ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو کشته در اعتراضات مردم کوبانی به کشیدن دیوار مرزی توسط ترکیه

ترکیه از یک هفته پیش عملیات احداث یک دیوار مرزی در نزدیکی شهر کردنشین کوبانی در سوریه را آغاز کرده اما با اعتراضات مردم این شهر روبه‌رو شده است. در اعتراضات جدید یک جوان کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

ترکیه می‌خواهد در مرز خود با شهر کردنشین کوبانی در سوریه دیوار بتُنی بکشد. مخالفان این اقدام دست به اعتراض زدند و با نیروهای ترکیه درگیری شدند. این درگیری‌ها دو کشته و ده‌ها زخمی در بر داشت.

درگیری مردم معترض کوبانی با نیروهای امنیتی ترکیه ـ جمعه ۱۲ شهریور / ۲ سپتامبر

خبرگزاری آلمان به‌نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نوشته است روز جمعه ۱۲ شهریور / ۲ سپتامبر نیروهای امنیتی ترکیه به روی مخالفان ساخت دیوار مرزی که دست به اعتراض زده بودند گاز اشک‌آور شلیک کردند.

اعتراضات روز جمعه به درگیری خشونت‌باری کشید و دو جوان در جریان آن کشته شدند.

دیده‌بان حقوق بشر از زخمی شدن دست‌کم ۳۰ نفر گزارش داده است در حالی‌که کردها از ۹۰ زخمی سخن می‌گویند.

به‌گفته منابع کردی، شمار زیادی از مردم کوبانی پس از این رویداد با سر دادن شعارهایی علیه دولت ترکیه به نوار مرزی رفتند و درگیری‌ها ادامه یافت.

پیش از این درگیری‌ها، غرب کوبانی به صحنه نبردهای شدید بین واحدهای ترکیه و شبه‌نظامیان کرد تبدیل شده بود.

ارتش ترکیه از مدت‌ها قبل قصد داشت که یک دیوار مرزی از شمال به غرب مناطق کردنشین بکشد. بخشی از این دیوار در مرز با عفرین واقع در استان حلب سوریه ساخته شد و از روز جمعه ۶ شهریور / ۲۷ اوت نیز ساخت دیوار مرزی در کوبانی، در عمق ۲۰ متر و به طول پنج کیلومتر آغاز شد اما با اعتراضات مردم کوبانی روبه‌رو شد.

از آن روز مردم کوبانی با تجمع در نوار مرزی مانع از ادامه کشیدن دیوار مرزی شده‌اند.

نیروهای نظامی ترکیه و گروهی از شورشیان سوریه حدود یک هفته پیش به خاک سوریه حمله کردند و شهر جرابلس را از داعش بازپس گرفتند. پس از آن به کردهای سوریه حمله کردند تا آن‌ها را از کرانه غربی رود فرات به مواضع قبلی‌شان در شرق این رود به عقب برانند.

در شمال سوریه کردها قوی‌ترین نیرو محسوب می‌شوند. آن‌ها در ماه‌های اخیر با پشتیبانی هوایی ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا توانستند بخش‌های بزرگی در شمال سوریه را از کنترل داعش خارج کنند.

ترکیه می‌گوید با حمله به کردها می‌خواهد مانع از آن شود که در نوار مرزی این کشور دولت مستقل کردی شکل گیرد اما کردها می‌گویند قصد تشکیل چنین دولتی را ندارند.

طرح احداث دیوار بتنی در مرز با مناطق کردنشین سوریه از جمله اقدامات دولت ترکیه برای ایجاد مانع در پیشروی کردها و مبادلات و رفت‌وآمدهای کردهای سوریه و کردهای ترکیه است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.