ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رفقای نیمه راه و نبرد بی‌پشتیبان کردها

تا کنون در جنگ علیه داعش، کردها مهم‌ترین هم‌پیمان غربی‌ها بودند اما حالا و با تهاجم نظامی ترکیه به سوریه ورق برگشته است. قدرت‌های بزرگ بار دیگر پشت کردها را خالی کرده‌اند.

تا کنون در جنگ علیه داعش، کردها مهم‌ترین هم‌پیمان غربی‌ها بودند اما حالا و با تهاجم نظامی ترکیه به سوریه ورق برگشته است. قدرت‌های بزرگ بار دیگر پشت کردها را خالی کرده‌اند.

ترکیه هفته گذشته به هدفی دست یافت و به جهان که با تردید به نقش این کشور در سوریه می‌نگریست نشان داد که با داعش می‌جنگد و در کنار شورشیان میانه‌روی «ارتش آزاد سوریه» قرار دارد. ارتش ترکیه تنها طی چند ساعت، نیروهای داعش را از شهر مرزی «جرابلس» بیرون راند تا «ارتش آزاد» در پناه سربازان ترک وارد این شهر شود.

بزرگ‌ترین عملیات نظامی ترکیه بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه چهارشنبه ۲۴ اوت آغاز شد اما از دومین روز  عملیات «سپر فرات» هدف بزرگ‌تری در مرکز توجه قرار گرفت. جنگنده‌های «اف ۱۶» که در پایگاه هوایی «اینجرلیک» مستقرند، فقط مواضع کردهای سوریه را بمباران می‌کنند. تانک‌های ترکیه در خاک سوریه به‌سوی نیروهای «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) نشانه می‌روند.

عملیات «سپر فرات»

درگیری‌ها در حوالی «جرابلس» و «عمارنا» ادامه دارد و کردها هم‌چنان از این روستاهای کوچک در مقابل حملات ارتش ترکیه دفاع می‌کنند. قصد ارتش ترکیه از این حملات جلوگیری از پیشروی واحدهای کرد مستقر در منبج به سوی «جرابلس» است. «نیروهای دمکراتیک سوریه» که اتحادی از کردهای «ی‌پ‌گ» و مبارزان عرب است روز ۱۲ اوت نیروهای داعش را از شهر به عقب‌نشینی واداشته بودند.

عملیات «سپر فرات» اولین آزمون برای ارتش ترکیه بعد از وقوع کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه است. از آن زمان تا کنون تقریبا نیمی از ژنرال‌ها، هزاران افسر و سرباز ساده بازداشت شده‌اند. رهبری ترکیه می‌خواهد با تهاجم به شمال سوریه ثابت کند که ارتش این کشور هم‌چنان توان کامل عملیاتی‌ دارد.

جابجایی قدرت در سطح ژنرال‌ها موجب سهولت انجام عملیات شده است. بیشتر ژنرال‌های دستگیرشده جزء جناح «ترانس‌آتلانتیک» (هم‌پیمانی اروپا و آمریکا) در ارتش ترکیه شمرده می‌شدند. به نظر کارشناسان مسائل ترکیه، اکنون ژنرال‌هایی در اکثریت هستند که جزء جناح «اوراسیا» (اروپا و آسیا) محسوب می‌شوند. برای این جناح علاقمندی‌های منطقه‌ای ترکیه دارای اهمیت ویژه‌ای‌ست و بیش از همه جلوگیری از شکل‌گیری کشور مستقل کردها.

جناح «اوراسیا» در اصل روسیه را از متحدان ترکیه می‌داند. بهبود مناسبات دوجانبه دو کشور بعد از ملاقات اردوغان و پوتین در نهم اوت موجب سهولت عملیات ارتش شده است. بعد از توافق‌های آنکارا و مسکو دیگر دلیلی برای نگرانی ترکیه از مخالفت روسیه با عملیات نظامی این کشور در سوریه وجود ندارد. در تایید این امر می‌توان اشاره کرد که ترکیه به فوریت بعد از پایان سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، از سفر رئیس ستاد ارتش روسیه، والری گراسیموف به این کشور خبر داد. روسیه بعد از آغاز تهاجم ترکیه تا کنون اقدامی برای دفاع از کردها که اتحادی غیررسمی با آن‌ها داشت، انجام نداده است.

