ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان حج و زیارت: عربستان حق واگذاری سهمیه حج ایران را ندارد

رییس سازمان حج و زیارت ایران می‌گوید سهمیه حج کشورهای مسلمان را سازمان همکاری‌های اسلامی تعیین می‌کند و جمهوری اسلامی قطعاً در موسم حج سال آینده این حق شرعی خود را از عربستان طلب می‌کند.

در پی اظهارات اخیر یکی از مقام‌های دولتی پاکستان درباره‌ «احتمال توزیع سهمیه حج امسال ایران در بین سایر کشورهای اسلامی»، رییس سازمان حج و زیارت ایران می‌گوید عربستان حق واگذاری سهمیه حج ایران را ندارد.

سعید اوحدی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «سهمیه حج کشورهای مسلمان را سازمان همکاری‌های اسلامی تعیین می‌کند، بنابر این عربستان به هیچ‌وجه اجازه ندارد این سهمیه را که حقِ شرعی مردم ایران است و به خاطر کوتاهی دولتِ عربستان از دست رفته، به سایر کشورها اختصاص دهد.»

به گفته اوحدی، جمهوری اسلامی قطعاً در موسم حج سال آینده این حق شرعی خود را از عربستان طلب می‌کند.

چندی پیش سردار محمود یوسف، وزیر فدرال امور مذهبی و هماهنگی بین ادیان کشور پاکستان گفت: در پی بدست آوردن سهمیه امسال حجاج ایرانی نیست، اما در صورتی که دولت عربستان بصورت داوطلبانه این سهمیه را در اختیار آن‌ها قرار دهد، از این موضوع استقبال می‌کنند.»

اما مقام‌های حج عربستان تا کنون در این‌باره اظهار نظر رسمی نداشته‌اند.

با این حال در خرداد ماه سال جاری و پس از کش و قوس‌های فراوان، مراسم حج تمتع ایرانی‌ها بر اساس آنچه مقام‌های این کشور «عدم تأمین امنیت زائران ایرانی از سوی دولت عربستان» اعلام کردند لغو شد.

به‌گفته مقام‌های ایران یکی از شروط اصلی ایران برای اعزام زائران به مراسم حج، برقراری امنیت آن‌ها از سوی عربستان سعودی بود که این شرط را سعودی‌ها نپذیرفتند.

مناقشه ایران با عربستان بر سر مسئله حج در سال‌های اخیر با حادثه منا بالا گرفت. در حادثه منطقه منا در شهر مکه، (دوم مهر ۱۳۹۴ / ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵) به‌دلیل ازدحام جمعیتِ زائران، بیش از دو هزار نفر جان باختند که تعداد کشته شدگان ایرانی در این رویداد ۴۶۴ نفر اعلام شد. با این حال آمار دقیق کشته‌شدگان این حادثه هنوز روشن نیست. مقام‌های ایران مسئول این رویداد را عربستان سعودی می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasan

    جالبه مگه آقای اوحدی خبر نداره که سازمان همکاری اسلامی هم تحت سلطه عربستانه و در صورت طرح موضوع در این سازمان نظر عربستان تایید خواهد شد!!!!

  • دکتر عبدالعزیز ساقی رامهــرمزی

    هنگامی که روزی دست کم 34 بار رو به کشوری سر به خاک می گذارید کجا می توانید برای فرمانروایانش شاخ و شانه بکشید؟ مگر آنان می توانند در باره ی گرداندن مشهد و قم به شما دستور دهند ؟