ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به دستور اردوغان بیش از دو هزار مرکز آموزشی و درمانی مرتبط با جنبش گولن تعطیل شدند

با حکم اردوغان تاکنون ۳۵ بیمارستان، هزار و ۴۳ مدرسه خصوصی، ۱۵ دانشگاه خصوصی، هزار و ۲۲۹ سازمان و ۱۹ اتحادیه کارگری به اتهام ارتباط با جنبش هزیمت تعطیل شده‌اند.

به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بیش از دو هزار مدرسه، دانشگاه، مراکز فرهنگی، اتحادیه‌های کارگری و بیمارستان مرتبط با جنبش هزیمت به رهبری فتح الله گولن تعطیل شد.

پس از شکست کودتای ۱۵ ژوئیه در ترکیه، اردوغان دستور عزل و بازداشت هزاران نفر را به دلیل ارتباط به جنبش هزیمت صادر کرد

آژانس خبری حریت شنبه ۲۳ ژوئیه/ دوم مرداد خبر داد که دولت ترکیه علاوه بر تعطیل کردن مؤسسات مرتبط با جنبش خدمت، دستور داد که افرادی که در این ارتباط دستگیر شده‌اند باید پیش از برگزاری دادگاه به مدت ۳۰ روز در بازداشت بمانند.

همچنین بر اساس این حکم، به پرونده آن دسته از بازداشت شدگان که نظامی هستند در دادگاه‌های مدنی رسیدگی خواهد شد. وزارت دفاع نیز در اخراج هر یک از پرسنل خود تام‌الاختیار است.

اخراج شدگان نیز از بازگشت به هرگونه شغل دولتی محروم خواهند شد.

با این حکم تاکنون ۳۵ بیمارستان، هزار و ۴۳ مدرسه خصوصی و خوابگاه، ۱۵ دانشگاه خصوصی، هزار و ۲۲۹ سازمان و ۱۹ اتحادیه کارگری به اتهام ارتباط با جنبش خدمت و فتح الله گولن تعطیل شده‌اند.

اردوغان جنبش خدمت را مسئول کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه در ترکیه می‌داند. با این حال گولن، رهبر این جنبش که در تبعید خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد هر گونه ارتباط این جنبش را با کودتای اخیر تکذیب می‌کند.

«برکناری رئیس سازمان امنیت ترکیه در دستور کار است»

بینالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه به خبرنگاران از احتمال برکناری هاکان فیدان، رئیس سازمان امنیت ترکیه (میت) به دلیل بی‌کفایتی خبر داد.

به گفته ییلدیریم، او، اردوغان و افغان علاء، وزیر کشور ترکیه خبر وقوع کودتا را ۱۵ دقیقه پس از حضور نظامیان کودتاگر در خیابان‌ها از طریق منابعی غیر از سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه شنیدند.

نخست وزیر ترکیه گفت: «ما خبر را از طریق محافظان، مردم و دوستان و اقوام خود شنیدیم. این چندان مهم نیست آنچه اکنون اهمیت دارد این است که ما داریم اقدامات لازم را انجام می‌دهیم که چنین اتفاقی دوباره تهدیدی نیافریند».

به گفته ییلدیریم دلیل این سهل‌انگاری بررسی خواهد شد و اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

انتقاد اردوغان از کشورهای غربی

رجب طیب اردوغان در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴ به شدت از «کشورهای غربی» برای ابراز نگرانی نسبت به نقض حقوق بشر در ترکیه انتقاد کرد و گفت که ترکیه چاره‌ای جز بالا بردن سطح امنیت در این کشور پس از کودتای ۱۵ ژوئیه ندارد.

او گفت: «نمی‌توانم بفهمم چرا دوستان غربی ما این وضعیت را نمی‌بینند».

چند کشور اروپایی و ایالات متحده در پی اخراج‌های گسترده افرادی که متهم به ارتباط با جنبش گولن در ترکیه هستند درباره نقض حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

پس از شکست کودتای ۱۵ ژوئیه در ترکیه، اردوغان دستور عزل و بازداشت هزاران نفر از جمله افسران ارتش، معلمان و اساتید دانشگاه را به دلیل ارتباط به جنبش خدمت صادر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.