ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ورود سازمان بازرسی کل کشور برای رسیدگی به جنجال‌ها بر سر طرح هدایت تحصیلی

جنجال بر سر طرح هدایت تحصیلی حالا از مدارس و شبکه‌های اجتماعی به سازمان بازرسی کل کشور رسیده، اما آموزش‌وپرورش همچنان از طرح خود دفاع می‌کند.

خبر اجرای طرح هدایت تحصیلی از امسال باعث نگرانی و سردرگمی و حتی اعتراض دانش‌آموزان و خانواده‌ها شده است. این اعتراض‌ها چنان بالا گرفته که سازمان بازرسی کل کشور، دستور بررسی فوری موضوع را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر سراج، رئیس سازمان بازسی کل کشور، به محمدحسین یعقوبی، معاونت نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی این سازمان دستور داده است که موضوع طرح هدایت تحصیلی را به سرعت بررسی و نتیجه را اعلام کند.

طرح جدید هدایت تحصیلی که اجرای آن از امسال آغاز شده، قرار است به دانش‌آموزان برای انتخاب رشته در مقطع متوسطه دوم کمک کند.

این طرح که به گفته مسعود شکوهی، مدیرکل تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش، «کاری علمی بر مبنای نیازهای کشور و امکانات آموزش‌ و پرورش برای ارائه خدمات آموزشی بر اساس استعداد و علاقه دانش‌آموزان است»، باعث نارضایتی و اعتراض دانش‌آموزان و والدین آن‌ها شده است. 

شکوهی اما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) از ورود سازمان بازرسی به ماجرای هدایت تحصیلی استقبال کرده است: «وزارت آموزش و پرورش برای برطرف شدن ابهامات تمام مستندات بحث اجرای هدایت تحصیلی و توزیع متوزان رشته‌ها را در اختیار سازمان بازرسی قرار خواهد داد.»

به گفته این مقام مسئول وزارت آموزش و پرورش، اجرای طرح هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزانی که در خرداد فارغ‌التحصیل شده‌اند تا ۱۵ مرداد و برای دانش آموزانی که در شهریور‌ فارغ التحصیل می‌شوند، تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت.

بنا بر گزارش‌ها پدر و مادرهای زیادی می‌گویند در حالی که فرزندان‌شان معدل بالایی داشته‌اند، مشاور مدرسه آن‌ها را مجبور به انتخاب رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای یا کار‌ و دانش کرده است.

بر اساس سند تحویل بنیادین وزارت آموزش‌ و پرورش و برنامه ششم توسعه، ۴۸ درصد دانش‌آموزان باید به هنرستان‌های فنی‌ و حرفه‌ای یا کار و دانش بروند و تنها ۵۲ درصد در رشته‌های نظری (ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی) تحصیل کنند. این در حالی است که در طول سال‌های گذشته بیشتر دانش‌آموزان و والدین ترجیح می‌دادند در رشته‌های نظری درس بخوانند.

هدایت تحصیلی اما در سیستم آموزشی ایران موضوع جدیدی نیست و قبلا هم در پایان سال اول متوسطه و پیش از انتخاب رشته تحصیلی، دانش‌آموزان بر اساس نتایج تحصیلی سال‌های قبل، تست‌های استعدادیابی و مشاوره، برگه هدایت تحصیلی دریافت می‌کردند، منتها در شیوه جدید نظر خود دانش‌آموز تنها ۱۰ درصد و نظر والدین تنها پنج درصد تاثیر دارد.

به گزارش مشرق‌نیوز، نتایج‌ آزمون‌های مشاوره‌ای، نتایج عملکرد تحصیلی، نظر معلمان و نظر مشاور مدرسه دیگر فاکتورهای موثر در انتخاب رشته تحصیلی هستند.

به این ترتیب نظر دانش‌آموز و خانواده‌اش در مجموع تنها ۱۵ درصد در تعیین سرنوشت دانش‌آموز موثر است و این موضوع اصلی اعتراض‌ها به شیوه جدید اجرای طرح هدایت تحصیلی است.

همچنین گفته می‌شود حداقل معدل برای پسران برای تحصیل در رشته نظری ۱۷ است، درحالی که حداقل معدل برای دختران، ۵/ ۱۸ در نظر گرفته شده است که باعث اعتراض دانش‌آموزان دختر و خانواده‌های آن‌ها شده است.

جنجال بر سر طرح هدایت تحصیلی حالا از مدارس و شبکه‌های اجتماعی به سازمان بازرسی کل کشور رسیده، اما آموزش‌وپرورش همچنان از طرح خود دفاع می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یک دبیر

    رسما به ادارات آموزش‌و‌پرورش دستور داده‌‌شده دانش‌آموزان خیلی محدودی را برای رشته‌های نظری به خصوص انسانی، در مدارس دولتی ثبت نام کنند ، در صورت پر شدن کلاس‌های محدود برای رشته ی مورد نظر دانش‌آموز مجبور است به مدارس غیرانتفاعی برود که پرداخت هزینه‌اش از عهده اکثریت برنمی‌آید. وضعیت به گونه‌ای است که مثلا اگر مدرسه‌ای سال تحصیلی گذشته 5 کلاس در رشته انسانی داشت، امسال فقط مجاز به داشتن 2کلاس است! طبیعتا راه برای پارتی‌بازی و اعمال سلیقه و عقیده هم باز می‌شود... توجیه این دستور شلم‌شوربای کشوری این است که در رشته‌های نظری بیکاری فراوان است و باید دانش‌آموز به سمت مدارس فنی‌حرفه‌ای برود؛ اما دم خروس اعلام خطر رشته‌های علوم انسانی بدجور بیرون زده است ... گذشته از این در شهرهای نه چندان دور افتاده کشور هم مدارس فنی‌حرفه‌ای کمی وجود دارد با حداقل امکانات و رشته‌های محدود. یعنی ذره‌ای درایت و زیرساخت و برنامه‌ریزی برای این طرح وجود ندارد...

  • وطن

    اشكالى نداره . كاش كسى سخنان غير لمپنى بنويسه تا بقيه آنهايى كه كمى راديكال تر هستند و باور دارند كه زمان مامانم اينا صحبت كردن تمام شده ..ياد بگيرن!؟ اما لمپنها بزعم مختارى ....ديگه به اين درك رسيدن كه بعد از نزديك چهل سال زمان احترام به اين حكومت و دارو دسته اش كه ميگويند بايد با احترام به رژيم ايران توهين كرد گذشته . احترام شوهر كرد و رفت. اگر با گفتن كلمه زيباى خر عزيز به يك جانى ولو تحصيل كرده، كرده اين مختارى افسرده شده ما را باكى نيست. (گر ما ز سر بريده ميترسيديم.... در مجلس عاشقان نمى رقصيديم )

  • مختاری

    رادیو زمانه! واقعاً لازم است برای فیلتر کامنت‌هایی با لحن لمپنی فکری کنید. چه له و چه علیه حکومت ایران. فحش دادن در فضای مجازی چه فایده‌ای به حال چه کسی دارد؟ باید لحن محترمانه تأثیر حرف کمتر نمی‌شود.

  • وطن

    خوبه .... كار را سپردند به دست كارشناس . يعنى سراج جانـى و يكى ديگر از دزدان سر گردنه ( سراج) كه قبلاً در محكمه فرودگاه چه جنايات و چپاول ها كرده. عجب خرهايى هستيد كه هنوز نميدانيد خر خودتان هستيد البته با پوزش بسيار از محضر خر واقعى و محترم