ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عامل تیراندازی در مونیخ: یک جوان ۱۸ ساله ایرانی-آلمانی

پلیس آلمان می‌گوید جسد مهاجمی را که در پاساژ المپیای مونیخ به روی مردم آتش گشود، یافته‌اند. او یک جوان آلمانی ایرانی‌تبار ۱۸ ساله است.

پلیس آلمان می‌گوید جسد مهاجمی را که در پاساژ المپیای مونیخ به روی مردم آتش گشود و ۹ نفر را کشت، یافته‌اند. او یک جوان آلمانی ایرانی‌تبار ۱۸ ساله است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هوبرتوس آندره (Hubertus Andrä)، رئیس پلیس شهر مونیخ در کنفرانس خبری بامداد شنبه ۲۳ ژوئیه/ دوم خرداد گفت که انگیزه‌های این فرد هنوز نامشخص است.

به گفته رئیس پلیس مونیخ تیراندازی «توسط یک نفر به تنهایی» صورت گرفته و این فرد تابعیت دوگانه داشته است. هویت او ابتدا فاش نشد اما از حدود ساعت ۱۰ به وقت محلی در رسانه‌هایی همچون اشپیگل از مهاجم به اسم داوید اس (David S) نام برده شد.

۲۲ ژوئیه: مونیخ شامگاه وحشت‌زده‌ای داشت

در ساعت ۱۷:۵۲ عصر جمعه ۲۲ ژوئیه/ اول مرداد، فردی در یک شعبه مک‌دانلدز در مرکز خرید المپیا در شهر مونیخ تیراندازی کرد و ۹ تن را کشت و ۱۰ تن را زخمی کرد.

هوبرتوس آندره گفت که پلیس آلمان از انگیزه‌های فرد مهاجم هنوز اطلاعی ندارد و از آن‌جایی که او مرده است، پلیس نمی‌تواند از متهم بازجویی کند و همین مسأله را دشوارتر می‌کند.

جسد این فرد دو ساعت و نیم پس از تیراندازی پیدا شد و بر اساس استشهادنامه شاهدان عینی و فیلم‌هایی که توسط دوربین‌های مدار بسته ضبط شده،  تأیید شد که این فرد همان مهاجم است. پلیس می‌گوید که او پس از حمله اقدام به خودکشی کرد.

شاهدان گفته بودند که سه فرد مسلح را در محل حادثه دیده‌اند اما پلیس می‌گوید پس از تحقیق درباره دو مظنون دیگر دریافته است که آن‌ها ارتباطی با فرد مهاجم نداشتند.

رئیس پلیس مونیخ همچنین گفت که مهاجم هیچ نوع سوء پیشینه‌ای نداشته و نمی‌توان او را به هیچ‌یک از سازمان‌های تروریستی مرتبط دانست.

پلیس مونیخ هفت ساعت پس از این تیراندازی در این شهر اعلام «وضعیت هشدار» کرد و سیستم حمل و نقل شهری را به حالت معلق درآورد.

گمانه‌زنی درباره انگیزه کشتار

پلیس آلمان پس از انتشار خبر حادثه مونیخ گفت که به ظن قوی رخدادی تروریستی بوده است. پس از آن، حادثه با صراحت بیشتری تروریستی توصیف شد. اکنون پلیس انگیزه کشتار نامشخص می‌داند و در جست‌وجوی آن است که دریابد یک جوان ۱۸ ساله به چه انگیزه‌ای دست به کشتار جمعی و سپس خودکشی زده است.

پلیس در ساعات آغاز روز شنبه خانه‌ای را در محله ماکس‌فُراشتات (Maxvorstadt) وارسی کرده است که محله‌ای دانشجویی محسوب می‌شود. خانه بازرسی شده چند طبقه است. برخی رسانه‌های آلمانی می‌گویند این خانه خودِ فرد مهاجم بوده و برخی دیگر می‌گویند که این خانه محل سکونت پدر "داوید اس"است. اطراف خانه به محاصره پلیس درآمده است. شاهدان می‌گویند که مأموران مدارکی را جمع کرده و در چند کارتون از خانه خارج کرده‌اند.

