ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانه «ملکه توران»، همسر رضا شاه تخریب شد

تلاش‌های میراث فرهنگی بی‌نتیجه ماند و خانه قمرالملوک امیر سلیمانی تخریب شد. این خانه از نمونه‌های معماری مدرن در عصر پهلوی به شمار می‌آمد.

خانه قمرالملوک امیر سلیمانی، همسر سوم رضا شاه را که به «ملکه توران» شهرت داشت تخریب کردند. این خانه در خیابان پسیان در تهران قرار داشت و از نمونه‌های معماری مدرن در عصر پهلوی به شمار می‌آمد.

در پی انتشار این خبر، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران کوشید با اعزام چند کارشناس و یگان حفاظت میراث فرهنگی از تخریب این خانه جلوگیری کند.

وجیهه قاسمی، مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی استان تهران گفته است: «این بنا به عنوان بنای واجد ارزش در میراث استان تهران لکه‌گذاری نشده است.»

با این حال مسئولان میراث فرهنگی این بنا را به سرعت به ثبت رساندند، اما با وجود این تلاش‌ها موفق نشدند از تخریب این خانه تاریخی جلوگیری کنند.

قرار است که به جای این خانه تاریخی یک ساختمان بلندمرتبه احداث شود.

بر اساس اسناد تاریخی خانه ملکه توران بین سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۲ ساخته شده است. رضا شاه پس از ازدواجش با ملکه توران دستور به احداث این ملک را داده بود.

در فیلم مستند «باد صبا» ساخته آلبرت لاموریس ( ۱۹۶۹) این بنا برای چند لحظه از چشم پرنده (از جنوب به شمال) دیده می‌شود.

خانه ملکه توران در تملک کمیته امداد بود اما ماه گذشته واگذار شد. گفته می‌شود که ابتدا فضای سبز ملک را خشکاندند و سپس خانه را ویران کردند.

قمرالملوک امیر سلیمانی سومین همسر رضا شاه بود. او که در سال ۱۲۸۳ متولد شده بود، در ۱۹ سالگی به عقد رضا شاه پهلوی درآمد، اما پس از تولد غلامرضا پهلوی از همسرش جدا شد.

قمرالملوک امیر سلیمانی بعد از انقلاب، از ایران خارج شد، مدتی در آلمان اقامت کرد و سرانجام در ۹۱ سالگی در خانه سالمندانی در پاریس درگذشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.