ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داستان شب‌پره‌ها در فینال فرانسه و پرتغال چه بود؟

میلیون‌ها شب‌پره در ورزشگاه نورانی «استد دو فرانس» پرپر زدند و سوختند. کافی بود به جای نور سفید از نور زرد استفاده شود اما حواس‌ یوفا متوجه اکونومی بود تا اکوسیستم.

میلیون‌ها شب‌پره در شب مسابقه فینال جام ملت‌های اروپا در ورزشگاه استد دو فرانس در پاریس، پرپر زدند و سوختند. نورافکن‌های ورزشگاه از شب قبل از بازی، به دلایل امنیتی روشن بودند و نوارهای تبلیغاتی در حاشیه زمین مزید بر علت هجوم شاپرک‌هایی که تنها با نور جهت‌یابی می‌کنند.

ورزشگاه غرق در نور «استد دو فرانس» پاریس در فینال جام ملت‌های اروپا مسلخ میلیون‌ها شب‌پره‌ شد، آنها نیز در گرماگرم بازی، به این سو و آن سو می‌پریدند و بال بال می‌زدند. بعد از بازی فرانسه و پرتغال، زمین چمن ورزشگاه، جایگاه‌های تماشاچیان و سطل‌های آشغال پر از شب‌پره مرده بود.

بسیاری از حشرات فعال در شب، جهت‌یابی خود را با نور ماه تنظیم می‌کنند و در دنیای این موجودات چیزی به نام نور مصنوعی وجود ندارد. برای همین است که همیشه در اطراف چراغ‌های خیابان در شب، تعدادی حشره دیده می‌شود. اما آنها یا بر اثر حرارت چراغ‌ها می‌سوزند یا به بال‌هایشان در اثر برخورد با چراغ آسیب می‌زنند.

طبق نتایج پژوهش‌های دو دانشمند اتریشی (هوتینگر و گراف) یک چراغ نئون دو متری، موجب مرگ ۳۵۰ هزار حشره در سال می‌شود. نورافکن یک مجسمه در جنوب ایتالیا هر شب پنج هزار حشره را می‌کشد. در شهر گراتس در تابستان هر شب به ازای هر چراغ خیابان، ۱۵۰ شب‌پره تلف می‌شوند،

از بین رفتن شب پره‌ها و حشرات "خانواده شاپرکان"، زیان‌های جدی برای اکوسیستم دارد. آنها نقش مهمی را در گرده‌افشانی ایفا می‌کنند و اهمیت‌شان تقریبا مانند زنبور عسل است. علاوه بر این شاپرکان منبع غذایی بسیاری از پرندگان هستند.

میلیون‌ها نفری که بازی فینال را از طریق ماهواره تماشا می‌کردند، بال بال زدن این حشرات و نشستن آنها روی سر و شانه بازیکنان را می‌دیدند. حتی زمانی که رونالدو زخمی شد و شروع به گریه کرد، شب‌پره‌ای گوشه چشم او نشست. عکسی از این صحنه در بسیاری شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده که انگار شب‌پره اشک رونالدو را می‌نوشد.

بسیاری فکر می‌کردند که این حشرات، بید هستند. توماس اشمیت، استاد دانشگاه هاله-ویتنبرگ و مدیر انستیتوی حشره‌شناسی آلمان در مصاحبه‌ای با «زوددویچه تسایتونگ» گفته است که بیدها تنها گروهی کوچک از شب‌پره‌ها با ۱۰۰هزار گونه تنوع هستند و شب‌پره‌های بازی فینال از نوع «شاپرکان جغدی» بودند.

این که به خاطر یک بازی میلیون‌ها حشره تلف شوند، موضوع قابل‌دفاعی نیست. چراغ‌های تبلیغات ورزشگاه استد دو فرانس به خاطر اهداف اقتصادی خاموش نشدند و «یوفا» کمترین توجهی به این موضوع نداشت.

راه‌حل این مشکل چندان سخت نبود:  استفاده از لامپ‌هایی با نور «فرابنفش» کمتر، یعنی تغییر نور سفید (لامپ بخار جیوه) به نور زرد (لامپ بخار سدیم). اما اتحادیه فوتبال اروپا که از برگزاری جام اخیر حدود چهار میلیارد یورو درآمد و  نزدیک ۸۰۰ میلیون یورو سود خالص داشت، حواس‌ خود را متوجه منافع اکونومیک کرده بود تا مصالح اکوسیستم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.