ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس مونیخ: کشتار انگیزه اسلام‌گرایانه نداشته است

پلیس: محل سکونت فرد مهاجم بازرسی شده است؛ هیچ چیزی یافت نشده که دال بر ارتباط او با "داعش" باشد. شواهد بیشتر دال بر "آموک" هستند، کشتاری ناشی از روان‌پریشی. در رسانه‌ها عکس بالا به عنوان عکس "علی داوید سنبلی"، عامل کشتار مونیخ منتشر شده است.

در رسانه‌های آلمانی از عامل کشتار مونیخ با نام "داوید  اس" (David S.) نام می‌برند. برخی رسانه‌ها نام او را "علی داوید سنبلی" ذکر کرده‌اند. او ۱۸ ساله، ایرانی‌تبار و دارای تابعیت آلمانی است.

پرسش بزرگ انگیزه "داوید اس" برای دست زدن به کشتار است.

مهاجم: David S، به نوشته برخی رسانه‌ها: علی داوید سنبلی

در رسانه‌ها از قول شاهدان حرف‌های مختلفی به مهاجم نسبت داده می‌شود. یکی می‌گوید شنیده است که مهاجم با الله اکبر گفتن تیراندازی را آغاز کرده، و یکی دیگر مدعی است که او به ترکها فحش می‌داده. شاهدی هم مدعی شده که مهاجم گفته است آلمانی است، در محله‌ای که ساکنانش با کمک دولتی و حق بیکاری زندکی می‌کنند بزرگ شده و حالا می‌خواهد همه را بکشد.

تحقیقات پلیس تا کنون حاکی از آن است که "داوید اس" بدون یک انگیزه مشخص سیاسی و عقیدتی دست به کشتار زده است. قوی‌ترین فرضیه در توضیح حادثه روان‌پریشی مهاجم است.

در سایت روزنامه "زوددویچه" این اطلاعات درباره مهاجم ۱۸ ساله ذکر شده است: او دانش‌آموز بوده، از دپرسیون عمیقی رنج می‌برده، در مدرسه و جامعه مشکل داشته، و آنچه در اتاق او یافت شده، از جمله بریده‌های روزنامه‌ها، دال بر این است که از مدتی پیش در اندیشه دست زدن به یک اقدام خونبار بوده است.

یوآخیم هرمن، وزیر داخله ایالت باواریا (بایرن، که مونیخ مرکز آن است) در مورد نتیجه تحقیق درباره شخصیت جوان مهاجم گفته است، که از پریشانی روانی سختی رنج می‌برده است.

شواهد بیشتر دال بر "آموک" هستند، کشتاری ناشی از روان‌پریشی

پلیس در ساعات آغاز روز شنبه خانه‌ای را در محله ماکس‌فُراشتات (Maxvorstadt) وارسی کرده است که محله‌ای دانشجویی و "خوب" محسوب می‌شود.

تلویزیون شبکه یک آلمان این اطلاعات را از قول یک همسایه والدین "داوید اس" بیان کرده است: از خانواده جوان مهاجم رفتاری ندیده‌اند که جلب توجه کند. برخورد آنان دوستانه است. پدر راننده تاکسی است، مادر فروشنده است. این خانواده پسر دیگری دارد که کوچکتر از "داوید" است. رفتار خود "داوید" از طرف همسایگان خوب توصیف شده. او برای به دست آوردن پول توجیبی روزنامه توزیع می‌کرده است.

کنفرانس مطبوعاتی پلیس

در کنفرانس مطبوعاتی‌ای که پلیس در حدود ظهر روز شنبه در مونیخ برگزار کرد، این نکات بیان شد:

  • همه چیز حاکی از آن است که مهاجم به تنهایی عمل کرده و همدستی نداشته است.
  • عمل و عامل هیچ ربطی به موضوع "پناهندگان" در آلمان ندارند.
  • مونیخ امن است. دلیلی در دست نیست که برنامه‌های عادی در شهر به حالت تعلیق دارد.
  • کسی که مهاجم پنداشته می‌شود، ۱۸ ساله است، در مونیخ متولد شده و در اینجا بزرگ شده است.
  • اتاق این فرد بازرسی شده است. هیچ چیزی یافت نشده که دال بر ارتباط او با "داعش" باشد.
  • شواهد بیشتر دال بر "آموک" هستند، کشتاری ناشی از روان‌پریشی.
  • حادثه در مجموع ۱۰ کشته و ۲۲ زخمی به جا گذاشته است. حال ده نفر وخیم است، از جمله یک نوجوان ۱۳ ساله.

