ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطیب جمعه تهران: برخی کالاهای فرهنگی از سرطان و میکروب خطرناک‌ترند

خطیب نمازجمعه تهران از مقام‌های دولتی خواست که مانع از تولید یا ورود خوراک‌های فرهنگی که به گفته او سمی و خطرناک‌تر از بمب هستند، شود.

امام جمعه موقت تهران با انتقاد شدید از عملکرد دولت حسن روحانی در حوزه فرهنگ و هنر، گفت: «برخی مجلات، فیلم‌ها و مقاله‌های نشریات خطرناک‌تر از میکروب و سرطان هستند».

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی ـ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران کاظم صدیقی جمعه هشتم مرداد در خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت که دولت هشدار رهبر جمهوری اسلامی در باره «ولنگاری فرهنگی» را جدی نگرفته است و در نظارت کوتاهی می‌کند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران ۱۶ خرداد امسال در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته بود که «در مسئله‌ فرهنگ احساس یک ولنگاری می‌کنم». او از دولت و مجلس خواسته بود که مانع از تولید یا ورود کالاهای فرهنگی «مضر» شوند.

صدیقی خطیب نماز جمعه تهران هم «ولنگاری فرهنگی» را به «خون جگری» تشبیه کرد که از «بمب‌های اتم و خمپاره» بدتر است.

او شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان را « یکی از مصادیق تهاجم فرهنگی» عنوان کرد که « هر لحظه حالت یک سیل بنیان‌افکن را به خود می‌گیرد، مردم را به لذت‌جویی دعوت می‌کند و حدود و مرزهای شرعی را زیر پا می‌گذارد».

امام جمعه موقت تهران همچنین از تولید و نمایش عمومی برخی از فیلم‌ها در سینماهای ایران انتقاد کرد. به گفته او این فیلم‌ها «به درستی کنترل نشده‌اند».

صدیقی همچنین از صدور مجوز انتشار برای برخی از کتاب‌ها و نشریات انتقاد کرد و گفت: «برخی از این مجله‌ها ، فیلم‌ها و خوراک‌های فرهنگی مانند سم هستند، حتی اثرشان بدتر از میکروب و سرطان است».

او در ادامه گفت که این خوراک‌های فرهنگی «خانواده‌ها را از  هم می‌پاشاند ، دین را به هم می‌ریزد، و جامعه را از درون می‌پکاند».

صدیقی از مسئولان دولتی خواست که «در توجه و ارزیابی کنترل این قبیل محصولات کوتاهی نکنند».

عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته با انتقاد نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری و گروهی از شخصیت‌های مذهبی همراه بوده است. علی جنتی دوبار با کارت زرد نمایندگان مجلس نهم روبه‌رو شد. او چندی پیش تلاش کرد که در دیدار با مراجع مذهبی در قم حمایت آن‌ها را جلب کند.

در همین زمینه

رهبر ایران: در مسأله‌ فرهنگ احساس ولنگاری می‌کنم

«ولنگاری‌ نهادهای فرهنگی» – رهبر چه می‌خواهد؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    حکایت این خطیب عار نشین، حکایت تمامی زهدان با و بی عبا و عمامه است. این آقایان چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند: تا سرحد سنگ کوب قلب و جریان شدید خون فیلم های پورنو گرافی نگاه می کنند، در خفا به هر سادیسمی دست می زنند.اگر از چند استثنا بگذریم، روحانیت ، قشری بغایت مرتجع، غیر اخلاقی و زالو صفت است. خداوند سایه روحانیت را از سر مسلمانان کم نفرماید.

  • Soheila

    واقعاً این چه فرهنگ ننگینی است که اینها به مردم تحمیل کرده اند

  • Soheila

    این ها خودشان به همه منابع دسترسی دارند. ماهواره را سیر دل میبینند و اینترنت هم بی حد و حصر در اختیارشان است. بعد می گویند مردم نباید اینگونه باشند. ما اینکار را می کنیم تا از خظراتی که مردم را تهدید می کند جلوگیری کنیم.

  • شعر و شعور!

    البته با بررسی این دگم اندیشان حکومتی-مذهبی، متوجه می شویم که منظور آنها از فرهنگ، همان ایدئولوژی مذهبی شان است. اصرار بر اینکه هر چیزی در حامل های محتوا و صنایع وابسته، مانند کتاب، موسیقی، ویدئو، فیلم، سینما، تلویزیون، رادیو، اینترنت، وب... حاوی آن تعریف از فرهنگ اینان باشد یعنی محتوای در تایید و یا لااقل خنثی در برابر ایدئولوژی مذهبی شان! اینا هر آنچه ایدئولوژی مذهبی شان را به چالش بکشد و نقدی کند و تفاوت جدی بینند آن را بر ضد خود دیده و ممنوع یا سرکوب می کنند. در حالی لزوما هر آنچه به شکل یک حامل محتوا مانند کتاب یا فیلم، است، فرهنگی نیست، حتی می تواند ضد فرهنگی باشد. بخشی از کتاب ها و فیلم و دیگر حامل های محتوا، اساس غیر فرهنگی هستند و بدون آنکه جنبه ضد فرهنگی جدی داشته باشند، بخشی بزرگی از این حامل ها، دارای محتوای خنثی یا کم اثر هستند و در حوزه تفریحی و سرگرمی هستند. بخشی هم متاسفانه ویژگی ضد فرهنگی و مخرب دارند. هر آداب و رسومی در نزد مردم قدیم یا امروزی، لزوما ارزشمند از نظر انسانی-اخلاقی نیست. ایا رسم آدم خواری، تجاوز گروهی... در نزد یک قوم، نشانه فرهنگ است یا توحش؟ هر خزعبلات و خرافات که در کتاب یا فیلمی باشد- چه بعنوان مذهبی و چه غیر مذهبی- لزوما کالای فرهنگی نیست! آیا ویدئوها/فیلم های امینترنتی که تررویست های مذهبی از جنایات خود پخش می کنند، فرهنگی است؟! قطعا نه!

  • راستی

    کالای فرهنگی=سرطان؟! اینها مفهوم کالای فرهنگی و اساس فرهنگ را گویا نمیدانند یا طبق معمول میخواهند دگر در معنای واژگان ایجاد کنند! مانند کلمه رکیک دیوث/دیاثت سیاسی که این مدعیان اخلاق برای تحقیر و سرکوب مخالفان و رقیبانشان بکار بردند! فرهنگ به معنی ارزش انسانی-اخلاقی است در فرهیختگی و بالندگی اجتماعی. هرچند شاید با واژه کالچر انگلیسی تفاوت اندکی باشد. فر+هنگ احتمالا مخفف فر آهنگ است که فر شکوه و بالندگی و آهنگ به معنی نظم وس اخت یافتگی است. اساس هر چیزی که باعث نزول ارزش های انسانی-اخلاقی و یا ارتجاع شود فرهنگی نیست.