ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرماندار خوی: ازدواج دختربچه‌های پسک سفلی دروغ است

فرماندار شهرستان خوی گفته اخباری که درباره ازدواج دختربچه‌ها در روستای پسک منتشر شده دروغ است.

فرماندار شهرستان خوی گفته اخباری که درباره ازدواج دختربچه‌ها در روستای پسک منتشر شده دروغ است.

سیوانی در دیدار با مدیر کل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش گفته که ازدواج زودهنگام در این روستا اتفاق نمی‌افتد و این موضوعی غیر واقعی است.

فرماندار خوی گفته آنچه که در گزارش‌ها مطرح شده در واقع همان سنتی است که در بسیاری از روستاهای دیگر ایران هم رواج دارد: «موضوع به این صورت است که طبق سنت در این روستا، برخی دختران بین خانواده‌ها نشان کردن را دارند و ازدواج رسمی طبق قوانین کشور در سن قانونی انجام می‌گیرد.»

این در حالی است که در هفته‌های گذشته گزارشی در روزنامه شهروند در ایران منتشر شد که بر اساس آن، اغلب دختربچه‌های یک روستا در آذربایجان شرقی مجبور به ازدواج با پسرانی ۱۰ سال بزرگ‌تر از خود می‌شوند.

روستای پسک‌سفلی از توابع شهرستان خوی در استان آذربایجان‌غربی، با دو هزار و ٣۵٠ نفر (٧۵٠ خانوار) جمعیت، مدرسه راهنمایی دخترانه ندارد و نبودن امکان تحصیل یکی از دلایلی است که دختران این روستا در سن پایین به ازدواج ناخواسته تن می‌دهند و مدرسه را ترک می‌کنند.

روزنامه شهروند نوشته بود که ازدواج کودکان در این روستا باعث درگیر شدن خانواده‌ها با موضوعاتی مانند طلاق شده و میزان اختلافات خانوادگی و تنش اجتماعی بیشتر شده است.

بر اساس آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش در سال ١٣٩۵، از ٢١۶ دانش‌آموز پسک‌سفلی، ٩۶ دختر و ١٢٠پسر در مدرسه ابتدایی درس خوانده‌اند اما این دختران امکان ادامه تحصیل نداشته‌اند.

دهیار این روستا مهم ترین عامل ازدواج دختربچه‌های این روستا را نبودن مدرسه دانسته و گفته تا وقتی این مساله حل نشود، این روند ادامه خواهد داشت.

بر اساس سنتی قدیمی، دختران پسک‌سفلی در ٧ تا ١١سالگی نامزد می‌شوند و روحانی روستا صیغه شرعی می‌خواند. سه یا چهار سال بعد به خانه شوهر می‌روند.

به گفته دهیار روستا، اهالی دفترخانه‌ای را در ارومیه دارند که می‌تواند قوانین ممنوعیت ازدواج زیر سن قانونی را نادیده بگیرد.

بنا بر این گزارش، دختران این روستا زود مادر می‌شوند و برای انجام کارهای سنگین خانه به آنها فشار می‌آید.

به جز پسک، ازدواج اجباری در سن پایین در روستاهای دیزج‌دیز و عذاب در این استان هم رایج است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.