روند حادثه

مونیخ، ۲۲ ژوئیه / اول مرداد، اندکی مانده به ساعت ۶ بعدازظهر به وقت محلی: کشتار از یک رستوران مک‌دانلدز واقع در مرکز خرید المپیا در مونیخ آغاز شد. مهاجم از رستوران پا به خیابان نهاد و به اینسو و آن سو شلیک کرد. ۹ نفر را کشت و ۲۲ نفر را زخمی کرد. قربانیان حادثه عمدتا جوان هستند.

گفته می‌شود که از جانب نگهبانان مرکز خرید به سوی مهاجم شلیک شده است. ولی خبرها حاکی از آن‌اند که مهاجم خودکشی کرده است. جسد او با حدود یک کلیومتر فاصله از مبدأ حادثه، یعنی رستوران مک‌دانلدز یافته شده است.

ابتدا برای پلیس مشخص نبود که یک نفر یا چند نفر عامل کشتار بوده‌اند. حرف‌های شاهدان در آغاز این گمان را پدید آورد که سه نفر دست به کشتار زده‌اند. اما سرانجام تحقیقات بیشتر نشان داد که تهاجم مرگ‌آور کار یک نفر بوده است.

حادثه نظم عادی شهر را به هم زد. وسائل نقلیه عمومی طبق دستور پلیس از حرکت بازماندند تا امکان فرار محدود شود. در مکان حادثه مردم مدتها در همانجایی که بودند متوقف ماندند. پس از نیمه شب بود که شهر از حالت آماده‌باش خارج شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند

    واقعا دردناک است. خانواده ای برای رسیدن به زندگی ازاد مهاجرت میکنند بدون اینکه پی امد های مهاجرت را با دقت بر رسی کنند. به ویژه تربیت کودکان و مراقبت از رشد شخصیتی آنها از مسائلی است که والدین فراموش میکنند.

  • faryad

    رهبران جمهوری اسلامی کلاه خود را بالاتر بگذارند. برگ دیگری از جنایاتی که بر مردم ایران رفته. دهها هزار ایرانی از کشور خود رانده و در خارج مانده شده اند. بین گاز انبر تروریست های اسلامی و در نتیجه رشد نژادپرستی و مخالفت با خارجیها گیر افتاده اند و از یکطرف هم باید تقاص رجزخوانیهای سپاه و خامنه ای و عملکرد جمهوری اسلامی را بپردازند. تقریبا اکثریت نسل اول این ایرانیها دچار افسردگی هستند که این وضعیت روحی بر فرزندان بسیاری از آنها هم تاثیر میگذارد. در این میان چند نفری از اینها هم به خشونت و جنایت روی میاورند که وضع را برای بقیه بدتر میکند. ایرانیهای مهاجر مخالف با تروریسم هستند ولی از پیامدهای آن ضربه میخورند. خامنه ای کلاهت را بالاتر بگذار.!

  • بهروز

    کشتار نروژ را به خاطر دارید که مرد نژادپرستی نزدیک به ۸۰ نفرا را به قتل رساند . این امکان وجود دارد که این مهاجم نیز با توجه به شعارهایی که سر داده انگیزه‌های نژادپرستانه داشته باشد. اگر اینگونه باشد یکی نیست به این اقا پسر ۱۸ ساله بگوید تو که آلمانی نیستی خود مهاجری. چرا کاسه داغ‌تر از آش شدی.

  • Behrouz

    تصور کنید اگر جنایتکار نامش مارتین ویا هانس بود انگیزه همان ثانیه اول مشخص بود ولی اگر افغان، ایرانی، تونسی، مصری،........ باشد انگیزه معلوم نیست و تمام تلاش برای فراموش کردن این جنایتها میشود. تصور کنید اگر قربانیان مسلمان بودند، فریاد اسلام هراسی ، محکومیت جهانی، تظاهرات صد میلیونی، آتش زدن سفارتخانه ها، شعار "مرگ بر آمریکا" و "اسرائیل نابود باید گردد" گوش فلک را کر میکرد و ایرانیان صد البته خمینی تر از خمینی میشدند.

  • بهنام

    هر دم از این باغ بری می رسد . متاسفانه ملیت ایرانی او باعث ننگ ایرانیان مفیم آلمان می شود . عده ای بیگناه بدست این جوانک دیوانه به قتل می رسند و عذاب وجدان شدید از آدمکشی بی هدف ، سرانجام باعث خودکشی این جوانه دیوانه گردیده است .