ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارشگران بدون مرز: هرگونه مذاکره با طالبان متوقف شود

سازمان گزارشگران بدون مرز از ناتو خواسته است تمام نیروی خود را برای حفاظت و حمایت از آزادی رسانه‌ها و جان خبرنگاران در افغانستان به کار بگیرد و مذاکره با آن‌ها را مشروط سازد.

نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز، جمعه، هشتم ماه ژوئن/ هجدهم تیر ماه، با ملاحظات سخت امنیتی در شهر ورشو، پایتخت لهستان آغاز شد. این نشست تا روز شنبه ادامه خواهد داشت. در این نشست سران ناتو روی سه موضوع مهم منطقه خاورمیانه تمرکز خواهند داشت: ادامه پشتیبانی از نیروهای امنیتی در افغانستان و تحت فشار قرار دادن طالبان، شکست دادن داعش و جلوگیری از تهاجم روسیه به مرزهای شرقی ناتو.


رفتار روسیه در شرق اروپا یکی موضوع‌های مهم این نشست است. ناتو می‌خواهد در این نشست راه‌های تقویت امنیت در کشورهای اروپای شرقی (لتونی، استونی، لیتوانی و لهستان) را تعیین کند و برنامه دارد که نیروهای خود را به طور دوره‌ای در این کشورها افزایش دهد.

در روز اول این نشست باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درباره خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت که این موضوع باعث تضعیف نقش بریتانیا در پیمان آتلانتیک شمالی نخواهد شد.

روابط روسیه و اوکراین و فعالیت‌های داعش و جریان صلح با طالبان در افغانستان هم از مهم‌ترین موضوع‌های این نشست است که برای هر کدام راه‌حل و اقدام مشخصی ارائه خواهد شد.

همزمان با این نشست، سازمان گزارشگران بدون مرز از ناتو خواسته است که تمام نیروی خود را برای حفاظت و حمایت از آزادی رسانه‌ها و جان خبرنگاران در افغانستان به کار بگیرد و مذاکره با آن‌ها را مشروط سازد.

سازمان گزارشگران بدون مرز: تا زمانی که طالبان دست‌کم متعهد به رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه نشوند باید از هر گونه مذاکره با آن‌ها خوداری شود.

به گزارش این سازمان از سال ۲۰۰۱ تا امروز دست‌کم ٣٥ خبرنگار در حین انجام وظیفه در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند که ١٦ نفر از این روزنامه‌نگاران خارجی و ١٩ خبرنگار، افغانستانی هستند. آن‌ها در ولایت‌های مختلف به قتل رسیده‌اند.

گذشته از این، طالبان روزنامه‌نگاران محلی افغانستان را مرتب تهدید می‌کند و جان بسیاری از آن‌ها مدام در خطر است.

بشیر احمد قاسانی، یکی از روزنامه‌نگارانی‌ که اسمش در لیست تهدیدشده‌ها از جانب طالبان بارها در شبکه‌های اجتماعی ظاهر شده، به رادیو زمانه می‌گوید که پیوسته ایمیل‌های تهدیدآمیزی از جانب گروه‌های منصوب به طالبان دریافت می‌کند.

بشیر احمد قاسانی همچنین می‌گوید که علاوه بر توقف هر گونه مذاکره با طالبان، ناتو باید کشورهای حامی طالبان را هم تحت فشار قرار دهد و تا آن‌ها هم مذاکره‌ با طالبان را متوقف کنند.

در اینجا می‌توانید به گفت‌وگو با بشیر احمد قاسانی گوش دهید:

در نشست امروز ناتو اما صحبت‌ها بیش‌تر بر محور وضعیت امنیت در اروپای شرقی بود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ضمن اشاره به تغییر وضعیت امنیت در اروپای شرقی گفته است که فعالیت‌های روسیه در اوکراین باعث نگرانی‌ست.

موضوع «شکست دادن داعش» یکی از مسائل بحث برانگیز و پر تناقض‌ در این نشست بود. گفته می‌شود ناتو با این‌که صحبت از حمله دست‌جمعی به مراکز داعش می‌کند، اما همزمان نمی‌خواهد همکاری روسیه را در سوریه از دست بدهد.

حوادث تروریستی سال گذشته در پاریس اما باعث نگرانی عمیق برخی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی است و به طور جدی از «جنگ با افراط‌گرایی» می‌گویند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.