کردها یک بار دیگر دستخوش تلخ‌کامی شده‌اند. کمکی از مسکو نمی‌رسد، از واشنگتن هم خبری نیست. چهارشنبه گذشته جو بایدن از آنها خواست که به شرق فرات عقب‌نشینی کنند، وگرنه از پشتیبانی نظامی آمریکا محروم خواهند شد. از آنجا که عملیات «سپر فرات» تازه آغاز شده است، گفته بایدن را می‌توان این گونه تعبیر کرد که عملیات نظامی ترکیه  با هماهنگی آمریکا صورت گرفته است.

این در حالی‌ست که آمریکایی‌ها چند روز پیشتر، از کردهای سوری به خاطر عقب‌راندن داعش از شهر استراتژیک «منبج» تمجید کرده و با حملات هوایی پشتیبان آنها بودند. بعد از اخطار بایدن، فرمانده نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق، استیفن تاونزند به سربازهای حاضر در یگان‌های «ی‌پ‌گ» دستور داد که به پایگاه هوایی «رمیلان» در نزدیکی حسکه بازگردند، علاوه بر این منبعد واحدهای «ی‌پ‌گ» مهمات آمریکایی دریافت نخواهند کرد و هم‌چنین از اطلاعات نظامی نظارت هوایی مربوط  به مناطق درگیری کردها و ترک‌ها محروم خواهند شد. از قرار کردها با بستن جاده مهم ورودی «رمیلان» به اقدامات یادشده عکس‌العمل نشان داده‌اند.

کردها پی برده‌اند که قدرت‌های بزرگ یک بار دیگر پشت آن‌ها را خالی کرده‌اند. این ماجرا بعد از عقب‌راندن عراق از کویت هم رخ داده بود. ایالات متحده آمریکا کردها و شیعیان عراقی را به شورش علیه صدام حسین تشوبق کرده بود، اما بعد از آغاز آن، خبری از پشتیبانی نشد و صدام به سرکوبی خشونت‌بار دست زد که تا آوریل ۱۹۹۱ که طرح مناطق پرواز ممنوع  اجرایی شد، ادامه یافت. یک نمونه دیگر، به سال ۱۹۷۵ باز می‌گردد که بین صدام حسین و شاه ایران که از هم‌پیمانان واشنگتن بود، توافقی صورت گرفت که در پی آن عراق از ادعای ارضی در مورد مناطقی از شط‌العرب صرف‌نظر کرد و ایران از حمایت از کردهای عراقی دست برداشت: نتیجه ماجرا سرکوب خشن آن‌ها بود.

اما به نظر می‌رسد که این بار کردها تسلیم اراده واشنگتن نخواهند شد و به خواست ترکیه برای عقب‌نشینی از مناطقی که در ماه‌های گذشته از داعش پس‌گرفته‌اند وقعی نخواهند گذاشت. بنابراین آنها نه تنها از منطقه غرب فرات که مورد نظر بایدن است، عقب‌نشینی نخواهند کرد بلکه در مقابل ارتش ترکیه خواهند ایستاد. «صالح مسلم» رهبر بزرگ‌ترین حزب کردی سوریه (حزب اتحاد دموکراتیک) در آغاز تهاجم نظامی ترکیه تهدید کرده بود که در مقابل ترکیه هم همانند داعش پیروز خواهند شد.

