ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جدایی «امید» از «اعتدال»

انشقاق «اعتدال» و «امید» در مجلس می‌تواند دورنمای انتخابات ریاست جمهوری سال بعد باشد. جایی که محافظه‌کاران سنتی پس از سال‌ها دوری به ائتلاف رسیده‌اند.

کمتر از دو ماه از آغاز به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گذشته که شکاف‌های ائتلاف «اعتدال و امید» نمایان شده است.

عارف رقابت درون مجلس را به لاریجانی باخت تا شکاف «اعتدال» و «امید» نمایان شود.

فراکسیون ۱۵۰ نفره «اعتدال و امید» در یک‌ماه نخست دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرده و در کنار آن فراکسیون دیگری به نام « اعتدال» شکل گرفته است.

محمود صادقی عضور هیئت رئیسه فراکسیون امید ترس از رد صلاحیت در انتخابات بعدی را دلیل اصلی جدایی برخی از اعضای فراکسیون امید دانسته و گفته است: «این نمایندگان از حضور در فراکسیون امید نگران هستند».

اما روایت صادقی از شکل‌گیری فراکسیونی که با محوریت علی لاریجانی شکل گرفته یک واقعیت را پنهان می‌کند. تناقض و شکاف «فهرست امید» از همان زمان اعلام لیست‌های انتخاباتی نمایان بود. همان روزهایی که اصلاح‌طلبان از رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهایشان شکایت داشتند و همزمان می‌خواستند به «هر قیمتی» در انتخابات باقی بمانند.

برای همین کار هم دست یاری به سمت نامزدهای نزدیک به لاریجانی رانده شده از ائتلاف اصول‌گرایان دراز کردند تا با ترکیبی که کمترین نسبت را با برنامه‌های اعلام شده این جریان داشت، به پارلمان دهم برسند.

شکست اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در انتخابات هیات رئیسه مجلس نمایان‌تر از قبل شد. بسیاری از ۱۵۰ نماینده‌ای که اصلاح‌طلبان گمان می‌کردند که همراه این جریان خواهند ماند، به لاریجانی پیوستند.

محمدرضا عارف که تا پیش از انتخابات هیات رئیسه گزینه اصلی «اعتدال‌گرایان» برای ریاست بود، در یک ماه گذشته نارضایتی خود را از «عدم همراهی اعضای فراکسیون امید» اعلام کرده و یک‌بار نیز به صراحت گفت: «انتظار از نمایندگانی که با برچسب امید به مجلس راه یافته‌اند، پایبندی به وعده‌ها و قرارهای مشترک است».

او جمعه اول مرداد در جمع اعضای شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بار دیگر به صورت تلویحی از اعضای فراکسیون امید انتقاد کرد و گفت: «رد صلاحیت‌ها باعث شد که از هویت خوب خودمان خوب دفاع نکنیم و گاه از آن عبور کنیم».

تکرار خبرگان در مجلس

اصلاح‌طلبان حامی دولت در انتخابات خبرگان رهبری تنها کارویژه‌شان فراهم کردن زمینه برای افزایش آرای محافظه‌کاران تندرو بود. اصرار آن‌ها برای رای دادن به دو لیست که به شعار انتخاباتی این جریان در شبکه‌های مجازی تبدیل شد، اگرچه به حذف مصباح و محمد یزدی انجامید اما آرای افرادی همانند دری نجف‌آبادی، ری‌شهری و موحدی کرمانی را افزایش داد.

در انتخابات داخلی هیات رئیسه خبرگان مشخص شد که جبهه اعتدال بازی را به رقیب باخته و بسیاری از اعضایی که با حمایت حامیان دولت به خبرگان راه یافته‌اند، در جبهه رقیب قرار دارند.

این وضعیت در انتخابات داخلی مجلس شورای اسلامی هم نمایان شد و حال گروهی از نمایندگان که پیشتر عضو فراکسیون امید بودند، برای تاسیس فراکسیون دیگری اقدام کرده‌اند که به گفته سمیه محمودی نماینده شهررضا در مجلس، «بیشتر اعضای آن را اعضای فراکسیون ولایت تشکیل می‌دهند».

