ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانه «ملکه توران» را با خاک یکسان کردند

عملیات تخریب خانه قمرالملوک امیر سلیمانی، همسر سوم رضا شاه به پایان رسید. میراث فرهنگی می‌گوید مالک می‌بایست این بنا را عیناً بازسازی کند.

عملیات تخریب خانه قمرالملوک امیر سلیمانی، همسر سوم رضا شاه که ۲۳ تیر آغاز شده بود، روز گذشته به پایان رسید و خانه «ملکه توران»، یکی از نمونه‌های معماری مدرن در عصر پهلوی با خاک یکسان شد.

خانه «ملکه توران» پیش از تخریب

خانه «ملکه توران» در خیابان پسیان در زعفرانیه تهران قرار داشت و در تملک کمیته امداد بود، اما به یک مالک واگذار شد. مالک قصد دارد در این محل یک عمارت بلندمرتبه بسازد.

گروهی از معماران و علاقمندان به میراث فرهنگی تلاش کرده بودند با تجمع در محل مانع از تخریب خانه «ملکه توران» شوند. سازمان میراث فرهنگی هم در یک اقدام عجولانه در صدد برآند این بنا را در فهرست ملی به ثبت برساند. اما این ترفندها مؤثر نبود.

فرهاد نظری، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی‌ به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: «اقدامی که توسط مالک بنا انجام شد، یک تخلف محرز است و مالک موظف است عین به عین بنا را بازساز‌ی کند.»

او گفت: «امروز در نامه‌ای به شهرداری منطقه اعلام می‌کنیم که به مالک بنا مجوز ساخت جدید داده نشود و میراث فرهنگی برای بازگرداندن این بنای تاریخی همه تلاش خود را به کار می‌گیرد.»

خانه «ملکه توران» در حین تخریب

بر اساس اسناد تاریخی خانه ملکه توران بین سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۲ ساخته شده است. رضا شاه پس از ازدواجش با ملکه توران دستور به احداث این ملک را داده بود.

قمرالملوک امیر سلیمانی سومین همسر رضا شاه بود. او که در سال ۱۲۸۳ متولد شده بود، در ۱۹ سالگی به عقد رضا شاه پهلوی درآمد، اما پس از تولد غلامرضا پهلوی از همسرش جدا شد.

قمرالملوک امیر سلیمانی بعد از انقلاب، از ایران خارج شد، مدتی در آلمان اقامت کرد و سرانجام در ۹۱ سالگی در خانه سالمندانی در پاریس درگذشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • وطن

    البته بسيار بسيار دردناكه كه چنين يادگارهايى فارغ از اينكه صاحبش آدم مثبت يا منفى بوده....به همين راحتى ، توسط بازماندگان *** كه حكومت فعلـى باشه با خاك يكسان ميشه. اما اون چيزى كه توجه من را جلب كرد نوع تيتر زدن اين خبر در سايت متعلق به جنايت كاران سپاه و هزار پا ! به نام ( خبر آن لاين ) است كه نوشته . (..... ملكه توران خانه خراب شد .) بر عكس تيتر مثلاً راديو زمانه كه درست نوشته خانه ملكه توران را با خاك يكسان كردند. باش تا صبح دولتت بدمد.. كه اين از نتايج سحر است.