ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه فیلم از ایران در فهرست فیلم‌‌های برتر قرن بیست و یکم

«جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در جایگاه نهم قرار دارد. دو فیلم از عباس کیارستمی هم در فهرست فیلم‌های برتر وجود دارد. «جاده مالهند» دیوید لینچ در صدر این فهرست است.

شبکه جهانی بی بی سی به نطرخواهی علاقه دارد. چندی پیش این پرسش را مطرح کرده بود که محبوب‌ترین کشور جهان کدام کشور است. اکنون هم در یک نظرخواهی از سینماروهای حرفه‌ای و منتقدان سینما پرسیده است که به نظر آن‌ها فیلم‌های برتر سینمایی در قرن بیست و یکم کدام فیلم‌ها هستند؟ «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در جایگاه نهم و فیلم‌های «کپی برابر اصل» و «ده» به کارگردانی عباس کیارستمی، سینماگر فقید ایرانی در جایگاه ۴۶ و ۹۸ قرار گرفتند. جاده مالهند، ساخته دیوید لینچ در صدر فهرست فیلم‌های برتر سینما در قرن بیست و یکم قرار دارد.

«جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در جایگاه نهم از فهرست صد فیلم برتر جهان

متیو اندرسون، دبیر سرویس فرهنگی بی بی سی جهانی درباره این نظرسنجی گفته است: «نظرسنجی‌ها معمولاً به گذشته‌های دور نظر دارند. ما اما می‌خواستیم بدانیم بهترین فیلم‌های معاصر کدام فیلم‌ها هستند. امیدواریم این فهرست به بحث‌هایی دامن بزند. نه فقط در حلقه‌ای از منتقدان، بلکه در بین سینمادوستان جهان.»

بی بی سی جهانی برای تهیه فهرست ۱۰۰ فیلم برتر جهان، از ۱۷۷ منتقد دعوت کرده بود. هر منتقد اجازه داشت ۱۰ فیلم برتر را نام ببرد. از بین ۱۷۷۰ فیلمی که نامیده شد، فهرستی از ۱۰۰ فیلم برتر قرن بیست و یکم به دست آمد.

منتقدان مجموعاً از ۵۹۹ فیلم از ۴۲ کشور جهان نام برده بودند. بر اساس فهرست ۱۰۰ فیلم برتر، سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ سال‌های شکوفایی سینما در قرن بیست و یکم بوده است.

«عمل کشتن» به کارگردانی جاشوا اپنهایمر (در رده چهاردهم) و «هولی موتورز» به کارگردانی لئوس کاراکس (در رده شانزدهم) از فیلم‌های برتر سال ۲۰۱۲ هستند. «دوازده سال بردگی» به کارگردانی استیو مک‌کوئین و «آبی گرم‌ترین رنگ است» به کارگردانی عبدالطیف کشیش هم در سال ۲۰۱۳ ساخته شده‌اند.

فهرست ۱۰ فیلم برتر قرن بیست و یکم

ردیفنام فیلمنام کارگردانسال ساخت
۱جاده مالهالنددیوید لینچ۲۰۰۱
۲در حال و هوای عشقوونگ کار وای۲۰۰۰
۳خون به پا خواهد شدپل توماس اندرسون۲۰۰۷
۴شهر اشباحهایائو میازاکی۲۰۰۱
۵پسرانگی (بچگی)ریچارد لینکلیتر۲۰۱۴
۶درخشش ابدی یک ذهن پاکمیشل گوندری۲۰۰۴
۷درخت زندگیترنس مالیک۲۰۱۱
۸یک یک و یک دوادوارد یانگ۲۰۰۰
۹جدایی نادر از سیمیناصغر فرهادی۲۰۱۱
۱۰جایی برای پیرمردها نیستجوئل و ایتن کوئن۲۰۰۷

لینک ها: زمانه

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.