مردم منتظر اطلاعات بیشتر درباره انگیزه حادثه هستند. گمان‌زنی در شبکه‌های اجتماعی طیفی از نظرات را دربرمی‌گیرد: انگیزه کشتار را عده‌ای روان‌پریشی می‌دانند و عده‌ای معتقدند که انگیزه ایدئولوژیک داشته است، آن هم یا به صورت وابستگی به گروه‌های راست افراطی، یا داعش و القاعده. کسانی به همزمانی حادثه با پنجمین سالگرد کشتار بزرگ در نروژ اشاره می‌کنند. در حادثه نروژ فردی به نام آندرس بریویک  با انگیزه‌های نژادپرستانه ۷۷ تن را کشت.

در رسانه‌ها از قول شاهدان حرف‌های مخلتفی به مهاجم نسبت داده می‌شود. یکی می‌گوید شنیده است که مهاجم با الله اکبر گفتن تیراندازی را آغاز کرده، و یکی دیگر مدعی است که او به ترکها فحش می‌داده. شاهدی هم مدعی شده که مهاجم گفته است آلمانی است، در محله‌ای که ساکنانش با کمک دولتی و حق بیکاری زندکی می‌کنند بزرگ شده و حالا می‌خواهد همه را بکشد.

بازگشت وضعیت عادی به شهر وحشت‌زده

مونیخ همچنان وحشت‌زده است. مردم یا ساکت و حیرت‌زده‌اند، یا در حال بحث و گمان‌زنی درباره حادثه. در موبایل‌ها به فیلم‌ها و عکس‌های حادثه می‌نگرند.

تا پاسی از شب رفت‌وآمد وسائل نقلیه عمومی به حالت تعلیق درآمده بود. رفت و آمد از صبح زود به حالت عادی درآمد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • وطن

    آقاى بهروز اين چه سخنان سخيفى است كه بكار برده ايد؟ كـى در آلمان به دو هزار زن توسط پناهندگان آنهم در يك روز تجاوز شده كه فقط شما ميدانى و بس؟ اين عادت خوبى نيست هم ميهن كه تحريف حقايق ميكنيد، ميدانيد اگر حتىٰ به يك سوم اين تعداد كه گفتيد كه ميشه بيشتر از ششصد نفر تجاوز شده بود هم اينك هيتلر ديگرى در آلمان ظهور كرده بود. اين گونه فكر كردن و بيان كردن شما را نژاد پرست نشان ميدهد اين كه ميگويند ايرانيها خودشان نژاد پرست هستند گويا حقيقت دارد.

  • وطن

    وقت خوش راديو زمانه. چرا ما هرچه سعى ميكنيم متن خود را هر چه بيشتر فشرده تر بنويسيم باز هم در نهايت هنگام چاپ در آخر هر خط كلمه يا كلماتى درج نشده و كلمه ناقص است؟ در حالى كه محل نوشتن مطلب كادر مشخصى دارد ولـى ما جرئت اين را نداريم كه تا آخر كادر كه شما در نظر گرفته ايد بنويسيم؟ مثلاً در همين صفحه در متنى از من كه چاپ كرده ايد كلمات آخر خط بعضاً پاك شده و نيست. علت چيست. در ضمن من از تلفن دستى براى فرستادن پيام استفاده ميكنم. ----- زمانه: با سلام به شما کاربر عزیز، موضوع را برای بررسی بخش مدیریت تکنیکی سایت فرستادیم و پس از رسیدگی به شما پیام می‌دهیم. سپاس از اطلاع رسانی

  • بهنام

    جناب : Behrouz آقا مثل اینکه جنابعالی از مرحله پرتید . این بابا که جنایت کرد ، متولد آلمان و همین شهر مونیخ بوده و هیچ ارتباطی به این پناهندگان تازه وارد که جنابعالی فکر می کنید جای شما را تنگ کرده و گرفته اند ، نداشته است .

  • Behrouz

    روزنامه نگار معروف آمریکائی دانیل گرینفیلد در نشریه http://www.frontpagemag.com/fpm/263472/merkel-must-face-trial-war-crimes-daniel-greenfield خواستار محاکمه آنجلا مرکل به جرم جنایتکار جنگی شده است. جرم مرکل پرده پوشی و پنها نکاری تجاوز به ۱۲۰۰ زن آلمانی در یک روز توسط ۲۰۰۰ پناهنده است. آنجلا مرکل ۱۲۰۰ زن آلمانی را قربانی کرده و باید در دادگاه بعنوان شریک اصلی جرم محاکمه شود.

