ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجمع عمومی سازمان ملل نقض حقوق بشر در ايران را محکوم کرد

<p>مجمع عمومی سازمان ملل متحد شب گذشته قطعنامه&zwnj; مصوب کمیته سوم اين مجمع درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را به تصويب رساند.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>در اين قطعنامه که با ۷۸ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۵۹ رأی ممتنع به تصویب رسيد از مجازات&zwnj;های &laquo;غير انسانی&raquo;، &laquo;اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال&raquo;، &laquo;شکنجه&raquo;، &laquo;نابرابری گسترده جنسیتی&raquo;، &laquo;خشونت عليه زنان&raquo;، &laquo;سنگسار&raquo; و &laquo;قطع عضو&raquo; به شدت انتقاد شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>قطعنامه فوق که برای هشتمين سال پياپی جمهوری اسلامی ايران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است حکم&zwnj;های طولانی&zwnj;مدت زندان، بازداشت&zwnj;های وسيع و خودسرانه و محدوديت&zwnj;های شديد آزادی بيان و آزادی مذهب در ايران را محکوم کرده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>قطعنامه سازمان ملل همچنين افزایش مداوم اعدام&zwnj;ها در ایران و مجازات&zwnj;های اعدام در ملاء عام را نگران&zwnj;کننده و &laquo;به&zwnj;دور از اقدامات ایمنی شناخته شده جهانی&raquo; دانسته است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>کميته&zwnj; سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد اين قطعنامه را که پيشنهاد نماينده کانادا بود، ۲۸ آبان&zwnj;ماه سال جاری با ۸۰ رأی مثبت، ۵۷ رأی ممتنع و ۴۴ رأی منفی به تصويب رسانده بود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>در آن زمان هيأتی از مقامات ايرانی به سرپرستی محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه و مشاور بين&zwnj;الملل رئيس قوه قضائيه ايران به نيويورک سفر کرد تا از تصويب پيش&zwnj;نويس اين قطعنامه جلوگيری کند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>محمدجواد لاريجانی، پيش&zwnj;نويس پيشنهادی سازمان ملل در محکوميت نقض حقوق بشر توسط دولت ايران را مجموعه&zwnj;ای از &laquo;دروغ&zwnj;های بسيار شنيع&raquo; دانست و آن را يکی از &laquo;سياه&zwnj;ترين&raquo; اسناد سازمان ملل خواند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>او در سفر خود به نيويورک موضوعات حقوق بشر و خشونت را امری فرهنگی دانست که در هر کشور جلوه متفاوتی می&zwnj;تواند داشته باشد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>قطعنامه جديد در حالی به تصويب مجمع عمومی سازمان ملل رسيد که قطعنامه سال گذشته سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ايران با آرای کمتر از امسال به تصويب رسيده بود. در ماه نوامبر سال ۲۰۰۹ چنين قطعنامه&zwnj;ای ۷۴ رأی مثبت آورده بود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>مدافعان حقوق بشر در ماه&zwnj;های گذشته و به&zwnj;ويژه به&zwnj;هنگام تصويب پيش&zwnj;نويس اين قطعنامه تلاش&zwnj;های بسياری صورت دادند تا &laquo;بيش&zwnj;تر موارد نقض حقوق بشر در ايران&raquo; در اين قطعنامه گنجانده شود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اين نهادهای مدافع حقوق بشر خواهان برخورد جدی&zwnj;تر کشورهای جهان با &laquo;زير پا گذاشتن حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ايران&raquo; هستند. <br /> &nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

مجمع عمومی سازمان ملل متحد شب گذشته قطعنامه‌ مصوب کمیته سوم اين مجمع درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را به تصويب رساند.

در اين قطعنامه که با ۷۸ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۵۹ رأی ممتنع به تصویب رسيد از مجازات‌های «غير انسانی»، «اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال»، «شکنجه»، «نابرابری گسترده جنسیتی»، «خشونت عليه زنان»، «سنگسار» و «قطع عضو» به شدت انتقاد شده است.

قطعنامه فوق که برای هشتمين سال پياپی جمهوری اسلامی ايران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است حکم‌های طولانی‌مدت زندان، بازداشت‌های وسيع و خودسرانه و محدوديت‌های شديد آزادی بيان و آزادی مذهب در ايران را محکوم کرده است.

قطعنامه سازمان ملل همچنين افزایش مداوم اعدام‌ها در ایران و مجازات‌های اعدام در ملاء عام را نگران‌کننده و «به‌دور از اقدامات ایمنی شناخته شده جهانی» دانسته است.

کميته‌ سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد اين قطعنامه را که پيشنهاد نماينده کانادا بود، ۲۸ آبان‌ماه سال جاری با ۸۰ رأی مثبت، ۵۷ رأی ممتنع و ۴۴ رأی منفی به تصويب رسانده بود.

در آن زمان هيأتی از مقامات ايرانی به سرپرستی محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه و مشاور بين‌الملل رئيس قوه قضائيه ايران به نيويورک سفر کرد تا از تصويب پيش‌نويس اين قطعنامه جلوگيری کند.

محمدجواد لاريجانی، پيش‌نويس پيشنهادی سازمان ملل در محکوميت نقض حقوق بشر توسط دولت ايران را مجموعه‌ای از «دروغ‌های بسيار شنيع» دانست و آن را يکی از «سياه‌ترين» اسناد سازمان ملل خواند.

او در سفر خود به نيويورک موضوعات حقوق بشر و خشونت را امری فرهنگی دانست که در هر کشور جلوه متفاوتی می‌تواند داشته باشد.

قطعنامه جديد در حالی به تصويب مجمع عمومی سازمان ملل رسيد که قطعنامه سال گذشته سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ايران با آرای کمتر از امسال به تصويب رسيده بود. در ماه نوامبر سال ۲۰۰۹ چنين قطعنامه‌ای ۷۴ رأی مثبت آورده بود.

مدافعان حقوق بشر در ماه‌های گذشته و به‌ويژه به‌هنگام تصويب پيش‌نويس اين قطعنامه تلاش‌های بسياری صورت دادند تا «بيش‌تر موارد نقض حقوق بشر در ايران» در اين قطعنامه گنجانده شود.

اين نهادهای مدافع حقوق بشر خواهان برخورد جدی‌تر کشورهای جهان با «زير پا گذاشتن حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ايران» هستند.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.