ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بسیج ۵۰۰ قطب صنایع تبدیلی ایجاد می‌کند

درحالی‌که دولت و بانک‌ها نتوانسته‌اند بحران نقدینگی واحدهای تولیدی را حل کنند، رئیس بسیج سازندگی می‌گوید که این سازمان در دو سال گذشته حدود ۱۰۰هزار واحد تولیدی ایجاد کرده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی ایران می‌گوید که این سازمان در دو سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار واحد تولیدی کوچک ایجاد کرده است.

فعالیت‌های بسیج سازندگی در بلوچستان انتقاد فعالان این منطقه را به دنبال داشت.

نعمان غلامی رئیس سازمان بسیج سازندگی ایران دوشنبه ۱۱ مرداد به خبرگزاری تسنیم گفت که این سازمان تا پایان سال ۵۰ هزار واحد تبدیلی و اقتصاد مقاومتی ایجاد می‌کند.

به گفته غلامی این سازمان طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ بیش از ۹۹ هزار واحد تولیدی کوچک در ایران ایجاد کرده است. او گفته است که منابع مالی مورد نیاز این واحدها توسط  بانک «مهر اقتصاد» تامین شده است. این مقام مسئول پیش از این نیز از راه‌اندازی ۶۶ هزار واحد تولیدی طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ از سوی بسیج سازندگی خبر داده بود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی همچنین از اجرای ۱۱۲ هزار پروژه توسط این سازمان از سال ۱۳۷۹ تا امسال خبر داده و گفت که فعالیت‌های اقتصادی بسیج سازندگی افزایش می‌یابد.

او هدف این سازمان وابسته به سپاه پاسداران را «ایجاد صنایع تبدیلی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی» عنوان و اعلام کرد که بسیج سازندگی به دنبال «ایجاد ۵۰۰ قطب صنایع تبدیلی و غذایی» است.

به گفته غلامی تا پایان امسال ۱۲ هزار صنایع تبدیلی و ۳۸ هزار واحدهای اقتصاد مقاومتی که بیشتر در حوزه امنیت غذایی فعال هستند توسط بسیج سازندگی ایجاد خواهد شد.

گسترش فعالیت‌های اقتصادی بسیج سازندگی در حالی صورت گرفته که تولیدگران ایران در دو سال گذشته با بحران کمبود نقدینگی روبه‌رو بودند و بانک‌ها و دولت از تامین تسهیلات مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی کوچک خودداری کردند. به‌گونه‌ای که رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران از تعطیلی و یا نیمه‌تعطیلی نزدیک به ۶۰ درصد از واحدهای تولیدی کوچک خبر داد.

برپایه اعلام وزارت صنعت، ۳۶ هزار واحد صنعتی و تولیدی کوچک و متوسط ایران با کمبود نقدینگی و یا ناتوانی در تامین منابع مالی روبرو هستند و بیش از ۸۰ هزار پروژه عمرانی به دلیل عدم تامین اعتبار راکد شده است.

سازمان‌دهی ۳۵۰۰ گروه‌ جهادی

رئیس سازمان بسیج سازندگی همچنین از افزایش فعالیت‌ گروه‌هایی که به گفته او به منظور «محرومیت زدایی به مناطق محروم اعزام می‌شوند» خبر داد و گفت که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در غالب « اردوهای جهادی» به مناطق مختلف اعزام خواهند شد.

به گفته این مقام نظامی، بسیج سال گذشته نیز ۹۰۰ هزار نفر را تحت عنوان «جهادگر» به نقاط محروم ایران اعزام کرده است. غلامی تعداد گروه‌های جهادی را ۳۵۰۰ گروه اعلام کرد و گفت که این گروه‌ها در راستای برنامه‌های «سازندگی و محرومیت‌زدایی» مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فعالیت گروه‌های جهادی وابسته به بسیج سازندگی در برخی از مناطق ایران با واکنش منفی فعالان سیاسی و مدنی روبرو شده است. رسانه‌های محلی بلوچستان سال گذشته از سوء استفاده این گروه‌ها از فقر و محرومیت مردم منطقه خبر دادند. همچنین کمپین فعالان بلوچ هدف فعالیت این گروه‌ها را « تبلیغ ایدئولوژی شیعی حاکمیت» عنوان کرد.

رسانه‌های نزدیک به احزاب کرد هم در گزارش‌هایی از گسترش فعالیت بسیج سازندگی و بنیاد برکت در مناطق غربی ایران خبر داده‌ و هدف این فعالیت‌ها را «تبلیغ دیدگاه‌های حاکمیت و استقرار پایگاه‌های بسیج» عنوان کرده‌اند.

نعمان غلامی زمستان سال گذشته گفته بود که این سازمان به دنبال ایجاد ۴۵ هزار پایگاه دایمی در نقاط مختلف ایران است.

سازمان بسیج سازندگی ایران فعالیت‌های اقتصادی خود را از سال ۱۳۹۰ و با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی گسترش داد. بنیاد برکت نیز یکی دیگر از بنیادهای زیر نظر نهاد رهبری جمهوری اسلامی است که فعالیت‌های اقتصادی خود را طی چهار سال گذشته تحت پوشش «محرومیت‌زدایی» افزایش داده است.

در همین زمینه

گروه‌های جهادی بسیج؛ تبلیغ مذهبی به اسم محرومیت‌زدایی

دستگاه ولایت و پایه‌های اقتصادی اقتدار آن

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پاسخ گویی

    شیوه جهادگری؟! اگر نیرو ازران یا رایگان دواطلب مد نظر است، اینان می توانند به صورت نهاد غیر نظامی تحت نظارت مجلس-دولت ارائه خدمت کنند یا ارائه خدمت تحت نظارت سازمان های مردم نهاد و خیریه ها که بسیار در این زمینه وجود دارند. بودجه و وام ها، به طور شفاف و در معرض دید عموم باشد. در این صورت می توان به نیت خیر پی برد و هر گونه شک و شبهه باقی نماند.

  • جای گزین

    اصل اینکه در مناطق محروم سازندگی و اشتغال زائی شود درست است. ولی اجرا مشکوک است! نخست اینکه هزاران نفر افراد غیر بومی به مناطق می فرستند! چرا افراد بومی بکار نمی گیرند؟! بعد اینکه چرا یک نهاد نظامی-امنیتی را دخیل کار اقتصادی می کنند؟! همگان می دانند حتی دخالت نهاد غیر نظامی دولتی هم فساد زا است چه برسد به نهاد نظامی و امنیتی که، از رعب، کسی جرات نقد و بررسی عملکردش را ندارد در داخل! و فعالیتش بخاطر ماهیت نظامی-امنیتی اش، سرپوش گذاشته و غیر شفاف است. دسترسی به حساب ها، تقریبا غیر ممکن است. این شیوه سازندگی و به ظاهر اشتغال زایی و رفع محرومیت، چندان قابل اطمنان نیست.

  • وطن

    من مطلب را نخواندم. اما تيتر آن را چرا ، اما اينو ميدونم كه...... زه نادان گر رسد سودى ... زيان است.