ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«جاسوس خواندن دری اصفهانی توهین به نهادهای اطلاعاتی است»

حمید بعیدی نژاد، رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفته جاسوس خواندن عبدالرسول دری اصفهانی توهینی آشکار به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران است.

حمید بعیدی نژاد، رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفته جاسوس خواندن عبدالرسول دری اصفهانی توهینی آشکار به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران است. او گفت که دری اصفهانی سابقه بیش از دو دهه حضور در دعاوی بین‌المللی را دارد.

او همچنین گفته که «برجام» حاصل مذاکرات پیچیده و چند جانبه بود و هر یک از اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات فقط در محدوده کار خود به اطلاعات دسترسی داشتند.

عبدالرسول دری اصفهانی در مذاکرات ایران با ۵+۱

روز دوم شهریور خبری منتشر شد مبنی بر اینکه عضو دوتابعیتی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که مسئولیت امور بانکی این تیم را برعهده داشته، توسط ماموران امنیتی و اطلاعاتی ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده است.

دستگیری یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران را بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، در نشستی خبری تکذیب کرد. اما سیدیاسر جبرائیلی، معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری «فارس» در کانال «تلگرام» خود توضیح داد که تکذیبیه وزارت امور خارجه بر این اساس بوده که دری اصفهانی را عضو تیم مذاکره‌کننده ایران حساب نکرده‌اند.

روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفت که یک متهم ایرانی دو تابعیتی در هفته گذشته در تهران و مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس دستگیر شده است.

جعفری دولت آبادی توضیح داده بود که این متهم «در حوزه اقتصادی و مرتبط با ایران» فعالیت می‌کرده است.

مشخص نیست که کدام بخش از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی – وزارت اطلاعات یا اطلاعات موازی سپاه – او را دستگیر کرده‌اند.

اما غلامحسین محسنی اژه‌ای در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در روز ۷ شهریور اعلام کرد: «اخبار دستگیری جاسوس نفوذی درست است. اقدامات قانونی انجام‌شده و او اکنون به قید وثیقه آزاد است.»

اژه‌ای گفته بود: «هنوز اتهامات او ثابت نشده‌اند.»

این اخبار در رسانه‌های اصولگرا به شدت بازتاب داشته و حالا مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه درباره دری اصفهانی که در صفحه اینستاگرام خود متنی منتشر کرده است.

او با تاکید بر اینکه دری از سوی مراجع امنیتی برای پاره‌ای توضیحات فراخوانده شده و اتهام خاصی برای او به اثبات نرسیده و فعلا آزاد است، نوشته که وزارت امور خارجه و مسؤولان تیم مذاکرات هسته‌ای «مسؤولیتی در قبال گزینش و یا اصولا چه رد یا قبول نمایندگان نهادهای ذیربط رسمی کشور ندارند.»

همچنین وزارت خارجه و اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای مسؤولیت و امکان اِعمال نظارت بر افراد و نمایندگان دیگر نهادها را نیز ندارند و این کار به عهده نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رسمی کشور است.

او نوشته: «دری بعنوان نماینده یکی از نهادهای مسؤول بانکی و مالی و به اتکای چند دهه حضور در مناصب مختلف حقوقی و اجرایی در حوزه‌های مختلف در این مرحله آخر مذاکرات مشورت‌های فنی و تخصصی بانکی و مالی لازم را به تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان ارائه می کرد.»

در این یادداشت، به برخی از مناصب دری اصفهانی اشاره شده؛ از جمله یک دهه حضور در مذاکرات حقوقی در لاهه در پرونده دعاوی ایران و آمریکا به عنوان عضو داوری ایران و یک دهه فعالیت به عنوان وکیل حقوقی وزارت دفاع در پرونده خریدهای تسلیحاتی ایران از آمریکا.

حمید بعیدی نژاد نوشته است: «این پافشاری برخی افراد و سایت‌ها برای اثبات جاسوسی آقای درّی بیش از همه چیز خواسته یا ناخواسته سوالاتی جدّی را متوجه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور می‌نماید که چطور فردی در چنین مسؤولیت‌های مهم و حساسی آن هم نه برای چند سال بلکه برای بیش از حداقل دو دهه به جاسوسی مشغول بوده است و این موضوع از چشم نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشورمان پنهان و مغفول مانده است.»

او اتهام جاسوسی در دری اصفهانی را توهین به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی خوانده است و گفته شتابزدگی افراد و سایت‌هایی که این مباحث را مطرح می‌کنند چنان است که گویا «خیلی مایل هستند با آب و تاب دادن برخی اطلاعات ناقص و ناصحیح حکم قطعی جاسوسی برای آقای درّی را هر چه سریع‌تر ثابت کنند تا این نظریه خود را اثبات نمایند که دشمن درمذاکرات هسته ای و تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان نفوذ و رسوخ نموده است و این منشاء و دلیل نقص‌های عمده ساختاری برجام می‌باشد.»

حمید بعیدی نژاد گفته موضوع فرآیند مذاکرات هسته‌ای بسیار پیچیده تر از آن است که وجود یک فرد جاسوس، بتواند به عاملی برای شکل دادن به محتوا و ساختار اساسی برجام مبدل شود.

رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته‌ای ایران نوشته که کشورهای حاضر در این مذاکرات خود «دارای قوی ترین سرویس‌های جاسوسی در جهان هستند» و «نیاز مبرم به اخذ گزارش از سوی واسطه نداشته‌اند.»

او تاکید کرده که تیم مذاکرات هسته‌ای ایران تمام اصول مربوط به حفظ محرمانه بودن اطلاعات را رعایت می‌کرد و هر یک از اعضای شرکت کننده در مذاکرات فقط در محدوده کار خود به اطلاعات دسترسی داشتند.

بنا بر این نوشته، «نمایندگان شرکت کننده مشورت‌های تخصصی را ارائه می‌کردند و نقشی در اتخاذ تصمیمات بر عهده نداشتند و تصمیم‌ها در سطحی عالی‌تر گرفته می‌شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hossein

    خوبه