ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آزار بازیگر زن سیاهپوست «شکارچیان روح» به خاطر رویکردهای نژادپرستانه

رویکردهای نژادپرستانه موفقیت تجاری فیلم «شکارچیان روح» را تحت تأثیر قرار داده. یکی از قهرمانان فیلم یک زن سیاه‌پوست است. او در معرض تهاجم رسانه‌ای قرار گرفته.

«شکارچیان روح» یک فیلم بلاک‌باستر است که به کارگردانی ایوان رایتمن و بر گرته فیلم‌هایی مانند جنگ ستارگان با درآمیختن افسانه‌های کهن مبتنی بر دیو و جن و پری با زندگی روزانه انسان معاصر، نخستین بار در سال ۱۹۸۴ اکران شد و در گیشه هم موفقیت‌هایی به دست آورد. روایت تازه‌ای از این فیلم دوشنبه هفته گذشته در سینماهای جهان اکران شده است.

لزلی جونز در معرض تهاجم نژادپرستانه

در روایت تازه «شکارچیان روح» به کارگردانی پل فیگ، ارواح خبیث به شهر منهتن هجوم می‌آورند و زندگی مردم را مختل می‌کنند، منتها این بار چهار زن با بازی ملیسا مکارتی، کریستن ویگ، کیت مک کینون، لزلی جونز و کریس همس ورث اهالی نیویورک را نجات می‌دهند. در میان این زنان قهرمان یک زن سیاه‌پوست هم هست: لزلی جونز. عده زیادی از کاربران بسیج شده‌اند و با ایجاد مزاحمت‌های نژادپرستانه و دشنام‌گویی به این بازیگر رنگین‌پوست مخالفت خود را با روایت تازه «شکارچیان روح» آشکار کرده‌اند. این مخالفت‌ها تا آن حد است که موفقیت تجاری فیلم را تحت‌الشعاع قرار داده و سایت توئیتر را هم به واکنش واداشته است.

لزلی جونز، روز گذشته اعلام کرد که به خاطر افزایش روزافزون مزاحمت‌ها و توهین‌های نژادپرستانه آکانت توئیترش را مسدود می‌کند. او نوشت: «امشب با اشک و دلی که به درد آمده، توئیتم را می‌بندم.»

از وقتی که اعلام شد بازیگران روایت تازه «شکارچیان روح» زن هستند و در میان آن‌ها یک زن سیاه‌پوست هم هست، طرفداران این مجموعه فیلم عام‌پسند که اغلب آن‌ها مردان جوان علاقمند به فیلم‌های حادثه‌ای‌اند در شبکه اینترنت بسیج شده‌اند و به شکل سامان‌یافته‌ای تهاجم و دشنام‌گویی‌های نژادپرستانه بر ضد لزلی جونز را آغاز کرده‌اند.

پس از اکران «شکارچیان روح» این دشنام‌گویی‌ها اوج گرفت، تا آن حد که لزلی جونز برای نشان دادن ابعاد آن، دشنام‌ها را منتشر کرد. بسیاری از کابران این بازیگر ۴۱ ساله و سرشناس سیاه‌پوست را با کلماتی مانند «میمون»، «شامپانزه» و «کینگ کونگ» مورد خطاب و عتاب قرار داده بودند.

کار به آنجا کشید که جک دورسی، مدیر عامل شرکت توئیتر به کاربران شخصاً اخطار داد و از آن‌ها خواست که حرمت بازیگر آمریکایی را نگه دارند و به آزادی بیان احترام بگذارند.

شکارچیان روح: چهار قهرمان زن به جای چهار قهرمان مرد

در این تهاجم و تعرض رسانه‌ای برخی روزنامه‌نگاران هم شرکت دارند. روز گذشته هالیوود ریپورتر گزارش داد که توئیتر حساب کاربری میلو اناپولوس دبیر تکنولوژی وب‌سایت بریت‌بارت را به دلیل توهین نژادپرستانه به لزلی جونز مسدود کرده است.

برآورد می‌شود که دست‌کم ۲۰ هزار نفر از مردان جوان و نوجوان در کارزار نژادپرستانه بر ضد بازیگر سیاهپوست «شکارچیان روح» شرکت دارند. تیزر این فیلم که در یوتیوب منتشر شد، کاربران به آن آنقدر رأی منفی دادند که به عنوان بدترین تیزر فیلم‌های سینمایی در تاریخ یوتیوب به ثبت رسید. همه هم فقط به خاطر اینکه بازیگران این فیلم زن هستند و در میان آن‌ها هم یک زن سیاهپوست حضور دارد.

در بانک اطلاعاتی اینترنتی فیلم‌ها (Imdb) نیز «شکارچیان روح» امتیاز اندکی به دست آورد. آن هم پیش از آنکه این فیلم اصولاً در سینماها به نمایش درآمده باشد.

بر اساس تحلیل بانک اطلاعاتی اینترنتی فیلم‌ها، ۱۸۶۵ مرد بین سنین ۱۸ تا ۴۴ در نظرخواهی درباره این فیلم شرکت کرده بودند. در مقابل این گروه، فقط ۱۶۹ زن حضور داشتند.

ظاهراً داستان فیلم در زندگی روزانه مردم تحقق پیدا کرده است. منتها به جای آنکه ارواح خبیث و دیوها به مردم هجوم بیاورند، این روح نژادپرستی و تبعیض علیه سیاهان و تلاش برای منزوی کردن آنان در زندگی اجتماعی‌ست که ظهور کرده است.

دو هفته پیش پلیس در شهر فالکن‌هایتس در ایالت مینه‌سوتای امریکا اتوموبیلی را که چراغ عقب آن معیوب بود متوقف کرد و در اثر یک سوءتفاهم مرد سیاهپوستی را که به همراه همسرش و دختر خردسالش در این اتوموبیل نشسته بود با گلوله از پای درآورد. لاویش رینولدز، همسر این مرد، از این حادثه فیلم گرفت و پس از بازگویی واقعه، در حالی‌که همسرش در کنار او جان می‌باخت، آن را در آخرین لحظات، پیش از آنکه پلیس بازداشتش کند در فیسبوک انتشار داد. این فیلم تاکنون بیش از شش میلیون بار دیده شده و در رسانه‌های خبری جهان هم بازتاب بسیار گسترده‌ای داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • elham

    دنیا هنوز به شدت وحشی و فالوس محوره متاسفانه ...