ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی کاخ سفید: به ایران باج نداده‌ایم

پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به ایران در ماه ژانویه، روز گذشته به جنجالی در مبارزات انتخاباتی آمریکا تبدیل شد. دونالد ترامپ انتقال این مبلغ را نشانه اشتباهات سیاست خارجی دولت اوباما دانسته، اما کاخ سفید این اتهام را رد می‌کند.

پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به ایران در ماه ژانویه، روز گذشته به جنجالی در مبارزات انتخاباتی آمریکا تبدیل شد. دونالد ترامپ انتقال این مبلغ را نشانه اشتباهات سیاست خارجی دولت اوباما دانسته، اما کاخ سفید این اتهام را رد می‌کند.

دونالد ترامپ، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

جان ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفته که پرداخت پول به ایران بخشی از برنامه حل مشکلات مالی میان دو کشور بوده و این مبلغ به دلیل اینکه در کشور روابط بانکی ندارند به شکل نقدی به ایران داده شده است.

ارنست همچنین ادعای برخی از جمهوری خواهان را مبنی بر اینکه پرداخت ۴۰۰ ملیون دلار به ایران، در ازای آزادی چهار آمریکایی زندانی در ایران بوده که همان زمان آزاد شدند، رد کرده است. او این گفته‌های جمهوری خواهان را با سخن محافظه‌کاران ایرانی مقایسه کرده که با توافق هسته‌ای مخالف‌اند.

 در ماه ژانویه، مقامات جمهوری اسلامی جیسون رضاییان، امیر حکمتی، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروی رودسری، چهار شهروند دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و ایرانی را از زندان آزاد کردند.

 پرداخت این مبلغ در ماه ژانویه فاش شده بود و ارنست گزارش روز چهارشنبه وال استریت ژورنال درباره جزییات پرداخت این پول را موضوعی قدیمی خواند که از سوی مخالفان تواف هسته‌ای مطرح شده است.

او گفت که این ادعاها نشانه این است که مخالفان توافق هسته‌ای با ایران تلاش می‌کنند مخالفت خود را با یک توافق موفق توجیه کنند.

گزارش‌ها درباره پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران که از طریق یک هواپیمای باری از طریق کشورهای اروپایی به ایران منتقل شده، به سرعت واکنش مخالفان حمهوری‌خواه اوباما را برانگیخته است.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، روز چهارشنبه در توییتی درباره این موضوع آن را یک رسوایی برای باراک اوباما و هیلاری کلینتون خواند. او نوشت: «وزیر خارجه سابق ما، هیلاری کلینتون، کسی بوده که گفت‌وگو درباره پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار نقدی به ایران را شروع کرده.»

 سناتور مارکو روبیو، یکی از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته‌ای با ایرات، مدعی شده که پول پرداخت شده به ایران باجی برای برگرداندن آمریکایی‌های زندانی به کشور بوده است.

روبیو رو توییتر خود نوشته است:‌ «مقامات دوات آمریکا یک هواپیما پر از پول به عنوان بخشی از  به ایران فرستاده‌اند، باور کردنی نیست.»

سناتور تد کروز از تگزاس هم در بیانیه‌ای گفته که پرداخت پول نفدی به ایران نشان می‌دهد که معامله هسته‌ای با ایران چیزی جز رشوه و توافقات سری نیست و نمی‌تواند ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز دارد. در واقع با این کار برای برنامه هسته‌ای ایران پول تهیه شده و از تروریسم حمایت شده است.»

اما ارنست ادعاها در مورد اینکه این پول نوعی غرامت بوده را نادرست خوانده و گفته که آمریکا برای آزادی گروگان‌ها باجی نپرداخته است.

او ترامپ را به تلاش برای تضعیف توافق هسته‌ای با ایران متهم کرد و گفته که این افراد هملن استدلالی را مطرح می‌کنند که تندروها در ایران مطرح می‌کنند.

 نزاع بر سر پرداخت به ایران از یک سری از معاملات به دنیال مذاکرات دیپلمات‌های آمریکایی و مقامات ایرانی آغاز شده که در اطلاعیه در ژانویه به اوج خود رسید.

در آن زمان آمریکا اعلام کرد که با ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش به توافق رسیده. همچنین اعلام کرد که به توافقات جداگانه‌ای برای آزادی چهار آمریکایی زندانی در ایران هم رسید و به توافق سومی هم برای حل و فصل ادعاها درباره پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های آمریکا دست یافته است.

 پول‌های محل مناقشه شامل مبالغی می‌شوند که ایران در سال ۱۹۷۹ برای خرید سلاح به آمریکا فرستاد. آن سلاح‌ها به دلیل سقوط شاه ایران و گروگانگیری آمریکایی‌ها در ایران، هرگز به این کشور تحول داده نشدند و پول هم به ایران برگردانده نشد. دادگاه لاهه آمریکا را به بازگرداندن اصل پول و سود آن محکوم کرد.

اوباما بارها تاکید کرده که این توافقات از هم جدا هستند و بخشی از تلاش‌های آمریکا برای بهبود روابط با آمریکا به شمار می‌آیند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.