فراکسیون ولایت همان حامیان لاریجانی در مجلس نهم است که با نمایندگان حامی دولت به توافق رسیده‌اند تا راهشان را از «فراکسیون امید» که اعضای آن را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند، جدا کنند.

ابراهیم امینی عضو هیئت رئیسه حزب اعتماد ملی در باره این جدایی گفته است:افرادی که از فراکسیون امید جدا شده‌اند، «کسانی هستند که با اصرار حامیان دولت در فهرست انتخاباتی این جریان قرار گرفتند». او حامیان دولت را پاسخگوی این وضعیت دانسته و گفته است: «اصلاح طلبان ناچار بودند در انتخابات مجلس دهم نظر جریان اعتدال و حامی دولت را بپذیرند».

اگرچه اصلاح‌طلبان وعده می‌دهند که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بازهم اعضای فراکسیون اعتدال و امید به یکدیگر نزدیک می‌شوند، اما به نظر می‌رسد که این جدایی و انشقاق دورنمایی است از ائتلاف انتخاباتی بهار سال بعد و رونمایی دقیق‌تر از جریان بازسازی شده محافظه‌کاران سنتی.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • neda

    محمد حسین نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران، روز پنجشنبه ۲۴ دی گفت که هیات‌های اجرایی «وظایف‌شان را درست انجام ندادند» و به استعلام‌های گرفته شده از «پنج دستگاه» مرجع «عمل نکردند»!. وی اضافه کرد: «حالا شورای نگهبان مجبور است کسری کار هیات‌های اجرایی را جبران کند و قطعا افراد زیادی ریزش پیدا می‌کنند»!!. موحدی کرمانی در سخنرانی افتتاحیه همایش شورای ائتلافی اصولگرایان که پنجشنبه ۲۴ دی در تهران برگزار شد، آرزو کرد که لیست جامعتین مورد اعتماد رهبری قرار گیرد و خامنه‌ای به آن رای دهد.!! خامنه ای گفت: اگر عنصر نفوذي به ‌شکلي وارد مجلس و خبرگان و ديگر ارکان شود، مثل موريانه از داخل، پايه‌ ها را مي‌ جود!! صلاحیت بیش از ۶۰ درصد نامزدهای انتخابات ز سوی شورای نگهبان تأیید نشد!! ۹۰ درصد حتی اصلاح طلبها رد شدند و فقط سی نفر توبه ۸۸ کرده از فیلترشان رد شده اند. محسن هاشمی، فاطمه هاشمی، علی مطهری، الیاس حضرتی، محمد علی وکیلی، فاطمه راکعی و مرتضی اشراقی، نوه خمینی از رد شدگان هستند! خامنه‌ای، روز چهارشنبه گفت که « گفتم کسانی که نظام را قبول ندارند رای بدهند، نه این که کسی که نظام را قبول ندارد بفرستند مجلس»!!. معنی دموکراسی و انتخابات آزاد ولایی را فهمیدیم ؟! ثابت شد که در ۸۸ تقلب کردید!

  • neda

    دولت کانادا امسال نیز همچون ۱۴ سال گذشته، قطعنامه محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران را به اجلاس مجمع عمومی ملل متحد سازمان ملل در نیویورک ارایه می کند. روزنامه تورنتو سان کاناد از تلاش های دولت لیبرال اتاوا برای تدوین قطعنامه محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران برای مجمع عمومی ملل متحد در پاییز سال جاری خبر داد. بنابراین گزارش، یک مقام کانادايی گفته: رژیم حاکم بر ایران یکی از ناقضان جدی حقوق بشر در سطح جهان است. دولت کانادا در ۱۴ سال گذشته با ارایه قطعنامه هایی برای تصویب در مجمع عمومی ملل متحد وضعیت حقوق بشر در ایران را در کانون توجه قرار داده است. به نوشته تورنتو سان، این رویه ای است که در ۱۴ سال گذشته و در دولت های محافظه کار و لیبرال کانادا یکسان بوده و به نظر می رسد در دولت جاستین ترودو نیز پابرجا بماند

  • موحدی یزدی از تهران

    روحانیت چنان حقه باز است که تا کنون سر این مردم صدها بار و بگویید هزاران بار کلاه گذاشته است. نوش جانتان ای مردم فریب خور.

