ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ديدار با دو فرزند گمشده‌ام، "دار" و "شاهد"، پس از چهار دهه

رضا علامه زاده - دو فيلم كوتاه داستانى‌ام به شكلى باورنكردنى از ايران به دستم رسيده است. "دار" در روستایی در لاهیجان و "شاهد" در هزارجریبِ مازندران ساخته شده.

فيلم "دار" همان فيلمى است كه در سال ١٣٥٢ جايزه بزرگ "جشنواره جهانى خيخون اسپانيا" را برد و زمينه دستگيرى و زندانى شدنم را فراهم آورد كه قصه‌اش دراز است و در كتاب خاطرات زندانم با عنوان "دستى در هنر، چشمى بر سياست" به تفصيل به آن پرداخته‌ام.

پوستر فیلم "دار" ساخته رضا علامه‌زاده

این فیلم در زمستان ١٣٥١در روستائی در حوالی لاهیجان فیلمبرداری شد و فيلم "شاهد" را که در روستائی در اعماق جنگل‌های هزارجریبِ مازندران ساختم در مراحل تدوين بود كه دستگير شدم و پس از خلاصى از زندان در جريان انقلاب، تمامش كردم ولى فقط يك بار در جشنواره‌اى كوچك در تهران (به همراه "دار") که تنها شش‌ماه پس از انقلاب توسط کانون برگزار شد به نمايش درآمد و نه بخاطر موضوع فيلم كه به دليل ممنوعیتِ نام‌بردن از من، تاكنون از دسترس همگان دور مانده بوده است. فیلمنامه‌ی هر دو فیلم که موضوعاتی اخلاقی برای کودکان و نوجوانان دارند نوشته خودم است.

همين ماه پيش بود كه دوستى فيسبوكى از ايران خبر داد كه نسخه‌اى از اين دو فيلم را در ميان كتاب‌ها و فيلم‌ها و نوارهاى پدرش كه به تازگى فوت شده يافته و مى‌تواند آن را به دست من برساند. و در نهايت هم رساند!

و من دو هفته پيش توانستم اين دو فيلم كوتاهم را پس از نزديك به چهار دهه ببينم.

بازيگران اصلى هر دو فيلم طبعا كودك هستند ولى در فيلم "دار" زنده‌نام "مهرى وداديان"، بازيگر سرشناس سينماى ايران در كنار "سيامك اطلسى" كه شايد اين يكى از اولين فيلم‌هايش بود، بازى دارد. من با مهرى وداديان، اين بانوى وزين سينمای کشورمان، پيش از آن در فيلم سينمائى "قدير" كار كرده بودم.

پوستر فیلم "شاهد" ساخته رضا علامه‌زاده

بازيگران فيلم شاهد "سعيد پورصميمى"، بازيگر قدرتمند تئاتر، و زنده‌نام "پروين سليمانى" يكى ديگر از چهره‌هاى برجسته و سرشناس سينماى ما هستند. شانس همكارى با پورصميمى را يك بار ديگر، دوسال پس از انقلاب، مجددا يافتم. او در يكى از دو فيلم كوتاهى كه در مورد كودكانِ كار در ايران ساختم با عنوان "آقاى بيمه‌اى" بازى داشت (آيا معجزه ديگرى رخ خواهد داد و كسى دو فرزند گمشده ديگرم، "آقاى بيمه‌اى" و "نقش" را كه در مجموعه "نان آورانِ كوچك" براى تلويزيون ساختم به دستم خواهد رساند؟)

و بالاخره فيلم "دار" را زنده‌نام "مهرداد فخيمى"، فيلمبردار نامى فيلمبردارى كرد و فيلم شاهد را فيلمبردار برجسته كانون، "مرتضى رستگار". مدت نمايش اولى حدود ١٥ و دومى ٢٠ دقيقه است و هر دو فیلم بصورت سی‌وپنج میلمیتری و رنگی ساخته شده‌اند.

نمايش اين دو فيلم در برنامه سينمائى "اكران" روز شنبه آینده بيست و ششم تيرماه (شانزدهم جولاى) در ساعت هشت شب به وقت ايران خواهد بود. برنامه "اکران" به تهيه‌كنندگىِ مجری فرهيخته "شپول عباسى" را من مناسب‌ترين برنامه براى اولين نمايش عمومى اين دو فيلم مى‌دانم.

دو سال پيش فیلم مستند-داستانی اخیرم "با من از دريا بگو" نيز از همين برنامه پخش شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا علامه زاده

    بهنام عزيز بله اين برنامه از تلويزيون صداى آمريكا پخش خواهد شد.

  • roozbeh

    برنامه سینمائى “اکران” از کدام کانال پخش میشه ؟

  • بهنام

    جناب علامه زاده ، با تشکر از جنابعالی به خاطر یک عمر فعالیتهای مفید فرهنگی . میخواستم بدانم برنامه ( اکران ) همان برنامه شبکه صدای آمریکاست یا خیر ؟