ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازجویی چندباره از احمد منتظری به دلیل انتشار فایل صوتی

انتشار فایل صوتی سخنان آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های سال ۶۷ از سوی فرزندش احمد منتظری برای چندمین بار او را به دادگاه کشید. او قرار است چند روز دیگر برای پنجمین بار به دادگاه ویژه روحانیت قم مراجعه کند.

احمد منتظری، فرزند حسینعلی منتظری، مرجع تقلید درگذشته شیعه، به دلیل انتشار فایل صوتی صحبت‌های پدرش درباره اعدام‌های سال ۶۷، باز هم به دادگاه ویژه روحانیت قم احضار شد و تحت بازجویی قرار گرفت. او قرار است چند روز دیگر هم به دادگاه برود.

احمد منتظری به اتهام انتشار فایل صوتی سخنان آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های سال ۶۷ چندین بار مورد بازجویی‌ قرار گرفته است.

کانال تلگرام آیت‌الله منتظری روز چهارشنبه ۱۰ شهریور نوشته است که احمد منتظری روز سه‌شنبه برای چهارمین بار به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته است.

در این کانال همچنین آمده است که از احمد منتظری خواسته شده روز یکشنبه ۱۴ شهریور باز هم به دادگاه ویژه روحانیت برود و درباره فایل صوتی توضیح دهد.

در کانال تلگرام آیت‌الله منتظری روز چهارشنبه آمده بود: «گرچه شفاف بودن گفت‌وگوها می‌تواند براى همگان مفید باشد، ولى چون از طرف مقامات مسئول تأکید بر محرمانه بودن آن است، از توضیح بیشتر خوددارى مى گردد.»

سایت رسمی آیت‌الله حسینعلی منتظری ۱۹ مردادماه یک فایل صوتی را برای اولین بار منتشر کرد که در آن آیت‌الله منتظری درباره کشتارها و اعدام‌های سال ۶۷ صحبت و انتقاد می‌کند. این فایل مربوط به دیدار آیت‌الله منتظری با حسینعلی نیری (حاکم شرع)، مرتضی اشراقی (دادستان)، ابراهیم رئیسی (معاون دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده اطلاعات در اوین) در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ است. از این سه نفر به‌عنوان اعضای «هیأت مرگ» در کشتار تابستان ۶۷ یاد می‌کنند.

یک روز پس از انتشار این فایل صوتی احمد منتظری به خواست وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، آن را از سایت آیت‌الله منتظری و کانال تلگرامی خود حذف کرد و برای نخستین بار در ارتباط با این فایل به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد. از آن زمان تا امروز او سه بار دیگر مورد بازخواست قرار گرفته است.

احمد منتظری، ۲۴ مرداد ماه درباره حضورش در دادگاه ویژه روحانیت گفته بود که به مقام‌های قضایی توضیح داده محتوای فایل صوتی منتشر شده پیشتر در خاطرات آیت‌الله منتظری آمده بوده و از این رو انتشار آن در حکم «افشای اسرار نظام» نیست.

در پی انتشار این فایل صوتی، برای نخستین بار بسیاری از مقامات حکومتی ایران مجبور شدند درباره کشتار گسترده زندانیان سیاسی در سال ۶۷، اگرچه بسیار محدود، اظهارنظر کنند. این اظهارنظرها بیش از آن‌که روشنگر جزئیات ماجرا باشد حمله به آیت‌الله منتظری بوده است.

حکومت جمهوری اسلامی ایران در تابستان سال ۶۷، چند هزار تن از مخالفان سیاسی خود را در مدت دو ماه اعدام کرد. اجساد تعدادی از این زندانیان در کانال‌های جمعی و در عمق کمی از خاک در گورستان خاوران، واقع در جنوب شرق تهران دفن شد و نشانه‌ای از آن‌ها باقی نماند.

این زندانیان سیاسی بر اساس فتوایی از آیت‌الله روح‌الله خمینی رهبر انقلاب ایران، در حالی‌که پیش از آن محاکمه شده و بسیاری از آن‌ها حکم زندان گرفته بودند، در دادگاه‌هایی چند دقیقه‌ای با حضور «هیأت مرگ» بدون هیچ‌گونه حقوق قضائی، از جمله داشتن وکیل، بار دیگر محاکمه و اعدام شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farzad

    احمد آقا مردم ایران بداشتن فرزندانی همچون شما افتخار میکنند۰ با آرزوی سلآمتی برای شما و خانواده

  • karim

    جناب احمد آقا ظاهرا اوضاع وخیم به نظر میاد بهتره یک وکیل بگیرید یا برای حفظ خود و خانوادتون حد اقل تقیه کرده و نظرات ابوی را نظر شخصی مرحوم تلقی کنید تا انشاالله بزودی بتونید بقیه فایل های منتشر نشده را در اختیار ملت بگذارید تا دشمنان ملت و ایران رسواتر بشوند