ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: متحدان آمریکا در سوریه مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

عفو بین‌الملل گروه‌های شورشی سوریه را به نقض خشن حقوق بشر متهم کرد. اسنادی از آدم‌ربایی، شکنجه و اعدام توسط این گروه‌ها در این گزارش آمده است.

آدم‌ربایی، شکنجه و اعدام: عفو بین‌الملل افراط در خشونت گروه‌های شورشی سوریه را مستند کرده است. برخی از این گروه‌ها از سوی آمریکا حمایت می‌شوند.

جنگجویان جبهه النصره در منطقه ادلب

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در میان این گروه‌های مخالف، شبه‌نظامیانی وجود دارند که تحت حمایت آمریکا یا قدرت‌های منطقه قرار دارند.

این سازمان جامعه جهانی را فرامی‌خواند که حمایت از گروه‌های ناقض حقوق بشر را متوقف کنند.

فیلیپ لوتر، مسئول بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل گفت در مناطق حلب و ادلب که تحت کنترل شورشیان قرار دارند «گروه‌های مسلح با مصونیت از مجازات، مرتکب جنایات جنگی و دیگر موارد نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی شده‌اند».

گروه‌های شورشی غیرنظامیانی را که منتقدند و یا بر خلاف احکام اخلاقی اقدامی کرده‌اند یا به اقلیت‌ها تعلق دارند، به‌دلخواه دستگیر می‌کنند.

حمله به فعالان رسانه‌ای

عفو بین‌الملل در این گزارش گفته است نقض حقوق بشر در مجموع توسط پنج گروه که در شمال سوریه فعال هستند صورت می‌گیرد: جبهه النصره، احرار الشام، گروه نورالدین زنگی، جبهه شامیه و فرقه ۱۶.

در این گزارش نقض حقوق بشر توسط این گروه‌ها از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین نقض حقوق بشر توسط رژیم بشار اسد نیز مستند شده و مورد انتقاد قرار گرفته است.

این گزارش بر اساس مصاحبه با حدود ۷۰ نفر از اهالی مناطق تحت کنترل شورشیان تنظیم شده است. در آن دست‌کم ۲۴ مورد آدم‌ربایی فعالان و نمایندگان اقلیت‌های قومی یا مذهبی گزارش شده است. همچنین سه کودک نیز ربوده شده‌اند که دو نفر از آن‌ها تا هفته گذشته همچنان ناپدید بودند. برخی از بازداشت‌شدگان به دلیل انتقادهایشان به شبه‌نظامیان و یا گوش دادن به موسیقی ربوده شده‌اند.

زندگی در ترس مداوم

این گروه‌ها گاهی سربازان نیروهای دولتی را در برابر دیدگان مردم اعدام کرده‌اند که عفو بین‌الملل از آن به‌عنوان جنایت جنگی نام می‌برد.

همچنین علیه فعالان رسانه‌ای نیز شکنجه‌هایی اعمال شده است. از دستبند قپانی (حلق‌آویز کردن از مچ دست) و یا بستن دست‌ها به یک چرخ، علیه آن‌ها استفاده شده است. این نوع شکنجه‌ها توسط دولت سوریه نیز انجام می‌شود.

نیروهای تندرو اسلامی در مناطق تحت کنترل خود دادگاه شرع به راه انداخته‌اند و افراد مرتکب زنا و یا ارتداد را اعدام کرده‌اند.

به‌گفته فیلیپ لوتر بسیاری از غیرنظامیان زمانی که رفتار گروه‌های مسلح حاکم را مورد انتقاد قرار می‌دهند و یا قوانین سختگیرانه را نقض می‌کنند، در ترس مداوم از آدم‌ربایی به‌سر می‌برند.

پیش از این نیز کارشناس‌های کمیسیون شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد حکومت سوریه و چند گروه شورشی در این کشور را متهم کرده‌ بودند که زندانیان پر‌شماری را کشته و یا شکنجه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    دم خروس اعتراف داعشی ها بیرون زد خبرگزاری هرانا – در هفته گذشته گروه فیلمبرداری شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی به سالن زندانیان سنی مذهب محکوم به اعدام در زندان رجایی‌شهر کرج رفته و بعد از فیلمبرداری از سالنی که قبلا تمیز و صحنه‌آرائی شده بود، از تعدادی از زندانیان این سالن که عمدتا از هشت سال قبل در بازداشت بسر میبرند درخواست مصاحبه کردند. این اقدام با همزمان شدن پخش مستندی از شبکه خبر در مورد دستگیری متهمان تلاش برای بمب گذاری در تهران، بیم زمینه سازی اجرای احکام این زندانیان را افزایش داده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مورخ چهارشنبه نهم تیرماه گروه فیلمبرداری شبکه یک صداوسیمای جمهوری اسلامی به سالن ۱۰ (محل نگهداری زندانیان سنی مذهب محکوم به اعدام) در بند ۴ زندان رجایی‌شهر کرج رفت. یک منبع مطلع در این باره به گزارشگر هرانا گفت: “در ابتدا کل سالن را تمیزکاری و صحنه آرایی کردند و بعد از عکاسی و فیلمبرداری کردن، مشخصا از چهار زندانی این سالن به نامهای کاوه شریفی، کاوه ویسی، بهروز شاه نظری و طالب ملکی درخواست مصاحبه کردند و گفتند هر چه دوست دارید بگویید!”