ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییرات در ساختار نظامی ترکیه: اردوغان در راس سازمان امنیت

در پی این تغییرات شخص اردوغان فرماندهی ستاد مشترک و سازمان اطلاعات ترکیه را بر عهده خواهد گرفت. دانشکده افسری ارتش تعطیل و به جای آن دانشکده دفاع ملی تأسیس خواهد شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که در پی کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ساختار نظامی این کشور تغییرات اساسی خواهد کرد و او شخصاً در رأس فرماندهی ستاد مشترک و سازمان اطلاعات ترکیه قرار خواهد گرفت.

عکس از آرشیو - در پی تغییرات جدید شخص اردوغان فرماندهی ستاد مشترک و سازمان اطلاعات ترکیه را بر عهده خواهد گرفت

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، آنادولو، اردوغان شامگاه شنبه ۳۰ ژوئیه/ ۹ مرداد در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که تغییرات جدید در ساختار نظامی ترکیه شامل بخش‌هایی مانند ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی می‌شود.

در پی این تغییرات شخص اردوغان فرماندهی ستاد مشترک و سازمان اطلاعات ترکیه را بر عهده خواهد گرفت.

رئیس جمهوری ترکیه پس از اعلام این تغییرات گفت که پیش از به اجرا درآمدن آن‌ها با رهبران احزاب مخالف مشورت خواهد کرد.

پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه در ترکیه، اردوغان اعلام وضعیت اضطراری کرد. رئیس جمهوری ترکیه در وضعیت اضطراری اجازه تام دارد که دست به هر تغییری، ولو فراقانونی بزند. اما برای آن که این تغییرات قانونی شوند و پس از وضعیت اضطرار نیز قابلیت اجرایی داشته باشند، باید رأی مثبت دو سوم از نمایندگان مجلس را به دست آورد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین از تغییرات در نظام آموزشی ارتش خبر داد و گفت تمام مدارس نظامی از جمله دانشکده افسری ارتش تعطیل خواهند شد و به جای آن دانشکده دفاع ملی تأسیس خواهد شد.

به گفته این دانشکده متشکل از آکادمی‌های ارتش، نیروی هوایی و دریایی خواهد بود.

به علاوه مدرسه ژاندرمری نیز تأسیس خواهد شد و مسئولیت بیمارستان‌های ارتش نیز به وزارت بهداشت انتقال خواهد یافت.

در پی کودتای نافرجام ترکیه، اردوغان دست به تغییرات و «پاک سازی» در ارتش، دولت، سازمان اطلاعات و امنیت و موسسات وابسته زده است. بر پایه آمار غیر رسمی بیش از ۶۰ هزار نفر تاکنون به اتهام ارتباط با جنبش هزیمت به رهبری فتح الله گولن دستگیر یا از کار برکنار شدند.

مدارس، مؤسسات فرهنگی و سیاسی مرتبط با جنبش گولن نیز تعطیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جای گزین

    ارتش لائیک ترکیه، تضمینی بود برای جلوگیری از تسلط مستبدان مذهبی، با استیلای مذهبیان بر ارتش، پروژه اسلامیزه و مذهبی شدن ترکیه تکمیل می شود و جمهوری اسلامی دیگری بر معضلات بشریت افزدوه می شود. زین پس همراه رقابت مخرب مذهبی حاکمان ایران و سعودی... ترکیه هم فعالانه در این فساد فی الارض شرکت می کند!

  • سایه ور

    ترکیه در شرایط بسیار خوبی قرار رگفته بود از دهه 1980 میلادی با صدارت مرحوم تورگوت اوزال. رشد اقتصادی و رفاه برای مردم، در پی پیشرفت های سریع. روی این موج بالنده، اسلام گرایان اردوغان که رگه هایی از ناسیونالیزم ترک گرا هم دارند و متهم به نو عثامنی گری هستند، به سرعت در حال نابود کردن پیشرفت ترکیه هستند و دنده عقب گرد زده اند. ترکیه از لحاظ ارضی چندان مشکلی ندارد. بخش اعظم این کشور دارای یک پارچگی قومی زبانی شده و به جز منطقه چنوب شرق (حدود 20%) که در منطقه حلی مهمی نیست. ترکیه می تواند با دادن خودمختاری به این مناطق، مشکل حل کند.

  • اردلان

    با نام و یاد حضرت محمد و خلفای راشدین و خلفای حقه ی سلجوقی و عثمانی ، ولایت مطلقه ی حضرت اردوغان سلطان خلیفه ی اسلام عزیز در ترکیه آغاز می شود.

  • بهنام

    دیکتاتوری که شاخ و دم ندارد ، به خصوص اگر این دیکتاتور تازه به دوران رسیده ، مفسد اقتصادی هم باشد .