کردها تا کنون مهم‌ترین متحد غربی‌ها در جنگ علیه داعش در سوریه و عراق بودند. عملیات «سپر فرات» ادامه این روند را زیر سوال می‌برد زیرا ترکیه در بهترین حالت وارد جنگی «نصف و نیمه» علیه داعش می‌‌شود و آمریکایی‌ها در مسیر از دست دادن حمایت کردها خواهند افتاد. بدون حمایت کردها بازپس‌گیری پایتخت سوری داعش یعنی رقه به سختی امکان‌پذیر خواهد بود. برای فتح موصل نیز آمریکا فقط از حمایت شبه‌نظامیان شیعی برخوردار خواهد شد که این به معنای کاهش بخت پیروزی است.

راینر هرمان، دبیر بخش خاورمیانه روزنامه فرانکفورتر آلگماینه، در سال‌های دهه ۱۹۹۰ در عراق، کویت، ابوظبی و استانبول گزارشگر این روزنامه بود. هرمان نویسنده پنج کتاب در باره ترکیه و جهان عرب است. آخرین کتاب او تحت عنوان "پایان کار داعش؛ شکست دولت و جنگ مذهب در جهان عرب" در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علیرضا

    من به عنوان یک کورد از تمام کورد زبان های جهان درخواست دارم بازیچه دست کشور های استعمار گر نشن چند باره پشت کورد هارو خالی کردن وباعث قتل عام کورد ها شده قدرت های بزرگ موافق استقلال کرودستان نیستن حتی اگر کوردستان بخواد مستقل بشه اونها خودشان مانع میشن از کوردها علیه کشور ها حمایت مکنن تا کشور ها رو تضعیف کنند بعد از تضعیف کشور ها اگه لازم باشه خودشان کورد ها رو سرکوب مکنن تا مستقل نشن برای دفعه بعد ازشان علیه کشور دوباره استفاده کنند من افتخار مکنم کورد و ایرانیم وطنم ایرانه تا پای جانم از ایرانم دفاع مکنم و هر کس هم جدایی طلبه از نظر من دشمن کورد ها هستن.

  • علیرضا

    باسلام،افتخارم اینه کوردم همون هایی که موقع جنگ دنبال پناه گاه نمیگردیم، دنبال پوتین هامون میگردیم، ولی تحت هیچ شرایطی پشت ایران رو خالی نمکنم از حزب هایی کوردی حمایت مکنم که همپیمان ایران باشند قبل از اینکه کورد باشم ایرانی ام، کورد ها هیچن می وقت مستقل نمیشن. چون یه عده از استکبار پول میگیرند با کشورها به بهانه مستقل شدن بقیه کورد ها رو به کشتن میدن، کشور به این عزیزی دارم چرا باید بازیچه دست کشور های دیگه بشم و با کشور خودم بجنگم بعدش که سیاست اونها رو پیاده کردم پشتم رو خالی کنند تا چند سال دیگه که لازم بود دوباره بشم بازیچه زنده باد ایرانم ما هم کشور داریم ایرانه، قبلاً هم تمام کردستان ها متعلق به ایران بوده ایران هم متعلق به تمام کورد هاست و به هیچ حزبی اجازه نمیدم با نام کوری سیاست های آمریکا رو پیاده کنه در اصل مخوان مارو از کشورمان جدا کنند از ایرانمان.

  • سیما

    کردها بعد از قرنها در سایه ضعف قدرت مرکزی در عراق یک سیستم ابتدایی خودگردانی راه انداخته اند که فقط و فقط با پول نفت و قاچاق و بر اساس رقص و پایکوبی دایمی پا برجاست و واژه توسعه برای اقلیم خودگردان هیچ معنا و مفهمومی ندارد. حال می خواهند همین فرمول را به سایر کردهای منطقه تعمیم بدهند. مطمئنم به محض استقرار قدرت درست و حسابی عراق هم آن اقلیم را بر نخواهد تافت.

