط دارند.

روبرتو اوکایالی، زبان‌شناس و استاد دانشگاه پرو در لیما به خبرگزاری آلمان گفته است که از این شش نفر، سه نفر آنان به دلیل سالخوردگی ناشنوا هستند.

این زبان‌شناس می‌گوید زبان‌های بومی در خطر انقراض قرار گرفته‌اند به این دلیل که زبان اسپانیایی به بومیان پرو تحمیل شده است.

۳۲ زبان از ۴۷ زبانی که در خطر انقراض قرار گرفته‌اند، دارای الفبای مستقل و دستور زبان و دستور خط هستند. زبان‌شناسان پرویی امید دارند که با استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بتوانند مانع از انقراض این زبان‌ها شوند.

پس از فتح پرو در سال ۱۵۳۲ زبان اسپانیایی به عنوان زبان رسمی پرو اعلام شد و زبان‌های بومی مورد تبعیض قرار گرفتند. از آن زمان تاکنون ۳۷ زبان بومی در این کشور در اثر خشونت و تبعیض‌های قومی منقرض شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر ح

    پرو مگه چقدر جمعیت داره که 47 زبان در حال انقراض داره؟!؟! (یعنی بیشتر از این 47 تا زبان دارن که 47تاش در حال انقراضه؟!)