ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میانجیگری فرانسه در ماجرای منا تکذیب شد

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی پرونده حقوقی منا را از طریق فرانسه پیگیری می‌کند. وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت این خبر را تکذیب کرده‌اند.

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی پرونده حقوقی منا را از طریق فرانسه پیگیری می‌کند. وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت این خبر را تکذیب کرده‌اند.

سعید اوحدی در گفت‌و‌گو با شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی: فرانسه را میانجی قرار می‌دهیم.

سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت شامگاه دوشنبه ۱۸ مرداد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که وزارت خارجه قصد دارد پرونده حقوقی «فاجعه منا» را از طریق فرانسه پیگیری کند. او همچنین گفته بود که برای به انجام رساندن این کار به زودی وزارت خارجه ایران هیأتی را به فرانسه می‌فرستد.

سازمان حج و زیارت چهارشنبه، ۲۰ مرداد بیانیه‌ای در رسانه‌های داخلی منتشر کرده و گفته‌های سعید اوحدی را تکذیب کرده است: « خبر درج شده در برخی رسانه‌ها درباره میانجیگری یکی از کشورها، برداشتی ناصحیح از مصاحبه رییس محترم سازمان حج و زیارت بوده و میانجیگری و وساطت کشورها در پیگیری حقوقی فاجعه منا تکذیب می‌شود. این سازمان در کنار دیگر دستگاه‌های مسئول کشور با جدیت پیگیر مسائل شهدای حوادث تلخ و غمبار حج سال گذشته است.»

دعوا بر سر دیه کشته‌شدگان در دو حادثه منا و سقوط جرثقیل در مسجد الحرام مکه است.

سال گذشته در مراسم رمی جمرات در منا در اثر ازدحام جمعیت عده زیادی از زائران ایرانی کشته شدند. جمهوری اسلامی اعلام کرده که در این حادثه ۴۶۰ زائر ایرانی جان باخته‌اند. در حادثه سقوط جرئقیل در محوطه مسجدالحرام در مکه هم بیش از ۱۰۰ نفر کشته و عده زیادی مجروح شدند. به گفته سعید اوحدی تاکنون از پرداخت دیه کشته‌شدگان و مجروحان خودداری کرده.

مقامات عربستان سعودی می‌گویند زائران به رهنمودها بی‌توجهی کرده‌اند و به دلیل ازدحام آنان واقعه منا اتفاق افتاده. مقامات جمهوری اسلامی اما عربستان سعودی را به بی‌کفایتی در برگزاری مراسم حج متهم می‌کنند.

اوحدی در گفت‌و گو با شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته بود: « با توجه به فرمایش رهبرمعظم انقلاب مبنی بر پیگیری حقوقی فاجعه منا از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با همکاری و تلاش جدی با وزارت امورخارجه، قوه قضاییه و حج زیارت به دنبال این هستیم تا بتوانیم از تمامی ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده کنیم.»

و در ادامه توضیح داده بود: «به همین منظور با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده گروهی از کارشناسان وزارت امور خارجه و حج و زیارت برای استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و بهره‌مندی از بهترین راهکارها به چند کشور اسلامی و اروپایی از جمله فرانسه اعزام می‌شوند.»

اکنون، یک روز پس از این گفت‌و‌گو نه تنها سازمان حج و زیارت گفته‌های رییس این سازمان را تکذیب کرده، بلکه یک مقام آگاه در وزارت خارجه هم به رسانه‌های داخلی اعلام کرده که خبر میانجیگری دولت فرانسه در پرونده منا بی‌اساس است و صحت ندارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.