ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناتو از دیدار پوتین و اردوغان استقبال کرد

واکنش ناتو به نزدیکی روسیه و ترکیه محتاطانه اما مثبت بود: برای ناتو باز ماندن کانال‌های ارتباطی اهمیت دارد. روابط اقتصادی ترکیه و روسیه گسترش پیدا می‌کند.

واکنش ناتو به نزدیکی روسیه و ترکیه محتاطانه اما مثبت بود: دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

شامگاه گذشته سخنگوی ناتو به خبرگزاری آلمان گفته است: «برای ناتو اهمیت دارد که کانال‌های ارتباطی با روسیه گشوده بمانند.»

پوتین و اردوغان در سن پترزبورگ

در این میان دولت آلمان هم از دیدار تاریخی رؤسای جمهور ترکیه و روسیه استقبال کرده است: «ملاقات با پوتین به معنی پشت کردن به اتحادیه اروپا نیست. هدف اصلی این است که بحران‌ها از بین برود.»

روز گذشته ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در سن پترزبورگ با یکدیگر ملاقات کردند. رؤسای جمهور دو کشور روسبه و ترکیه پس از دیدار و گفت‌و‌گو اعلام کردند که اختلافات گذشته را که پس از سرنگوی جنگنده سوخوی روس توسط ارتش ترکیه در نوامبر ۲۰۱۵ به اوج رسیده بود از میان برداشته‌اند. ولادیمیر پوتین گفت: «ما می‌خواهیم رابطه‌مان با ترکیه را دوباره مثل سابق از سر بگیریم.»

رجب طیب اردوغان هم از همتای روس خود، دو بار به عنوان «دوست ارجمندم» یاد کرد.

یکی از موضوعات مورد بحث صنعت گردشگری در ترکیه است. تعداد گردشگران روس در ترکیه پس از تحریم این کشور توسط روسیه به میران 95 درصد کاهش پیدا کرده بود. در بحران سوریه اما نشانه‌هایی از یک پیشرفت دیده نمی‌شود. روسیه از بشار اسد دفاع می‌کند، ترکیه همچنان خواهان برکناری اوست. پوتین گفت: «تحولات دموکراتیک در سوریه فقط با روش‌های دموکراتیک امکان‌پذیر است.»

سفر اردوغان به روسیه نخستین سفر خارجی او پس از کودتای نافرجام ۱۵ژوئیه است.

ولادیمیر پوتین در حمایت از رجب طیب اردوغان پگفت: «روسیه هرگونه اقدام غیر قانونی برای سرنگونی حکومت ترکیه را محکوم می‌کند.»

اردوغان پاسخ داد: «همبستگی پوتین مردم ترکیه را دلگرم می‌کند.»

رییس جمهوری ترکیه هم‌زمان از رویکرد غرب به پاکسازی‌های گسترده در ترکیه‌ی بعد از کودتا انتقاد کرد.

ولادیمیر پوتیم اعلام کرد که دو کشور ترکیه و سوریه قصئ دارند روابط اقتصادی‌شان را گسترش دهند. «ما نه تنها قصد داریم روابط اقتصادی‌مان را به سطح قبل برگردانیم، بلکه در پی گسترش آن هم هستیم.»

خط لوله گاز برای صادرات انرژی به اروپا و همچنین ساخت نیروگاه هسته‌ای آکویو در چشم انداز گسترش روابط اقتصادی دو کشور قرار دارد. پس از عذرخواهی اردوغان از ولادیمیر پوتین، مسکو و آنکارا در مورد اجرای پروژه‌ نیروگاه هسته‌ای آکویو مذاکره کرده‌اند.

روسیه واردات میوه و سبزیجات از ترکیه را هم تحریم کرده است. این تحریم تا پایان سال جاری لغو می‌شود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.