ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حجاب، خروس، غیرت

بحث حجاب بالا گرفته. خامنه‌ای می‌گوید بحث الزامی یا اختیاری بودن حجاب جایی در جمهوری اسلامی ندارد. فرمانده سپاه می‌گوید مشکل بی‌حجابی از بی‌غیرتی است. عکس باحجابی از ظریف دست به دست می‌شود.

بحث درباره حجاب و عفاف و حجاب اجباری و اختیاری بار دیگر بالا گرفته است. رهبر جمهوری اسلامی گفته که بحث الزامی یا اختیاری بودن حجاب، جایی در جمهوری اسلامی ندارد. فرمانده کل سپاه پاسدارن هم گفته که مشکل بی‌حجابی از بی‌غیرتی و بی‌حیایی است. عکس ساختگی باحجابی از وزیر امور خارجه ایران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

کارتون از رضا مختارجوزانی

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگاری که این روزها نامش با کمپین "آزادی‌های یواشکی" و تلاش برای لغو حجاب اجباری در ایران پیوند خورده، در صفحه اینستاگرام خود عکسی از محمد‌جواد ظریف منتشر کرده است که مقنعه به سر دارد. او در شرح این عکس خطاب به وزیر امور خارجه ایران نوشته است که بايد مردانی را به چالش كشيد كه می‌گويند زنان هيچ مشكلی با حجاب اجباری ندارند: «جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران اخيرا گفته زنان توريست در ايران هيچ مشكلی با حجاب ندارند، آن‌ها به فرهنگ ما احترام می‌گذارند.»

علی‌نژاد ضمن ادای احترام به تلاش وزیر امور خارجه ایران در راه مذاكره با دیگر كشورها، از او خواسته است که به عكس با‌حجاب خود نگاه كند: «برای‌تان غريبه است؟ مضحک است؟ بی‌احترامی يا توهين است؟ دقيقا اين حس همه زنانی است كه به حجاب اجباری اعتقادی ندارند.»

این روزنامه‌نگار ایرانی با انتقاد از حجاب اجباری نوشته است که ديدن چهره زنان در حجاب تحميلی، شايد برای محمد‌جواد ظریف و برخی ديگر از مردان عادی شده باشد، اما برای زنی كه حجاب انتخابش نيست، اين اجبار توهين است: «ما عليه حجاب و انتخاب كسي نيستيم اما كسانی مثل شما معمولا عليه حق انتخاب ما هستند.»

مسیح علی‌نژاد: اگر می‌گوييد قانون قانون است و بايد به هر قانونی احترام گذاشته شود ...، برده‌داری هم يک زمانی قانونی بود. با اين منطق، قوانين ظالمانه عليه بشر هيچ‌گاه نبايد تغيير می‌كرد. هر بار كه خواستيد بگوييد زنان ايران و دنيا با حجاب از نوع اجباری‌اش هيچ مشكلی ندارند و به فرهنگ مردم ايران احترام مي گذارند، حتما به اين عكس نگاه كنيد تا شايد يادتان بيايد كه بسياری از ما زنان با اين هويت دوگانه داشتن، با اين حجاب دروغين تحميل شده به دست قانون مشكل داشتيم. به اين عكس نگاه كنيد و به ياد بياورید كه حجاب اجباری فرهنگ مردم ايران نيست، بلكه يک قانون تبعيض‌آميز است كه بايد تغيير كند.

تلاش‌ برای توجه دادن افکار عمومی به موضوع حجاب اجباری و کوشش‌ها برای اختیاری کردن حجاب در ایران اما به "جنگ نرم" تعبیر می‌شود و مقام‌های عالی‌رتبه مذهبی، سیاسی و حتی نظامی در مقابل آن موضع می‌گیرند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عنوان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی در سخنرانی اخیر خود به این موضوع پرداخته و گفته است که بحث‌های انحرافی همانند الزامی یا اختیاری بودن حجاب جایی در جمهوری اسلامی ندارد.

با توجه به این اظهارات احتمالا برخوردها با طرح موضوع حجاب اختیاری بیش‌تر و سنگین‌تر می‌شود.

