ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت ترکیه ۲۴ شبکه رادیو تلویزیونی را بست

شورای عالی رادیو و تلویزیون مجوز ۲۴ شبکه رادیو تلویزیونی را لغو و کارمندان آن را اخراج کرد. ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر از کارمندان وزارت آموزش و پرورش نیز تعلیق شدند.

در پی کودتای نافرجام در ترکیه و یورش دولت این کشور به نهادها و دستگاه‌های مختلف دولتی برای شناسایی مخالفان، شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه (RTUK) مجوز فعالیت ۲۴ شبکه رادیویی و تلویزیونی را لغو و کارمندان آن‌ها را اخراج کرد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، مقامات دولت ترکیه گفته‌اند این شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی با جنبش «حزمت» (خدمت) وابسته به فتح‌الله گولن ارتباط داشتند.

فتح‌الله گولن که ابتدا متحد اردوغان بود بعدها به یکی از مخالفان او تبدیل شد و در حال حاضر در آمریکا به‌سر می‌برد. دولت ترکیه جنبش گولن را به‌عنوان یک سازمان تروریستی می شناسد و مسئولان حکومتی ترکیه او را مسئول کودتای نافرجام جمعه ۱۵ ژوئیه / ۲۵ تیر در این کشور می‌دانند و از آمریکا خواسته‌اند که او را به ترکیه تحویل دهد. گولن پس از کودتا اعلام کرد که در آن نقشی نداشته و حاضر است به ترکیه بازگردانده شود.

تصمیم به لغو مجوز این شبکه‌ها سه‌شنبه ۱۹ ژوئیه / ۲۹ تیر در نشست ویژه شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه در آنکارا گرفته شد.

همزمان وزارت آموزش و پرورش ترکیه ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر از کارمندان خود را به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام از کار تعلیق کرد.

خبرگزاری دولتی آناتولی گفته است این تصمیم بر اساس بررسی پرونده‌های این افراد گرفته شده است. این کارمندان آموزش و پرورش هم در شهرها کار می‌کردند و هم در مناطق روستایی.

پاکسازی‌ها گسترده پس از کودتا در ارتش، دستگاه‌های دولتی و دادگستری نیز انجام شده است. حدود ۶۰۰۰ نفر بازداشت شده‌اند که ۱۰۳ تن از آن‌ها ژنرال‌ و دریاسالار ارتش هستند. همچنین دولت هشت هزار و ۷۷۷ نفر از مأموران پلیس و کارمندان دولت، از جمله ۳۰ فرماندار و ۵۲ بازرس را اخراج کرد و فعالیت بیش از ۲۷۰۰ قاضی و وکیل دادگستری به حالت تعلیق در آورد.

در کودتای شامگاه جمعه ترکیه بیش از ۲۶۴ نفر کشته و یک هزار و ۴۰۰ نفر زخمی شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهربون

    اطمینان دارم اردوغان میشود مثل خمینی. بیچاره مردم ترکیه.

  • کیخسرو ایرانی

    کودتای نمایشی و انقلاب بلشویکی اردوغان بی تردید نه تنها ترکیه را به اغما خواهد برد بلکه منطقه را دچار بی ثبای بیشتر خواهد کرد. اسلام گرایی که اصولا هیچ گاه دموکراسی را بر نتابیده اکنون با نوع سنی (عثمانی) آن ، به جنگ فرقه ای درمنطقه دامن خواهد زد. بدبختانه این تحولات اخیر نشان می دهد که چقدر دموکراسی در خاورمیانه بی ریشه است! سالها پیش منطقه از طاعون مارکسیسم -لنینیستی خلاص شد اما گویا نخسه بدل های آن کارکرد های آن را ایفا می کنند. آینده ی منطقه رویارویی دو اسلام در برابر هم خواهد بود : اسلام شیعی / اسلام سنی . همانطورهم که تا کنون تاریخ گزارش داده هیچ گاه این دو اسلام به وجه مشترکی نرسیده و در آینده هم نخواهند رسید!!! خدا حافظ دموکراسی ....