ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولاند: حمله به عراق و سوریه شدت می‌گیرد

پس از حمله به نیس و کشته شدن دست‌کم ۸۰ نفر، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه از تشدید عملیات نظامی فرانسه در سوریه و عراق خبر داد و گفت وضعیت فوق‌العاده در کشور که قرار بود ۲۶ ژوئیه / ۵ مرداد پایان یابد سه ماه دیگر تمدید خواهد شد.

در پی حمله مرگبار به شهر نیس فرانسه و کشته شدن ده‌ها نفر، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری این کشور گفت حملات نظامی فرانسه به عراق و سوریه شدت خواهد گرفت. او وضعیت فوق‌العاده در فرانسه را سه ماه دیگر تمدید کرد. قرار بود وضعیت فوق‌العاده ۲۶ ژوئیه / ۵ مرداد پایان یابد.

پیام تلویزیونی فرانسوا اولاند ـ جمعه ۱۵ ژوئیه / ۲۵ تیر

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند این خبر را روز جمعه ۱۵ ژوئیه / ۲۵ تیر در یک پیام تلویزیونی اعلام کرد و افزود: «لایحه‌ای در این‌باره تا هفته آینده به پارلمان خواهد رفت.»

شب گذشته، پنج‌شنبه ۱۴ ژوئیه / ۲۴ تیر یک کامیون باربری به جمعیتی که برای جشن روز ملی فرانسه در شهر نیس جمع شده بودند حمله عمدی کرد و همزمان راننده آن مردم را به رگبار بست. در این حمله دست‌کم ۸۴ نفر کشته و ۱۰۰ نفر زخمی شدند. راننده کامیون نیز توسط پلیس کشته شد.

اولاند همچنین اطمینان داد که فرانسه به عملیات خود در عراق و سوریه شدت خواهد داد.

او که از کاخ الیزه سخن می‌گفت افزود: «هیچ چیز مانع از عزم ما در مبارزه با تروریسم نخواهد شد و ما اقدامات خود در سوریه و عراق را بیشتر تقویت خواهیم کرد و همچنان کسانی که به ما در خاک کشورمان حمله می‌کنند را در مقرهای خود مورد حمله قرار خواهیم داد.»

فراخواندن نیروهای ذخیره

رئیس جمهوری فرانسه همچنین از تصمیم خود برای فراخواندن نیروهای ذخیره به‌منظور حفاظت شهروندان از تروریسم خبر داد. این افراد از جمله کسانی هستند که زمانی در پلیس یا ژاندارمری کار می‌کردند. اولاند گفت از این افراد احتمالاً در کنترل مرزها استفاده خواهد شد.

فرانسوا اولاند روز گذشته چند ساعت پیش از کشتار نیس، در جریان جشن روز ملی فرانسه در پاریس از پایان وضعیت فوق‌العاده در ۲۶ ژوئیه سخن گفته بود.

نیس، پس از حمله مرگبار پنج‌شنبه ۱۴ ژوئیه / ۲۴ تیر

وضعیت فوق‌العاده پس از حملات تروریستی به پاریس در ۱۳ نوامبر به اجرا گذاشته شد. در این حملات ۱۳۰ نفر کشته شدند و مسئولیت آن را گروه «دولت اسلامی» (داعش) برعهده گرفت. از آن زمان وضعیت فوق‌العاده سه بار در ماه‌های نوامبر، فوریه و مه تمدید شده بود. آخرین باری که این قانون تمدید شد در تاریخ ۱۹ مه / ۳۰ اردیبهشت بود. برخلاف دفعات پیش که سه ماه تمدید شده بود، در ماه مه برای تضمین امنیت بیشتر در مسابقات فونبال جام ملت‌های اروپا و مسابقات دوچرخه‌سواری «تور دو فرانس»، دو ماه تمدید شد.

در وضعیت فوق‌العاده هرگونه گردهمایی که برای نظم عمومی خطرناک باشد لغو می‌شود و دولت می‌تواند در چارچوب قانون آن وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را که از تروریسم حمایت می‌کنند و یا تحریک به اقدامات تروریستی می‌کنند، مسدود کند.

واکنش‌ها به حمله نیس

حمله مرگبار پنج‌شنبه شب به نیس واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. در فرانسه شخصیت‌های مختلف سیاسی از احزاب گوناگون آن را محکوم کردند. آن هیدالگو شهردار پاریس اعلام کرد که پرچم‌های ادارات دولتی در پایتخت روز جمعه نیمه‌افراشته خواهند بود.