خامنه‌ای همچنین گفته است: «نمی‌شود گفت ما عرضه مشروبات الکی را آزاد کنیم و بگوییم مردم نخورید. شارع مقدس برای این موضوع شلاق قرار داده، یعنی این جوری نیست که فقط به نکنید گفتن اکتفا کند.»

فرمانده سپاه پاسداران خواستار مطالعه برای رسیدن به پاسخ این پرسش شده است که این "بی‌غیرتی" از کجا می‌آید؟

او گفته است که شاید این مساله ناشی از لقمه‌های حرام و رشوه‌ها و فسادها باشد.

جعفری همچنین گفته است که باید توجه داشت اگر در جنگ سخت تعداد کمی عملیات موثر نیاز بود، در عرصه جنگ نرم صدها و هزاران عملیات لازم است: «یکی از این عرصه‌ها عفاف و حجاب خواهد بود.»

او پرداختن به حجاب و عفاف را "جهاد خیلی بزرگ‌تری" خوانده که ممکن است در مقایسه با جنگ سخت، سال‌ها طول بکشد و در این مسیر باید برنامه‌ریزی‌ها بلندمدت باشد و سرمایه‌گذاری‌ روی کودکان و نوجوانان انجام شود. سنین هفت تا ۱۴ سالگی از نظر فرمانده سپاه مهم‌ترین دوران در اثرپذیری فرد هستند و باید در طول این مدت، تلاش ویژه‌ای برای نهادینه‌کردن عفاف و حجاب در فرد انجام شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فریبرز

    حجاب، نماز و ریش از نمادهای جمهوری پلید ولایت وقیح است. انتظاری نمی باید داشت که این رژیم مخوف به آسانی نمادهای خود رابرچیند.

  • پرسش گری

    جناب نادر از مشهد و بقیه کسانی که این گونه فکر میکنید. بحث اینکه در ادیان مسوم به ابراهیمی و حتی دیگر دین ها و فرهنگ ها، پوشاندن سر و بدن چه در نزد زنان و چه نزد مردان، بوده و هست و خواهد بود نیست. مردان معتقد سیک تاکید دارند حتما سرشان شالسر/عمامه باشد. مسئله اصل حجاب نیست، مسئله اجبار به حجاب است. در یک کشور مردم مجبور به حجاب اجباری میکنند حتی انهایی که هیچ دینی ندارند. مسئله دیگر اینست میگویند کسی حجاب نداشته باشد بی عفت است، معنی بی عفت میدانید که چیست بعد می گویند مردی زنش حجاب نداشته یا بقولشان بدحجاب باشد بی غیرت است. یعنی چیزی مایه همان دیاثت که فلانی گفته! اکثر مردم جهان امروزه حجاب به شکلی اینها میگویند یا اصلا قبول ندارند یا طوری دیگر هستند. این توهین به اکثریت مردم جهان است. شخصا افرادی شنیدم در برخی محلات شهرهای بزرگ، با وجودی اعتقادی ندارند به چادر، از زنهایشان خواهش میکنند ملاحظه کنند! چرا؟! چون با این شعارهای حجاب و عفاف، افراد بی اخلاق تلقین میکنند که خانم های بدحجاب، بی عفت و لاقید هستند و د رنتیجه متعرض می شوند/عمق فاجعه درک می کنید؟/

  • نادر از مشهد

    در تمامی ادیان آسمانی اعم از مسیحیت و یهودیت حجاب وجود دارد و برای زنان در تمام دنیا موضوعی قابل پذیرش است ، سخت گیری دین یهود نسبت به حجاب از اسلام هم شدید تر است ، در بین یهودیان اصیل اهنمام به حجاب به قدری بالاست که شما را یاد سخت گیری های خانواده های سنتی مذهبی ایران می اندازد.

