ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بانک سپه و ملت روابط مالی با قرارگاه خاتم الانبیا را محدود کردند

روزنامه جوان و کیهان در گزارش‌های اصلی خود از محدودیت روابط برخی از بانک‌های ایران با قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران خبر دادند. آنها این محدودیت ها را «خود تحریمی» و «نتیجه برجام» خواندند.

شماری از رسانه‌های محافظه‌کار در ایران گزارش دادند که بانک سپه و ملت روابط مالی خود با قرارگاه خاتم الانبیا را محدود کرده‌اند.

عبدالله گنجی، مدیر مسوول روزنامه جوان با اعلام این خبر در صفحه تلگرامی خود نوشت که این موضوع از نتایج برجام است و  «اکنون به جای غرب خودمان تحریم را شروع کرده‌ایم».

روزنامه جوان این خبر را در سرمقاله خود نیز بازتاب داد.

روزنامه کیهان با تیتر یک قرار دادن این موضوع، در گزارشی مشابه نوشت که علت عدم همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی با ایران، قرارگرفتن ایران در لیست سیاه «گروه اقدام مالی در مبارزه با پولشویی» (FATF)  است. به ادعای کیهان به همین دلیل دولت ایران متعهد شده «هر شخص حقیقی و حقوقی که در قطعنامه‌های سازمان ملل‌، در لیست تحریم قرار دارد را در ساز و کار مالی داخلی مورد تحریم» قرار دهد.

کیهان در ادامه گزارش خود نوشته که برخی بانک‌های ایران بر مبنای این «سند محرمانه» از راه‌ انداختن کار شماری از مؤسسات حقوقی از جمله قرارگاه خاتم الانبیا خودداری می‌کنند.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در حال حاضر از بزرگ‌ترین پیمانکاران پروژه‌های دولتی ایران به‌شمار می‌رود.

یکی از پیامدهای توافق هسته‌ای برای دولت جمهوری اسلامی همکاری با «گروه اقدام مالی مبارزه با پولشویی» و تأمین مالی تروریسم است.

پیش شرط آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌های بانکی علیه ابران اجرای شرایط «گروه اقدام مالی در مبارزه با پولشویی» بوده است.

در حالی که دولت حسن روحانی از توافق با گروه کاری اقدام مالی حمایت می‌کند و خواستار خروج نام ایران از فهرست کشورهای پرخطر در حوزه تجارت و مالی است، محافظه‌کاران منتقد دولت این توافق را به زیان امنیت ملی و ابزاری برای فشار بر حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران می‌دانند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، سال ۱۳۹۰ با صدور قطعنامه‌ای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و چهار مؤسسه زیرمجموعه آن به‌نام‌های "مکین"، "رهاب"، "فاطر" و "مهندسین مشاور ایمن‌سازان" را در فهرست تحریم‌های خود قرار دادند. بر اساس این قطعنامه دارایی‌های این شرکت‌ها در بانک‌های خارجی باید مسدود شود و مسئولان آن‌ها حق مسافرت بین‌المللی ندارند.

پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب و لغو برخی تحریم‌ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپاه قدس و برخی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی وابسته به آن مانند قرارگاه خاتم الانبیا را از جمله نهادهایی هستند که به دلیل «ارتباط با برنامه موشکی ایران»  در لیست تحریم‌ها باقی مانده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • منوچهر

    بانک ملت مورد تحریم اتحادیه اروپا بود و در دوسال گذشته در دو مرحله ادعا کرد در نقل و انتقال ارزی سپاه پاسداران دخالتی نداشته ودادگاه هم بعنوان انکه اتحادیه اروپا نتوانسته است دلائل محکمه پسندی ارائه کند این بانک را تبرئه واز تحریم خارج کرد وحتی شنیده شده است که این بانک مدعی جبرا ن ضرر و زیان هنگفتی از اروپا ست و طرح دعوی کرده است . بانک سپه نیز که نتوانسته بود از تحریم خارج شود با پی گیری در مذاکرات که نهایتا به برجام رسید بعنوان یک کادوی غرب به ایران از تحریم خارج شد . خروج این دو بانک از تحریم بمنزله اجازه انان به همکاری با زیر مجموعه های سپاه که همچنان بعنوان پولشوئی ومنبع مالی کمک به ترو ریزم در تحریم هستند نخواهد بود و نامه بانکها نیز که در روزنامه ها ورسانه ها انتشار یافته مبین همین حقیقت است. باید توجه داشته باشیم که تحریم بانک صادرات همچنان بقوت خود باقیست وشعب این بانک نتوانسته اند با ایجاد کار گزاری روابط ارزی با بانکهای خارجی بر قرار کنند.