ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت به دنبال ارزان‌سازی نیروی کار است

دولت حسن روحانی بر ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری جدید اصرار دارد. فعالان کارگری می‌گویند که این لایحه به معنای ارزان‌سازی و هجمه علنی به قانون کار است.

واکنش‌ها به لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد جدید ادامه دارد. یک عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید که دولت به دنبال ارزان‌سازی نیروی کار و استثمار کارگران است.

عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ایران می‌گوید که افزایش مناطق آزاد به معنای فقر و فلاکت بیشتر کارگران است.

ناصر چمنی، عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، «لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری جدید» را هجمه دولت علیه حقوق کارگران و قانون کار دانست.

هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران تیر امسال برای بارد دوم لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را با قید یک فوریت به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

این لایحه با مخالفت فعالان کارگری روبه‌رو شده است. در ادامه این واکنش‌ها ناصر چمنی چهارشنبه ۱۳ مرداد به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که «خروج مناطق آزاد و ویژه از شمول قانون کار منجر به ایجاد فقر و فلاکت برای کارگران شده است».

محمدرضا کارگر -  مدیرکل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران - روز گذشته/ سه‌شنبه ۱۲ مرداد در نشستی که با عنوان «مناطق آزاد و توسعه اشتغال» برگزار شده بود، «دستمزد کارگران» را یکی از موانع رونق اشتغال و توسعه دانسته و خواستار تعیین مزد بر مبنای بهره‌وری شده بود.

معاون وزیر کار همچنین از آمادگی دولت برای «تامین نیروی انسانی مورد نیاز کارفرمایان» و تعیین شیوه دستمزد خبر داده بود.

چمنی این اظهارات را «هجمه‌ای گسترده علیه افزایش مزد» در سال آینده دانست و افزود که این سخنان به انتخابات ریاست‌ جمهوری سال آینده ارتباط دارد.

این عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری برنامه‌های دولت برای «ارزان‌سازی نیروی کار» را چراغ سبز برای استثمار کارگران دانست. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران هم چندی پیش از سرمایه‌گذاران خارجی خواسته بود که «فرصت نیروی کار ارزان ایران» را از دست ندهند.

پیش از این اتحادیه آزاد کارگران ایران هم با صدور بیانیه‌ای از همه کارگران خواسته بود که به لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری هفت‌گانه اعتراض کنند.

برپایه این لایحه که پیش از این در مجلس نهم به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید، تعداد مناطق آزاد تجاری ایران به ۱۴ منطقه افزایش می‌یابد.

در همین زمینه

نیمه پنهان اصرار دولت برای ایجاد مناطق آزاد

«لایحه مناطق آزاد یورش قانونی به حقوق کارگران است»

مناطق آزاد تجاری؛ امنیت سرمایه‌گذاران و استثمار کارگران

ارسال دوباره لایحه ایجاد مناطق آزاد هفت‌گانه به مجلس

 پیشکش کارگر ارزان ایرانی برای جلب سرمایه‌گذار خارجی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    اعتراف رئیس دفتر رهبر به شکست انقلاب اسلامی ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی ویژه رهبر جمهوری اسلامی گفته: در ٣٧ سال گذشته در بسیاری از مسائل سیر قهقهرایی داشته‌ایم و با این وضعیت نمی‌توانیم ادعا کنیم که برای دیگران الگو هستیم.! www.youtube.com/watch?v=tA-KDy_6jjM

  • رستگار پیش

    بنابر گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، دستمزد دریافتی کارگران در استرالیا 9.54، بلژیک 8.57، ایرلند 8.46، فرانسه 8.24، هلند 8.2، آلمان 7.9، کانادا 7.18، انگلیس 7.16، آمریکا 6.26، کره 5.85، ژاپن 5.52 و اسپانیا 5.2 دلار در ساعت است --------------------------------------------------------------- دستمزد در کشور ترکیه نیز 3.49 دلار در ساعت --------------------------------------------------------------- حداقل دستمزد کارگران در پکن چین نیز حدود 270 دلار بوده که 1.2 برابر دستمزد کارگران ایرانی! -------------------------------------------------------------- دستمزد در کشور ایران حدود یک دلار در ساعت! ------------------------------------------------------------- با مقایسه ارقام فوق، در می یابیم مزد در ایران بسیار است، در حالی هزینه به سرعت به سطوح بلا و نزدیک کشورهای پیشرفته رسیده است! مشکل اقتصاد ایران مزد بلا نیست و بلکه برعکس پایین بودن مزد یکی از عوامل کاهش بهر وری و مانعی افزایش بهره وری است. که باعث بی انگیزگی مزدبگیران برای کار بهتر می شود و همچنین ناچار به اضاه کاری یا دوشیفته کار رکدن. خودش عوارض بدی دارد، از جمله فرسودگی نیوری کار ماهر و متخصص و زود از رده فعالیت مفید شدن ایشان و از طرفی بیکاری خیل عظیمی بخاطر اضافه کار و دوشیفت کار آنهاست! سرمایه داری عمدتا حکومتی در ایران، بسیار وحشتناک زندگی مردم خورد و نابود می کند. مشکل اقتصادحکومتی و سرمایه داری بیرحم تمامیت خواه انواع فساد مالی از رانت خواری و رشوه تا اختلاس و قاچاق بهره وری پایین که موجب کاهش کیفیت و افزایش قیمت کالا و خدمات می شود به دلیل مشکلات قانون و اجرا، امنیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی پایین است حاکمیت مذهبی و ایدئولوژی اشتباه مذهبی، که موجب روابط پرتنش با کشورهای دیگر می شود! از جمله تنش در رابطه با مهمترین اقتصادهای جهان- یعنی غرب- که موجب از دست رفتن فرصت ها جذب سرمایه و فاوری و بازارهای صادراتی و همچنین کاهش رقابت پذیری تجارت خارجی است و تحمیل شرایط نامناسب از طرف شرکای کم رقیب چینی...! وجود تحریم های چند دهه از جمله چاه ویل هسته ای و اتهام حمایت تررویسم و نقض حقوق بشر!