ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۸ هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان گلستان و خطر نشست زمین

چاه‌های غیرمجاز بحران آب را در استان گلستان به حالت خط قرمز کشانده و به زودی آب‌خوان‌های بیشتری در این استان افت کرده و زمین اطراف آن نشست خواهد کرد.

از ۴۰ هزار حلقه چاه در استان گلستان بیش از ۱۸ هزار حلقه آن غیرمجاز حفر شده‌ که یعنی پیش از ۸۰ درصد منابع آب‌های زیرزمینی این استان دارد به صورت غیر قانونی استفاده می‌شود. بحران چاه‌های غیر قانونی، مصرف آب از سفره‌های زیرزمینی را در این استان به حالت خط قرمز کشانده و به زودی آب‌خوان‌های بیشتری در این استان افت کرده و زمین اطراف آن نشست خواهد کرد.

به گزارش «تسنیم» مهیار خسروی، معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان، به خبرنگاران گفته است ۱۸ هزار حلقه چاه غیر مجاز در گلستان حفر شده است.

او در ادامه گفته که این میزان چاه غیر مجاز یعنی از ۲ هزار و ۴۸۵ متر مکعب منابع آب تجدیدپذیر در استان گلستان بیش از ۸۰ درصد آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. که بر اساس «شاخص‌های کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل» منابع آب تجدیدپذیر در این استان را در حالت بحران خط قرمز قرار داده است.

بنا به توضیحات خسروی برداشت زیر ۲۰ درصد از منابع ذخیره‌ای آب پذیرفتی است، برداشت حدود ۴۰ درصد منابع را به بحران متوسط می‌رساند و برداشت بالای ۴۰ درصد خط قرمز و بحران شدید آبی است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان نگران است که با این میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی این استان  را به زودی با مشکل افت آب‌خوان‌ها مواجه شود.

آب‌خوان‌ها به علت حفر چاه‌های غیرمجاز، کشت محصولات نامتناسب با محیط زیست، و روش‌های نادرست آبیاری و افزایش تبخیر به علت خشکسالی‌های اخیر، بیش از قبل در استان گلستان به ویژه دشت گرگان افت کرده‌اند که موجب نشست زمین‌های اطراف شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.