ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران جایزه حقوق بشر اسلامی می‌دهد

محمدجواد لاریجانی خبر داده که سومین جایزه حقوق بشر اسلامی چهارشنبه این هفته اهدا خواهد شد. ایران خود بارها از سوی نهادهای بین‌المللی به نقض حقوق بشر متهم و محکوم شده است.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر اسلامی خبر داده که «سومین جایزه حقوق بشر اسلامی» این هفته اهدا خواهد شد.

محمدجواد لاریجانی همچنین برنامه‌های «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» را تشریح کرده و گفته که روز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه ۱۳۹۵، مراسمی با سخنرانی رئیس قوه قضاییه ایران و با حضور مقامات در مرکز همایش های صدا و سیمای ایران برگزار خواهد شد.

محمدجواد لاریجانی

سومین جایزه حقوق بشر اسلامی به برندگانی از خارج از کشور داده می‌شود که «در دفاع از حقوق مسلمانان و مبارزه با اسلام‌هراسی و تبیین اصول حقوق بشر اسلامیي فعالیت کرده باشند.

اختتامیه نخستین جشنواره کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های حقوق بشری هم همزمان برگزار می‌شود.

ایران همچنین سمینار تخصصی بین‌المللی حقوق بشر اسلامی را روز ۱۲ مرداد برگزار می‌کند که مهمانانی از عراق، بنگلادش، مصر، الجزایر و اندونزی دارد و در قم برگزار می‌شود.

این برنامه‌ها برای تحقق آنچه که «منویات رهبر جمهوری اسلامی در حوزه حقوق بشر اسلامی» خوانده شده برگزار می‌شوند و هدف‌شان تعریف نوعی خاص از حقوق بشر با تعاریف اسلامی و مطابق با برنامه‌های جمهوری اسلامی است.

ارتقای آگاهی بین‌المللی در حوزه حقوق بشر اسلامی، تبیین مبانی حقوق بشر اسلامی، تاثیرگذاری بر اسناد و هنجارهای بین‌المللی حقوق بشر با استفاده از موازین حقوق بشر اسلامی، تبیین و دفاع فعالانه از نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آموزه های دینی اسلامی و همچنین دفاع از مظلومان عالم، از برنامه‌های ستاد حقوق بشر در ایران اعلام شده است.

در حالی که ایران به دلایل متعدد از سوی جوامع بین‌المللی به نقض حقوق بشر محکوم است، اما مقامات ایران هرگونه نقض حقوق بشر در ایران را نفی می‌کنند و چند سال است که تلاش می‌کنند منشور حقوق بشر اسلامی را تدوین کنند.

جمهوری اسلامی ایران هر دو منشور جهانی و اسلامی حقوق بشر را امضا کرده؛ با وجود این مقام‌های جمهوری اسلامی همواره نهادهای حقوق بشری جهان را مورد انتقاد قرار داده و از برتری «حقوق بشر اسلامی» بر اعلامیه ۶۷ ساله حقوق بشر سخن گفته‌اند.

مقام‌های حکومتی در ایران معتقدند که حقوق بشر به «ابزاری سیاسی» در جهان تبدیل شده است و همواره تلاش کرده‌اند تا حقوق بشر را نه حقوقی جهان‌شمول بلکه موضوعی نسبی و فرهنگی قلمداد کنند که بر اساس تفاوت‌های دینی و فرهنگی شکل می‌گیرند.

آن‌ها با این استدلال که «حقوق بشر نسبی و فرهنگی» است و «با اصول و مبانی اسلام منافات دارد» به مخالفت با منشور جهانی حقوق بشر پرداخته‌اند.

مقام‌های ایرانی همچنین در تلاشند تا دیگر کشورهایی را که بیشتر ساکنان آنان مسلمانان هستند، برای تدوین چنین حقوقی تشویق و بسیج کنند.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران در گذشته از تصویب چند قطعنامه‌ در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و گفته که ایران حقوق بشر اسلامی، قصاص و اعدام محاربه را قبول دارد.

از روز پنج‌شنبه ۲۴ مارس ۲۰۱۱ (چهارم فروردین ۱۳۹۰) شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، نماینده ویژه حقوق بشر در ایران را تعیین کرده اما جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۵ به نمایندگان سازمان ملل اجازه سفر به ایران و تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر در این کشور را نداده است.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان در سال ۲۰۱۵، ایران به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته و گفته شده که وضعیت حقوق بشر در این کشور تغییری نکرده است.

وضعیت زنان، دگراندیشان، اقلیت‌های قومی، جنسی و مذهبی، آمار بالای اعدام، وضعیت زندان‌ها، حصر مخالفان و سرکوب آزادی بیان از موارد نقض حقوق بشر در ایران است که از سوی دیدبان حقوق بشر به آن اشاره شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ /۲۶ آذر ۱۳۹۴، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که کانادا ارائه داده بود و در آن از فشارها، سرکوب‌ها و اعدام‌ها در ایران انتقاد شده بود، با ۸۱ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۶۷ رأی ممتنع تصویب کرد.

