ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته شدن دو کولبر دیگر در تیراندازی ماموران و بازداشت چندین شهروند کرد

به دنبال شلیک ماموران به کولبرها در مرز چالدران، دو کولبر کرد کشته و سه نفر دیگر به شدت زخمی شده‌اند. در روزهای گذشته دست‌کم ۲۰ شهروند کرد هم در مناطق مرزی بازداشت شده‌اند.

به دنبال شلیک ماموران انتظامی به گروهی از کولبرها در مرز چالدران، دو کولبر کرد کشته و سه نفر دیگر به شدت زخمی شده‌اند. در روزهای گذشته دست‌کم ۲۰ شهروند کرد هم در مناطق مرزی بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با اعلام هویت دو کولبر کشته شده، آن دو را برهان علم هولو و مصطفی مهرپور معرفی کرده است. پنج کولبری که در تیراندازی و شلیک مستقیم ماموران کشته و زخمی شده‌اند از اهالی روستاهای شوط، چالدران و ماکو در استان آذربایجان غربی هستند.

یک منبع نزدیک به این کولبرها به هرانا گفته است که این افراد برای امرار معاش ناچار بوده‌اند که کولبری کنند.

کشته و زخمی شدن این کولبرها اما در حالی رخ داده است که روز دوشنبه هفتم تیر ماه هم دو برادر کولبر اهل سردشت به نام‌های لطیف و رئوف علی‌خانی با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته شدند:

پس از این حادثه گزارش‌هایی از امنیتی شدن شرایط منطقه و تهدید روستاییان و کولبران مخابره شد. بر اساس این گزارش‌ها کولبرها در روستاهای محروم منطقه تهدید شده بودند که اگر به قصد کولبری از خانه خارج شوند، هدف قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر در منطقه مرزی پیرانشهر، شمار زیادی از اسب‌های روستاییان منطقه به رگبار بسته شده و کشته شده‌اند.

منابع خبری محلی: در حالی که مرزنشینان در غرب ایران معاملات مرزی‌شان را در منطقه با چارپایان انجام می‌دهند، نیروی انتظامی از سه سال پیش برای جلوگیری از قاچاق کالا، دست به کشتار جمعی چارپایان می‌زند. در اعتراض به این اقدام، کمپین‌هایی در حمایت از حقوق حیوانات تشکیل شده است.

«کولبر» اما اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالاها از مرزها را با استفاده از «کول» خود و بدون هرگونه وسیله‌ای انجام می‌دهند.

کولبر‌ها بیش‌تر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه کار می‌کنند و افراد فقیری هستند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این کار روی آورده‌اند. آن‌ها جدای از خطرهای راه‌ و مسیرهای صعب‌العبور، باید خطر تیراندازی مستقیم ماموران را هم به جان بخرند و بر اساس تعاریف رسمی، دست به "قاچاق کالا" بزنند.

سامان رسول‌پور، روزنامه‌نگار و فعال مدنی کرد، درباره تیراندازی‌ نیرو‌های نظامی و انتظامی به مردم و چارپایان در منطقه مرزی پیرانشهر نوشته است:

با اندوه می‌گوید: مرزبانی پیرانشهر «ده‌ها» راس «قاطر» و «اسب» را به رگبار بسته و کشته است. می‌پرسد: واقعا چرا چنین است؟
می‌گویم: اسب و قاطرها را می‌کشند تا «کولبران» بترسند. کولبران را می‌کشند تا «مردم فقیر» بترسند. مردم فقیر را می‌کشند تا کسی هوس اعتراض نکند. «معترضان» را می‌کشند تا «خاموشان» به «معترض» مبدل نشوند. در یک جمله: در کشور ما، کشتن قاطرها، لازمه زنده ماندنِ دیکتاتورهاست. دیکتاتورهایی که بخشی از آن‌ها «قاچاقچی» هستند. آن‌ها شاید فکر می‌کنند قاطرها چوب لای چرخِ اسکله‌‌های قاچاق‌شان می‌گذارند.

تمایل نداشتن دولت به سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی و نبود کارخانجات و فقدان سیاست‌های مشوق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مناطق، از عوامل ناچار شدن ساکنان شهرهای مرزی به کولبری کردن است.

بازداشت‌های گسترده در مناطق مرزی

در کنار شدت یافتن برخوردها با کولبران در مناطق مرزی، گزارش‌ها از آذربایجان غربی از بازداشت دست‌کم ۲۰ شهروند کرد در این منطقه حکایت دارد. نیروهای وابسته به اطلاعات سپاه پاسداران به عنوان عوامل این بازداشت‌ها معرفی می‌شوند.

از دو هفته پیش تا‌کنون حداقل شش شهروند اهل اشنویه بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده‌اند.

در مهاباد هم پنج نفر از اهالی شهر با اتهام‌های امنیتی و ارتباط با احزاب کرد بازداشت شده‌اند.

اطلاعات سپاه پاسداران چهار نفر از اهالی سردشت را هم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده است.

اطلاعات سپاه کردستان هم سه نفر از اهالی روستای تنگی‌سر از توابع سنندج را بازداشت کرده است.

این افراد اغلب در محل کار یا خانه‌های‌شان و بدون حکم قضایی بازداشت شده‌اند. به دنبال مراجعه خانواده‌های بازداشت‌شدگان به مقام‌های قضایی، آن‌ها هم از بازداشت این افراد ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند و گفته‌اند که حکمی برای بازداشت افراد مورد نظر صادر نشده است.

مقام‌های رسمی تا به حال توضیحی درباره دلایل بازداشت گسترده شهروندان در شهرهای غربی کشور نداده‌اند، اما به گزارش منابع خبری کردی، به نظر می‌رسد این بازداشت‌ها به دنبال افزایش تنش و درگیری میان نیروهای سپاه پاسداران و حزب دموکرات کردستان باشد و این افراد به ظن ارتباط با احزاب کرد مخالف حکومت ایران بازداشت شده باشند.

در جریان درگیری‌های اخیر در اشنویه، مهاباد و سرو‌آباد تعداد زیادی نیرو‌های سپاه و حزب دموکرات کردستان کشته و مجروح شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدر

    سلام نیروی انتظامی بجای قتل عام چهارپایان بهتراست فک وفامیل وخانواده خودراکه انگلهای جامعه هستندقتل عام کندودست ازرذالت درکشتن حیوانات بیگناه بردارند.البته اینهاازفعالیت کولبرهاممانعت میکنندتادرامددزدان اصلی وفاسدان که همانا اخوندهاوسپاهیان هستندافت نکنندوگرنه اگرمبارزه باقاچاق بودکه بایدریشه اصلی ها قطع میشد.این رژیم هچلهف کثیف ترین حکومت درتاریخ بشری است .