ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«۸۵ درصد بودجه فرهنگ در اختیار سازمان‌های غیرپاسخگو است»

معاون وزیر ارشاد می‌گوید ۲۶ دستگاه متولی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در ایران بیشترین سهم را از بودجه ۱۰هزار میلیارد ریالی این وزارتخانه می‌‌برند اما به جایی پاسخگو نیستند.

علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید حدود ۲۶ دستگاه متولی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در ایران بیشترین سهم را از بودجه فرهنگ و هنر می‌‌برند اما به جایی پاسخگو نیستند.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، علی‌اصغر کاراندیش شامگاه چهارشنبه ۲۰ ژوئیه / ۳۰ تیر گفت: «۶۱ هزار میلیارد ریال از بودجه ۷۱ هزار میلیارد ریالی حوزه فرهنگ و هنر در سال جاری در اختیار نهادها و سازمان‌هایی قرار گرفته است که در خصوص عملکرد خود به کسی پاسخگو نیستند.»

او بودجه وزارت ارشاد اسلامی را در سال جاری ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت این میزان اعتبار جوابگوی نیازهای فرهنگ و هنر در کشور نیست.

«سازمان‌های غیرپاسخگو» به نهادها، بنیادها و ارگان‌هایی گفته می‌شود که به جریان اصولگرای افراطی یا محافظه‌کار طرفدار رهبر نظام اسلامی تعلق دارند و مستقل از مجموعه دولت فعالیت می‌کنند و به مجلس و دولت پاسخگو نیستند. بیشتر این مراکز، تحت ریاست و اشراف روحانیان حوزه علمیه قم‌اند و در راستای منویات آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در حوزه دین و فرهنگ کشور و منطقه فعالیت می‌کنند.

معاون وزیر ارشاد می‌گوید بیش از ۸۵ درصد بودجه حوزه فرهنگ و هنر در اختیار چنین سازمان‌هایی است «ولی همه توقعات و انتظارات در این زمینه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»

چنین موردی تنها محدود به بودجه امسال نمی‌شود و تقریباً در سال‌های گذشته نیز سهم این‌گونه نهادها از بودجه کشور کمابیش به همین شکل بوده است.

در سال گذشته (۱۳۹۴) وزارت ارشاد تنها ۱۳ درصد بودجه فرهنگی کشور را دریافت کرد و ۸۷ درصد آن هزینه نهادهای غیرپاسخگو شد.

سال‌هاست که جدولی جداگانه به پیوست لایحه بودجه منتشر می‌شود که در آن بودجه‌هایی به مؤسسات و مراکز فرهنگی خاصی که توانسته‌اند از هر طریق ممکن نامشان را در این جدول بگنجانند، تعلق می‌گیرد. این جدول پیش از این‌ها با عنوان «جدول ١٢» و در چند سال اخیر با عنوان «جدول ١٧» شناخته می‌شود.

در این جدول نهادهایی مانند حوزه علمیه قم و مؤسسات وابسته به آن، هیئت رزمندگان اسلام، طرح زیارت و تعداد پرشماری مؤسسه که تحت عناوینی مانند علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دسته‌بندی شده‌اند، قرار دارند.

برای نمونه در بودجه امسال «مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی» که  به صورت مستقیم زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای و دفتر او اداره می‌شود بودجه ۱۴ میلیارد تومانی دارد. یا بودجه‌ای به مقدار ۳۰ میلیارد تومان با عنوان «کمک به آستان‌های زیر نظر مقام معظم رهبری» در «جدول ١٧» آمده است که در لایحه دولت نبوده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.