  • دژمن مجازی

    مغاطلات خردسوزانه! حجاب امری بیرونی و ظاهری است/حتی برخی روسپی ها هم نه تنها چادر سیاه بلکه روبنده میزنند عفاف یعنی پاک دامنی/ دراصل مربوط به راهبه های کیش مسیحی و وبدایی است/ولی هر چه هست ربطی به حجاب ندارد غیرت به دوران توحش انسانهای عصر حجر بود/یعنی مردان برای حفظ حرامسرا خود دست به خشونت میزدند/ امروزه این سه واژه یکجا در یک مترادف بردند جز توهین به شعور انشانها نیست بخصوصو عبرات حجاو عفاف! یعنی به اکثریت مردم جهان توهین آشکار میکنند که حجاب که مشخصه اش پوشاندن موسی سر است/این یک توهین همه روزه رژیم های دعشی مثل نظام ایران و وهابیو بقیه است که به اکثریت مردم جهان میکنند/ البته ظاهرا ملحدان کمونیست کره شمالی و کوبا و ونزوئیلا و چین چیزی از غیرت حالیشان نیست سا خیلی دودوزه بازه هستند که با نظام ایران روابط نزدیک دارند

  • هوژبر از تهران

    دم خروس چیست؟ دم روباه از عمامه رهبری و پوزه ی خوک از جیب مبارکش بیرون است. فقط ما مردم بلند همت و بالا فطرت چنین جادوگر بدکاره ای را بر گرده ی تحمل می کنیم. ما حتا جربزه داشتن یک سایت محکم که بتوانیم بی آنکه یک آقا بالا سر داشته باشیم تا سانسورمان را نداشته و نداریم. ما هممان به گونه اسلام ناب تا آنجامان فرو رفته است. و البته آنجامان جای بد را نمی گویم همان جایی را می گوید که تو خود می دانی. ما ملتی تو سری خوریم. و چون تو سری خوریم هر وقت فرصت کنیم تو سری هم می زنیم. چند وقت پیش یک آدم بسیار پر مدعایی زنش را شدیدا کت زده بود. به او گفتم فلانی فکر نمی کنی چون زورت به او رسیده زده ایش. به من به خدا اگه خدا هم جلوم بود می زدمش. بعد با هم تا سر کوچه رفتیم آخوند مفت امام جمعه محله پیش آمد با سه تا محافظ. تا یادم نرفته بگم که چقدر خوشحال شدم وقتی محافظین احمق او را دیدم. چرا که اینها دیگر جرآت بیرون آمدن از خانه را ندارند. اما این مردک به قول خودش رن ذلیل که زنش را سیاه و کبود کرده بود تا حاج آقا رو دید یک سلام علیکمی گفت و بعد هم یواشکی ادامه داد نمی دونی چه مادر قحبه ایه! اگر یه روزی دستم بهش برسه. بهش گفتم عزیزم دیدی زنت را زدی چون فقط زورت بهش می رسید. همین! الان دست کم زورت به حاج آقا در این حد می رسید که بهش سلام نکنی ولی از ترس آن سلام علیک خردمندانه را به او کردی.... بماناد!

  • jeiran

    دم از لقمه حرام برای مردم نزنید که حرام سلول به سلول بدنهای شما نجاست خواران است.

  • jeiran

    غلط زیادی کردید امثال ملاها یا هر جیره خوار دیگر که در امور خصوصی و زندگی مردم نظر می دهید. شما فقط اختیار خودتان را دارید نه هیچ فرد دیگر.

  • jeiran

    اینها خودشان را نماینده الله بر زمین می دانند و سایر مردم را خر و گاو و گوساله می پندارند. نیرنگ و عهد شکنی که خمینی در مسئله حجاب به زنان پیش و پس از انقلاب زد در حافظه تاریخ ثبت گشته است. بروید سوراخ های اسلام را درز بگیرید که هر چقدر هم درز سوراخ های بیشمار اسلام را میگیرید باز بیشمار درز دیگر ظاهر می گردد. خمینی که شهوت رانی با دختر شیرخوار را در کتاب منحوس تحریر الوسیله جایز و حلال کرده است غلط اضافی کرده که در مورد پوشیده شدن موی زنان نظر می دهد.