در این قطعنامه از سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی و همچنین افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهسا

    این برادران جانی لاریجانی باید به خودشون جایزه اول در جنایت و قساوت بدهند

  • منصور پیرخانقاه

    ایرانیان داخل و خارج از کشور(موافق و مخالف نظام)باید متحدأ از مدعیان دفاع از دمکراسی و حمایت از حقوق بشر، همچون دولتمردان آمریکا، اروپا‌ و متحدان آمریکا و نیز چین و روسیه بخواهند تا قانونی را تصویب نمایند که از ورود کلیه اختلاس گران و دزدان بیت المال به کشورشان جلوگیری به عمل آید و نیز تابعیت دوگانه آنان از درجه اعتبار ساقط گردد. قابل عرض است :غربی ها نباید از یک طرف برای ملّت معترض ایرانی اشک تمساح بریزند و همزمان هم ، دزدان و غارتگرانی چون خاوری را در آغوش گرفته و میزبان آنان بشوند!این گنه رفتار ضد بشری غرب، نقض حقوق میلیون ها انسان تحت ستم است و با مقوله دمکراسی هم سازگار و همسو نیست. اپوزیسیون بی لیاقت و بی خاصیت ایرانی مقیم آمریکا،کانادا و اروپا هم بهتر است یک گام اساسی برداشته و در مقابل مجالس دوّل غربی تجمع و تظاهرات کنند که نمایندگان مجالس دوّل غربی مجبور به تغییر قوانین مهاجرت شوند و بدینوسیله راه فرار از مجازات را برای دیکتاتور ها و باندهای مافیای قدرت و ثروت مسدود گردد.به امید چنین اقدام انقلابی از جانب میهن پرستان ایرانی!منصور پیرخانقاه

  • ویرانه

    طبق نص صریح فانون اساسی/ اصل 23/ به هیچ نحوی نمی توان مانع اظهار نظر عقاید شد و یا آنها مجبور به گفتن کرد/ یا مثلا بخاطر عقیده آنها مجازت کرد/ولی متاسفانه مواردی از نقض مشاهده می شود. مانند پرسیدن از دین و عقیده نسبت به مذهب/از آمارگیری و فرم های ثبت نام/محرومیت از تحصیل بهائیان در دانشگاه/تعهد کتبی گرفتن التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه برای حتی دانشجویی برخی رشته ها مثل پزشکی! ------------------------ اصل 23 تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‏ای مورد تعرض و موُاخذه قرار دارد.

  • ویرانه

    هر گونه رابطه زن و مرد مجرد (دختر/پسر) خارج ازدواج (دائم و یا موقت)، نامشروع است. در صورت گرفتاری در حین مکالمه در حریم خلوت، حتی بدون نزدیکی هم مستوجب شلاق است! ------------------------------------- نمود حقوق بشر در عدالت اسلامی!

  • ویرانه

    دیه زن نصف مرد است! کسی بکشند غیر عمد دیه اش کامل است برای مرد و برای زن نصف. از بیت رفتن دو بیضه دیه کامل است! اگر کسی بزنند که موجب خمودی و از کار افتادگی شود دیه اش کامل است. ---------------------- نمود حقوق بشر در عدالت اسلامی!

  • ویرانه

    سارقی فقیر یک ده زهار تومانی می دزدد و چهار انگشت دسشت قطع می شود به طور عمدی! / دیه هر انگشت دست صد دینار طلا است! به این می گویند عدالت و حقوق بشر اسلامی! -------------------------------------------------------------- اگر کسی از دین دیگر- حتی اگران دین و عقیده ای احکام مشابه داشته باشد درباره ارتداد، ولی فردی از آنها به اسلام بگرود، باید از او درباره خشونت و قتل پیروان عقیده قبلی اش، حفاظت شود چون از حق داشتن ازادی عقیده استفاده! ولی اگر مسلمانی مرتد شود، بایست به قتل برسد از نظر اسلام گرایان! این هم از نمونه های دیگر حقوق بشر اسلامی.

  • سرباز بی وظیفه

    جایزه ی حقوق بشر اسلاامی برای سر سلمان رشدی یکصد سی میلیون دلار تعیین شده. حتا این آقای لاریجانی گفته برای مشت زدن به دهان آمریکا باید این مبلغ به یورو باشد! اما مصباح یزدی گفته یورو گرانتر است و ایشون فرموده باید معادل صد و سی ملیون دلار باشد گه می شود صد و یست هفت ملیون و نهصد هزار یورو. این جایزه حقوق بشر اسلام ناب است که برای ترور سلمان رشدی تعیین شده . و البته برای سربریدن کشیش جاک هامل هم گاهی اشک تمساح برای گم کردم رد خوب است. ایران تا کنون نهصد سی هزار فتوکپی از فتوای خمینی را که به سی و سه زبان دنیاست و ممهور به مهر امام خامنه ای ست بین طرفداران اسلام ناب پخش کرده است . امام خامنه ای ابراز امیدواری و هم اظهار امیدواری کرده اند که قبل سفر ملکوتی ایشان سر سلمان رشدی به بیت برسد. ولی جالب است که در کوچه پس کوچه ها شعار مرگ بر اسلام هم نوشته می شود.

  • ﺣﻴﺮﺕ زﺩﻩ

    یدونه هم بدین به من!! فول میدم حقوق بشر اسلامی رو سریع یاد بگیرم. لات و لمپن و زورگو و روانی زیاده تو سیستم از اونا یاد میگیرم

  • Soheila

    تو رو خدا ببین چه کسانی دم از حقوق بشر و کرامت انسانی میزنند. آدم های ریاکار فریبکار شیاد