  • faryad

    ریاست جمهوری روحانی در سال ۱۳۹۲ عرصه آزمون دیگری برای سنجش تئوری اصلاح ناپذیری نظام بود۰ جمهوری اسلامی به خاطر مجموعه ای از عوامل از جمله جدی شدن خطر حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران و فشار تحریم های مالی، نفتی و تسلیحاتی به حصول توافق با کشورهای ۵+۱ نیاز مبرم داشت۰ این امر موجب شد که در اوج شعارهای بی دنده و ترمز هسته ای در سال ۲۰۱۱ میلادی و با کمک عمان به عنوان میانجی به پای میز مذاکره هسته ای بازگشت و برای راحت کردن خیال غربی ها از بابت جدی بودن تغییر سیاست ایران در سال ۱۳۹۲ جای احمدی نژاد را به روحانی "مدره"?! دادند تا مذاکراتی که در زمان احمدی نژاد آغاز شده بود را به سرانجام دلخواه رژیم یعنی توافق هسته ای، رفع خطر حمله نظامی و رفع تحریم ها برساند ۰اما علیرغم آن که رژیم به بخش اصلی آنچه می خواست دست یافت، نه تنها هیچ بهبود ملموسی در سیاست داخلی یا خارجی جمهوری اسلامی در دوره روحانی دیده نمی شود بلکه حتی سرکوب داخلی و دخالت های زیانبار منطقه ای رژیم افزایش هم یافته است۰ وهنوز پس از گذشت چند دهه همچنان جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است

  • جابر ی فرامرز از تهران

    پدر خوانده های آدمکش را ببینید. اصلاحطلبان دستکش مخملی امام علی خان یکدست هستند. این یکدستی آقاذ خیلی معنی دارد. معنیش این است که اصلاحطلب و اصولگرا همشان یکی هستند و با آنجاشان که آلوده است و نجس است. فقط این حکومت ضد انسانی و ضد آزادی و ضد شرف و ضد زن و ضد مرد دوپا دارد! این لاشخور دوبال دارد یکی همان دست بی دستکش و خشن احمدی نژادی ست و دست دیگرش دست خاتمی و روحانی ست. آما سرانجام این حکومت فروپاشی ست که امیدوارم با فروپاشی و اضمحلای صدردرصد ایران همراه نباشد. مرگ بر حکومت اسلامی. مرگ بر روحانیت شیعه که در تمامیتش حتا نسبت به یک حکم غیر انسانی اسلامیون بر قدرت نایستاد. مرگ بر فرماندهان پاسداران و بسیجیان و لباس شخصی ها که در تخریب مادیات و معنویات و تهی کردن ارزشهای ایرانی از هیچ کوششی فروگزار نکردند. چند روز پیش روی پل رسالت یک محموله ی کاغذی بود که ورقهای A4 که روس آن پر بود از توهین های زننده به پیامبر و به علی و به قرآن و به نهج البلاغه و به فاطمه دختر پیامبر و به روحانیت و سیره ی پیامبر. جالب است که مردم آنرا تا آخر می خواندند و صفا می کردند و سپس آنرا چماله می کردند یا همینطوری می انداختن روی زمین. مردی که داشت آنرا می خواند به من گفت آقا عجب خوب شد که اینا به قدرت رسیدند. ما کجا تصورشو می کردیم که مردم روز به چنین کاری دست بزنند. ما فکر می کردیم که اگه بگیم بالای چشم پیامبر آبروست دهانمان کج خواهد شد. حالا باید در این کاغذ بخوانیم که علی میرغضب پیامبر و شمشیر کش و گردن بزن او بوده و خود پیامبر بچه باز بوده و... پس آقا عجب خوب شد که اینا شدند خلیفته الله روی زمین.

  • Roozbeh

    ااصلاح طلبان ىكبار ديگر مردم را فريب دادند و آنها را ابزارى كردند براى استفاده نظام ملاها پاى صندوقهاى راى.