  • وطن

    دقيقاً هم ميهن بهروز. و عزيز ديگر حيدر علـى ..... كه فداى اسم كوچك شما !!؟ اين حقير باشه. فراموش نكنيد مثلاً در آلمان امكانات براى همه يكسان است چه آلمانى باشى و چه خارجى اين بستگى به تربيت والدين دارد كه چه موجودى تحويل اجتماع ميدهند. مگر دولت محترم آلمان چند ده هزار يورو براى آن افغانى هزينه نكرد آيا دستمزد ملت آلمان چنين ميبود ؟ مگر اين ايرانى كه ما فعلاً از چند و چون او خبرى نداريم از امكانات دولت المان برخوردا نبود؟ قطعاً بوده و با اين حماقت ضربه مهلكـى ديگرى بر پيكر ما آوارگان وارد نمود. ما در اين كشورها ميهمان هستيم و ميزبانان ما شايسته احترام هستند. فقط پدر و مادر هستند كه ميتوانند آدم پرورش دهند. ( آدم ) خارجيها اصلاً عاشق چشم و ابروى ما نيستند ما خودمان را به آنها تحميل كرديم و در آخر همه مصائب ما ايرانيها از نا آگاهى و جهل است.

  • بهروز

    سی ان ان میگه ۹ نفر از ۱۰ کشته شده تینیجر بودن یعنی همسن و سالهای فرد مهاجم. و مهاجم مشکلات روانی داشته. خوب با این حساب قضیه تقریبا مشخص شده.

  • وطن

    روى سخن من با آنيست كه كه در ارتباط با موى سياه و دختران آلمانى و بنز و ويلاا و نابودى آنگلا مركل سخن رانده. گويا هنوز جوان تشريف دارند . اولاً ما آرزو داشتيم در اين ماجراى غم انگيز پاى ايرانـى وسط نياد كه شوربختانه آمد... اما اگر به سى و هفت سال قبل يعنى قبل از آمدن خمينى ملعون برگرديد متوجه ميشويم كه در جهان هرگز شاهد چنين وقايع نبوديم. اين وقايع دقيقاً از بعد از مثلاً انقلاب ايران آغاز شد. ريشه اين سرطان حكومت ملايان در ايران است. و بعد هم آمريكا كه فتنه انگيزى كرده و ميكند. و نه خانم مركل شك نيست او هم منافع كشورش را مد نظر قرار داده و اين همه عرب و افغانى و آفريقايى را پذيرفته. پس زياد شلوغش نكنيد و بياد داشته باشيد خود غربـى ها هم قاتل و تروريست زياد دارند. بحر روى اميدوارم پيكان حمله خود را براى سرنگونى حكومت آيت الله ها نشانه رويد كه با استفاده از جهل مردم و دين و مذهب بيابان گردان باعث نابودى كشور و نابودى جوانانـى شده كه از سر اجبار در آلمان و با فرهنگ اروپايى بزرگ شده اند كه نمونه اش را شاهديم و آدرس اشتباه ندهيد و دلتان براى كشورتان بسوزد بهتر است تا براى آلمان. آنها نيازى به دلسوزى شما ندارند. آنها خوب مطلع هستند كه چه مليتى دشمنشان است ايرانيها هميشه آلمانها را دوست داشته و دارند. بدينوسيله هم دردى عميق خود را با مردم سخت كوش و مسئوليت پذير و انسان و باز ماندگان قربانيان اعلام ميكنم.

  • Behrouz

    "....پلیس آلمان از انگیزه‌های فرد مهاجم هنوز اطلاعی ندارد " ممکن است از این که یک ویلا و یک ماشین بنز به او نداده اند و دختران آلمانی برایش درصف کیلومتری ( بخاطر مو های سیاه که شایعه شده که زنان اروپائی عاشق، کشته و مرده آن هستند ) درانتظارش نبودند دست به این کار زده است. تقصیر متوجه آلمان است و نه اسلام، مسلمان بودن و فریاد اله اکبرش وایرانی بودنش که فرهنگ ۶ هزار سال را همیشه با خودش یدک میکشد. سایت معروف Frontpagemag.org خواستار محاکمه آنجلا مرکل شده که با باز گذاشتن دروازه آلمان، آینده آلمان و کودکان آن را بخطر انداخته و زنی که آلمان را نابود کرده است.

  • حیدر علی بنائیان

    شاید جلو گیری از دسترسی آ سان به سلاح گرم و وسیله گشتار جمعی راه حل این مشکل باشد ولی بطور یقین تلاش در راه ساختن یک زندگی معمول برای همه وکاستن از فاصله بسیار زیاد طبقاتی میتواند بیشتر اثر گزار باشد