ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه: حکم بازداشت فتح‌الله گولن به اتهام رهبری کودتا صادر شد

مقام‌های قضایی ترکیه حکم بازداشت فتح‌الله گولن، واعظ مسلمان ساکن آمریکا و از مخالفان اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه را به اتهام طراحی کودتا علیه دولت این کشور صادر کردند.

مقام‌های قضایی ترکیه حکم بازداشت «فتح‌الله گولن»، واعظ مسلمان ساکن آمریکا و از مخالفان اصلی رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه را به اتهام طراحی کودتا علیه دولت این کشور صادر کردند.

روزنامه «جمهوریت» ترکیه گزارش کرده است که دادگاه جنایی دوم استانبول، قرار بازداشت گولن را به دلیل دست داشتن در کودتای نافرجام ۱۵ ژوییه صادر کرده است.

به دنبال این کودتا بیش از ۲۷۰ نفر کشته شدند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، آنکارا هنوز برای استرداد گولن از آمریکا درخواست رسمی نداده است، اما صدور حکم بازداشت این مخالف دولت اردوغان، می‌تواند مقدمه‌ای برای آغاز روند درخواست استرداد او باشد.

خبرگزاری دولتی آناتولی روز پنج‌شنبه چهارم اوت/ ۱۴ مرداد گزارش کرده است که حکم صادر شده برای گولن در دادگاه استانبول به عنوان رهبر کودتای نافرجام پانزدهم ژوییه صادر شده است.

دولت ترکیه می‌گوید گولن، متحد سابق رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه که در حال حاضر در تبعید خود‌خواسته است و در ایالت پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند، مغز متفکر کودتای نافرجامی‌ست که از سوی افسران عالی‌رتبه ارتش انجام شد.

دولت ترکیه همچنین از ایالات متحده خواسته است تا گولن را به این کشور تحویل دهد.

پیش از این واشنگتن از آنکارا خواسته بود تا اسناد و مدرک خود را مبنی بر دخالت گولن در کودتا ارائه دهد و گفته بود که اگر بنا باشد استردادی صورت بگیرد، باید با طی مراحل و روال قانونی آن باشد.

گرچه پس از شکست کودتا در ترکیه، اولین بار است که برای فتح‌الله گولن حکم بازداشت صادر می‌شود، اما این اولین بار نیست که دستگاه قضایی این کشور رای به بازداشت گولن می‌دهد.

پیش از این هم حکم بازداشت گولن به اتهام مدیریت و رهبری سازمانی که گفت‌و‌گوهای اردوغان و احمد داود اغلو، نخست وزیر سابق ترکیه را شنود می‌کرد، صادر شده بود. این حکم به دنبال عملیات سراسری پلیس ترکیه علیه روزنامه‌نگاران و هواداران فتح‌الله گولن امضا شده بود: حکم بازداشت فتح‌الله گولن در ترکیه صادر شد

حالا ترکیه جنبش گولن را که صاحب مجموعه‌ای از سازمان‌های خیریه، مدارس و بنگاه‌های اقتصادی در سراسر جهان است به عنوان سازمانی تروریستی شناسایی و معرفی کرده و تمام اموال آن را در ترکیه مصادره کرده است.

افراد نزدیک به گولن هم به دنبال شکست کودتا به شدت سرکوب شده‌اند و برادر‌زاده او که در ترکیه به عنوان دست راستش شناخته می‌شود، بازداشت شده است.

به دنبال این سرکوب گسترده حدود ۲۶ هزار نفر بازداشت شده‌اند که عمدتا نظامی هستند و به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام دستگیر شده‌اند. حدود ۷۰ هزار نفر هم از کارهای‌شان در حوزه‌های خدماتی، دادگستری، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، ارتش و ... اخراج شده‌اند. خبرنگاران و روزنامه‌نگاران زیادی هم تحت فشار قرار گرفته‌اند و از رسانه‌ها اخراج شده‌اند.

در همین زمینه

● مجموعه ویژه: ترکیه: پایان دوره کودتاها یا پایان لائیکلیک؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    عکس جالبی از اردوغان فاسد در مقابل فتح الله گولن به چاپ رسیده که اردوغان فاسد را تقریبآ در حال گریه و زاری نشان می دهد و چهره اردوغان خیلی مضحک به نظر می رسد . البته این احکام بازداشت بیشتر به طنز و جوک شباهت دارد و دولت آمریکا با این ادعاهای آبگوشتی و حرفهای خاله زنکی اردوغلن و سایر مسئولین حزب اسلامگرای پوسیده اش ، محال ممکن است که گولن را تحویل ترکیه دهد . ترکیه با این حزب اسلامگرا و تمامیت خواه ، در سراشیبی انحطاط و سقوط قرار گرفته و تجربه نشان داده وقتی قدرت مطلق به دست افراد نو کیسه و تازه به دوران رسیده بیفتد ، آنها را فاسد کرده و دیگر خدا را بنده نیستند و کم کم به افرادی دیکتاتور صفت با افکار مالیخولیائی مبدل می شوند .