  • روژهه لات

    این بار اول نیست که این کشورها رفیق نیمه راهن بلکه تاریخ برای چندمین بار تکرار شده است کردها نباید به بیگانگان اعتماد کنند کردها باید خودشان متحد و پشتوانه هم باشند بدون همدیگر هیچ کاری نمی توانند بکنند.کردهای هر 4تکه باید دست از خودفروشی برای دولت های همسایه بردارند و به فکر اتحاد ملی باشند و چند حزبی کنار برود و تنها و تنها یک حزب ملی در هر 4بخش کردستان مثل پ ک ک فعالیت داشته باشد هر موقع دولت کردی اعلام شد اون وقت با رای گیری رهبر مشخص میشه نه بر اساس حزب و سابقه حزب در خودفروشی.

  • کردستان

    جناب علیرضا اصلا اهمیتی نداره که شما مخالف استقلال یا خودمختاری کردها هستید، چیزی که اهمیت داره اینه که کردها چیزی غیر از اونو قبول ندارند برای همینه که گوشت جلوی دم توپ میشن، زمانی‌ که شروع به جنگ کردن حمایت کسی‌ رو نداشتن الانم که حمایت غرب رو ندران دارن با دست خالی‌ با تانک و اف‌‌ ۱۶ ترکیه میجنگن رهبرشونم در جنگ شرکت داشت و حتا پسرشو تو این جنگ از دست داد مثل رهبر شما نبود که در حالیکه صدها هزار جوان ایرانی‌ در جنگ کشته میشدن بچشو بفرسته سوئیس که تحصیل کنه. در مورد اردوغان هم باید بپرسم که ایشون ظرف چند سال گذشته چه تصمیمی گرفته که به خفت نیفتاده باشه و برای ترمیم روابطش به دست بوسی این و اون نرفته باشه، تحریم گوجه فرنگی‌ از طرف روس‌ها باعث شد که تمام الفاظ زشتی که پوتین بهش گفته بود رو فراموش کنه، دستش برای همه رو شده و اگه واقعا اروپاییها به امید ترکیه هستن وای بحال انها!!!!!

  • علیرضا

    عجب بازار شامی !!!!! از همه جنس و قماش نیرو در سوریه جمع شده تا ارتش خود ساخته داعش رو شکست بدن ، اگر رهبران کرد تا این حد ساده انگار و دو روزه بین هستند وای بحال انها!!!!! اردوغان با اینکه در کودتای نمایشی پیروز شد اما یک چیز رو به غرب تفهیم کرد که بدون ترکیه نه اروپا و نه بطور کل غرب روی اسایش را نخواهند دید ، وی در یکی از سخنرانی های اخیر خود متذکر شده بود که ترکیه دروازه ورودی اروپاست و در بازی شطرنج خاورمیانه دست بالا را دارد . من موافق نه استقلال و نه خودمختاری برای کردهای ترکیه ، سوریه و بطبع ایران نیستم اما از نا بخردی و خود فروختگی بعضی از به اصطلاح رهبران کرد در تعجبم ، در اقلیم کردستان عرلق فساد اداری بیداد میکند و هر کسی ساز خود را میزند ، در سوریه به سرگرم کردن جوانان کرد ، انها را به گوشت دم توپ سیاستهای غرب کردند و در ایران هم رهبر کاسبکار خزب دمکرات کردستان ، مصطفی هجری بوی دلارهای عربستان و امارات و وعده و وعیدهای اسرائیل و المان ، ایشان را از درک واقعی شرایط منطقه عاجز و کور کرده و با بزرگنمائی مشکلات جاری در صدد سوءاستفاده برای مقاصد شخصی یا گروهی کرده که در خوشبینانه ترین حالت وضعیت کنونی ، قابل پیش بینی برای کل منطقه میتوان دانست ، چه پس از استفاده از نیروهای جوان جهت جنگ مسلحانه نهایتا باید انها را اواره کوه و دشتها کرد و انها را محروم از یادگیری و تحصیل برای ارتقاء سطح زندگی و معیشتی مردم منطقه کرد. علیرضا سوئد