شورای مسلمانان فرانسه (CFCM) نیز این اقدام را به‌شدت محکوم کرد و آن را حمله‌ای «نفرت‌انگیز» در روز ملی «که ارز‌ش‌های آزادی، برابری و برادری گرامی داشته می‌شود»، دانست. شورای مسلمانان فرانسه از مسلمانان کشور خواست تا در روز جمعه برای قربانیان این «حمله وحشیانه» دعا کنند.

تیتر روزنامه‌های فرانسوی فردای حمله به نیس

در خارج از فرانسه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای به‌شدت حمله به نیس را محکوم کرد و گفت «آن‌چه به نظر می‌رسد این یک حمله تروریستی وحشتناک» بوده است. اوباما ضمن اعلام همبستگی آمریکا با فرانسه از مسئولان دولتی آمریکا خواست تا با مسئولان فرانسوی در ارتباط باشند و هر کمکی که از دست‌شان برمی‌آید در پیوند با این حمله به فرانسه بکنند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز در صفحه توئیتر خود حمله به نیس را محکوم کرد و گفت «کانادایی‌ها از این حمله شوکه شدند».

سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر جدید بریتانیا نیز همبستگی بریتانیا و کابینه او با مردم فرانسه را اعلام کرد و رویداد نیس را «حادثه وحشتناک» خواند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • وطن

    سخن بهنام پسنديده است.

  • بهنام

    ( جواب جالب یک جوان به توئیت حداد عادل ) غلامعلی حداد عادل در توئیتر نوشته : اخبار حملات تروریستی در نیس را که خواندم بی اختیار به یاد این شعر سعدی افتادم که می گوید : کس نیاموخت علم تیر از من که مرا عاقبت نشانه نکرد و اما جواب جالب این جوان : اتفاقآ این توئیت شما منو یاد این شعر سعدی انداخت که میگه : تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی جوابی که این جوان به توئیت حداد عادل در مورد حادثه نیس داده رو باید قاب بگیرن که رئیس فرهنگستان زبان را با خاک یکسان کرده ! دست مریزاد به این حاضر جوابی با مسما . البته این شعر حضرت سعدی در مورد افکار باطل و خشونت آمیز بعضی از کسانی هم که در اینجا پرسه می زنند و کامنت می گذارند ، مصداق دارد .

  • اشکان

    مگر تروریستها از سوریه میروند فرانسه عملیات میکنند؟ مگر اعضای داعش در فرانسه برای انجام عملیات نیازمند کمکی از پایتخت خود در سوریه هستند ؟ داعش یک گروه نیست یک اندیشه است یک ایده . ایده ای که سربازانش را خودش تولید میکند. مشکل تروریسم در فرانسه راه حل نظامی ندارد ؛ راه حل پلیسی دارد. اگر پلیس عرضه داشت میتوانست مشکل را حل کند.

  • مهرشاد

    بنظرمن، مردم خوب فرانسه تاوان سیاست های غلط ، فرانسه در سوریه رو می پردازند، اونها از طریق باند های تبه کار داعش رو حمایت می کنند، کسی چه میدونه شاید این کار تروریستی از طرف خودسون باشه برای حمله به کشورهای دیگه.

  • دخالت

    اشتباه فرانسوا اولاند اینه که در جنگ مسلمانان بخصوص سوریه دخالت میکند.و با این کارش فقط مردم بیچاره را به خاک و خون میکشد.و خودش یک تار مو ازخودش و نزدیکانش کم نمیشه

  • Behrouz

    یکی نیست که به این نادان تفهیم کند که مشکل چند میلیونی فرانسه در خاک فرانسه است. با باز گذاشتن مرز ها هر سال چند میلیون دیگر مانند این محمد تونسی آماده قتل و عام فرانسوی، بلژیکی، انگلیسی، اسپانیائی،.......... هستند. روانشناس دانمارکی دکتر نیکولای سنلس که به اقتضای شغل خود با تبهکاران خارجی و بخصوص مسلمانان سر و کار داشته نوشته و گفته که اسلام هیولا می آفریند. نویسنده و روزنامه نگار کانادائی هم میگوید که راه دادن مسلمانان به کانادا و غرب مانند باز کردن در خانه خود به روی نازیها در جنگ جهانی دوم است.