  • شاهد

    افتادن بسیاری از مردم در دام "تحریک غیرت " نشان از دام انداختن درست مروجان ایده لوژی اسلامی دارد . مرد " غیرت مدار " ایرانی که در این دام افتاده می کوشد به ان مروج ایده لوژی نشان دهد که به این و ان دلیل او است که "غیرت" ندارد . مرد غیرت مدار ایرانی فریاد بر می دارد و طعنه می زند که شما خودتان "غیرت "ندارید چرا که دختران تان را به بهانه تحصیل به "فرنگ " می فرستید -که البته اگر پسرتان را بفرستید عیب ندارد - لابد "فرنگ "هم مرکز " فسق و فجور " است و نه تحصیل . این پاسخ نشان می دهد که حس " خروس " برای دفاع از حرمسرا یشی که زنان ایرانی بدرستی تحریک شده است . همین نگاه " غیرت مدار " به زن ایرانی یکی از پایه های جنبش هویت گرای اسلامی سال پنجاه و هفت بود که به شعار یا روسری یا تو سری انجامید و هنوز هم موجب تحکبم پایه های حکومت اسلامی است .

  • ﺣﻴﺮﺕ زﺩﻩ

    شما کلاتونو بالاتر بذارید آغاتونم عمامشو وقتی در اثر شرایطی که بوجود آوردین کشورهای عربی پر از خودفروشهای ایرانی که شما صادر میکنید شده و شهرهای به اصطلاح مذهبیتون پر از زوارهای حشری *** شده و زرررر زیادی نزنید

  • شاهد

    در حکومت توتالیتر اسلامی ایران که قصد دارد همه مردم ایران را آدم کند ( ایت الله خمینی سال 57 بدو ورود به ایران ) حجاب زنان اولین و مهمترین گام در ساختن انسان نو شیعه بوده است و خواهد ماند . انچه شریعتی از "بازگشت به خویشتن" و زندگی فاطمه وار و علی وارمی خواست با به قدرت رسیدن جنبش هویت گرای اسلامی سال 57 به حکومت اسلامی شبه توتالیتر انجامید ! حجاب نشانه حکومتی استثنایی و غیر عادی اسلامی ایران است از این جهت که می خواهد انسان نو بسازد و انچنانکه ایت الله خامنه ای تاکید کرده است باید به اجبار حکومت برقرار بماند . در سخنانی دیگر ایت الله خامنه ای گفته است " حکومت اسلامی تثبیت شده است اما اگر شیوه زندگی اسلامی تثبیت نشود حکومت دوچار خسران و سقوط خواهد شد " ساختن انسان نو رویای همه حکومت های توتالیتر بوده است کابوسی که تعبیر ندارد اما تا زماانی که این حکومت ساقط نشود ( نمونه اتحاد جماهیر شوروی ) یا بدل به حکومتی عادی نشود ( چین کمونیستی ) این کابوس با سرکوب مدام حکومت بر توده مردم به درازا خواهد کشید . اکنون سپاه پاسداران و نیروی انتظامی که به عنوان پلیس ایده لوژیک حکومت محور اصلی سرکوب و پیش بردن سیاست و اقتصاد و امر اجتماعی و دیپلماسی است می کوشد که از " شیوه زندگی اسلامی " حراست کند و کسانی که انرا زیر پا می گذارند سرکوب نماید . همچنانکه سردار حسین سلامی معاون فرماندهی سپاه گفت " حکومت اسلامی هرگز به حکومتی عادی بدل نخواهد شد و هر کس رویای عادی کردن حکومت بپروراند سرکوب خواهد شد " بنابراین کوشش ظریف و روحانی و خاتمی و گنجی برای عادی کردن حکومت اسلامی تا زمانی که سپاه پاسداران و نیروی انتظامی به عنوان پلیس ایده لوژیک حکومت محور اقتصاد و سیاست هستند بر باد است .

  • وطن

    نمرديم و معنى غيرت را ياد گرفتيم. پس غيرت اين گونه بود و ما نمى دانستيم؟ شماها غيرت داريد وقتى دختران خودتان را به بهانه تحصيل به فرنگ ميفرستيد غيرت را ميگذاريد تو كمد و درش را قفل ميكنيد.؟ از شما بـى غيرت تر هم وجود دارد؟ نوه دخترى خمينى در كانادا چه ميكرد؟ اى فرمانده بى سواد شپشو ؟ گويا مرگ خوب است اما فقط براى همسايه؟