ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داود رشیدی، بازیگر باسابقه ایران درگذشت

داود رشیدی با ۷۲ سال سابقه فعالیت هنری، از کودکی بازیگری را دوست داشت. عبدالحسین نوشین پای او را به تئاتر باز کرد. بیشتر تئاتری بود و دیرتر به سینما و تلویزیون پا گذاشت.

داود رشیدی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران صبح روز جمعه ۵ شهریورماه بر اثر سکته قلبی درگذشت. این بازیگر باسابقه به‌هنگام مرگ ۸۳ سال سن داشت.

داود رشیدی (۱۳۹۵ - ۱۳۱۲)

داود رشیدی در سال ۱۳۱۲ در تهران به دنیا آمد. پدرش دیپلمات بود و او نیز تحصیلات مقدماتی را در ترکیه و پاریس گذراند و در دانشگاه ژنو نیز در رشته کارگردانی و حقوق سیاسی تحصیل کرد.

به‌گفته خودش، علاقه‌اش به هنر از هفت سالگی و با بازی در تئاتر مردم که به‌همت عبدالحسین نوشین شکل گرفته بود، نمایان شد.

داود رشیدی در سال ۱۳۴۳ مدتی در اداره تئاتر فعالیت کرد و سپس گروه تئاتر امروز را با گروهی از بازیگران نامدار ایرانی بنیانگذاری کرد.

رشیدی نخستین بار در سال ۵۰ با بازی در فیلم «فرار از تله» ساخته جلال مقدم کار در سینما را آغاز کرد و در سینمای پیش از انقلاب به یکی از بازیگران مطرح تبدیل شد. «فدایی»، «خروس»، «کندو» و «قدغن» از جمله فیلم‌هایی بودند که او قبل از انقلاب در آن‌ها بازی کرد. پس از انقلاب او در فیلم‌هایی همچون «خانه عنکبوت»، «کمال الملک»، «ملاقات با طوطی» و «زمهریر» ایفای نقش کرد.

داود رشیدی خاک خورده صحنه تئاتر بود و بیشتر فعالت هنری او در این عرصه بود. او در نمایش‌های «خوشا به حال بردباران»، «دیکته و زاویه»، «سیزیف و مرگ»، «در انتظار گودو»، «ریچارد سوم»، «پیروزی در شیکاگو»، «منهای دو»، «آقای اشمیت کیه؟ » و... بازی کرده است.

او  در مجموعه‌های تلویزیونی گوناگونی مانند «هزار دستان»، «آوای فاخته»، «عطر گل یاس»، «گل پامچال» و... نیز بازی کرده است.

داود رشیدی در سال‌های اخیر به بیماری آلزایمر دچار شده بود و به سختی کسی را به یاد می‌آورد.

پیکر داود رشیدی صبح یکشنبه ۷ شهریورماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.