ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران دریاچه نمک قم: ۱۱ روستای مجاور خالی از سکنه شد

مسئولان محیط زیست قم می‌گویند که افزایش ریزگردها در استان‌های مرکزی ایران یکی از نتایج بحران دریاچه نمک قم است و وضعیت این دریاچه از دریاچه ارومیه بحرانی‌تر است.

احمد شفیعی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست قم از بحرانی شدن وضعیت دریاچه نمک قم خبر داد و گفت تاکنون ۱۱ روستای مجاور این دریاچه خالی از سکنه شده‌اند.

معاون مدیرکل حفاظت محیط زیست قم می‌گوید بحران دریاچه قم بیشتر از دریاچه ارومیه است

شفیعی دوم مرداد به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا گفت که کاهش جریان آب و خشکسالی باعث شده که آب‌های فراشور در سفره‌های زیرزمینی به سمت دشت‌ها حرکت کند و پوشش گیاهی و حاصلخیزی خاک منطقه «کاملاً نابود شود».

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست قم گفت: «در حال حاضر تا شعاع ۵۰ کیلومتری دریاچه نه تنها هیچ روستایی باقی نمانده بلکه پوشش گیاهی آن نیز از بین رفته و تبدیل به عرصه‌ای کاملاً بیابانی شده که آماده فرسایش و تبدیل شدن به کانون‌های ریزگرد است».

افزایش ریزگردها در ایران در سال‌های اخیر مشکلات فراوانی را برای استان‌های جنوبی و غربی این کشور به همراه داشته است. به تازگی ریزگردها به مناطق مرکزی ایران و استان تهران نیز رسیده است.

مسئولان محیط زیست ایران می‌گویند که بی‌توجهی دولت‌های عراق و عربستان سعودی دلیل افزایش ریزگردها است زیرا این ریزگردها از کشورهای غربی همسایه به ایران می‌آیند.

شفیعی افزایش ریزگردها را یکی از نتایج بحران زیست محیطی دریاچه نمک قم می‌داند. او در این باره گفت: «چهار حوزه ریزگرد به مساحت ۴۰ هزار هکتار در دریاچه نمک شکل گرفته و در حال رشد است».

به گفته او تاکنون ۱۱ روستای مجاور این دریاچه خالی از سکنه شده و اگر شرایط به همین وضع ادامه یابد روستاهای باقی مانده نیز خالی از سکنه خواهند شد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست قم گفت: «آخرین رمق‌های دریاچه به خاطر سفره‌های آبی باقی مانده است که اگر پایین رود، در آینده شاهد بروز پدیده ریزگردهای نمکی خواهیم بود».

رحمان دانیالی، مدیرکل حفاظت محیط زیست قم نیز با بیان این که بحران دریاچه قم از دریاچه ارومیه بیشتر است، درباره مشکل افزایش ریزگردها در استان‌های مجاور این دریاچه ابراز نگرانی کرد.

به گفته او هفت استان در حوزه آبخیز دریاچه نمک قرار دارند که ریزگردها «به زودی گریبانگیر» این استان‌ها خواهد شد. این هفت استان ۲۶ درصد جمعیت ایران را در خود جا داده‌اند.

دریاچه نمک قم یا دریاچه نمک مسیله بین استان‌های اصفهان، قم و سمنان و در فاصله کمی از شهرستان آران و بیدگل واقع است و در بین کوه‌های سفیدآب و سیاه‌کوه و پارک ملی کویر در غرب، کویر مسیله در شمال و غرب کویر مرنجاب و بند ریگ در جنوب محصور شده است.

این دریاچه وسعتی نزدیک به ۶۴۷ کیلومتر مربع دارد و تغییرات زیست محیطی آن، علاوه بر استان‌های مجاور، استان‌های مرکزی از جمله تهران، مرکزی، یزد و کرمان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.