ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: محموله آب سنگین به آمریکا تحویل داده شد

در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا خرید آب سنگین از ایران را ممنوع اعلام کرده، ایران می‌گوید ۳۲ تُن آب سنگین به آمریکا فروخته و محموله آن به‌زودی به این کشور می‌رسد.

چهار روز بیشتر از تصویب قانون منع خرید آب سنگین ایران توسط مجلس نمایندگان آمریکا نمی‌گذرد که ایران اعلام کرده است آب سنگین خود را به آمریکا فروخته و محموله آن در راه است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران شنبه شب ۱۶ ژوئیه / ۲۶ تیر در برنامه متن و حاشیه شبکه سه تلویزیون دولتی ایران گفت: «آب سنگینی که فروخته شده اکنون در راه است و حدود یک ماه دیگربه آمریکا می‌رسد.»

به‌گفته او «محموله ۳۲ تنی آب سنگین» چند روز پیش تحویل آمریکا داده شده است.

دولت باراک اوباما در ماه آوریل گذشته اعلام کرده بود آمریکا آب سنگین به ارزش هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از ایران خریداری خواهد کرد. جمهوری‌خواهان این اقدام دولت آمریکا را کمک به برنامه هسته‌ای ایران توصیف کردند.

کمالوندی افزود: «به قراردادمان اصلاحیه‌ای زدیم و به علت بدعهدی‌های آن‌ها و نگرانی‌هایی که داشتیم بعد از این‌که پول آن را گرفتیم محموله را تحویل دادیم.»

این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ ژوئیه / ۲۳ تیر به‌وقت محلی با ۲۴۹ رأی موافق و ۱۷۶ رأی مخالف قانون جلوگیری از خرید آب سنگین از ایران را تصویب کرد.

اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند و آن‌ها نیز با توافق هسته‌ای ایران مخالفند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در همین رابطه گفت: «برای فروش آب سنگین اکنون با سه چهار کشور رایزنی کردیم تا در صورتی که آمریکایی‌ها با توجه به این‌که کنگره خرید از ایران را منع کرده است نتوانستند بخرند کشورهای جایگزین وجود داشته باشد.»

«آب سنگین» به اکسید هیدروژن سنگین گفته می‌شود که از آن به عنوان مهارگر و همچنین عامل انتقال گرمی راکتور در راکتورهای هسته‌ای با سوخت اورانیم استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.