ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مناسبات ایران و بریتانیا به سطح سفیر ارتقاء یافت

پس از پنج سال کدورت دیپلماتیک، عصر دوشنبه ۱۵ شهریور سفیران ایران و بریتانیا به طور هم‌زمان استوارنامه‌های خود را تقدیم کردند. حمید بعیدی‌نژاد، عضو ارشد تیم مذاکره هسته‌ای سفیر تهران در لندن شد.

پس از پنج سال کدورت دیپلماتیک، عصر دوشنبه ۱۵ شهریور سفیران ایران و بریتانیا به طور هم‌زمان استوارنامه‌های خود را به وزیران خارجه دو کشور  تقدیم کردند. حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره هسته‌ای سفیر تهران در لندن شد.

نیکولاس هاپتون و حمید بعیدی‌نژاد، سفیران جدید تهران ولندن معرفی شدند. خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه ایران نوشت: «در پی محقق شدن شرایط برای ارتقای روابط دو کشور تصمیم گرفته شد که سفرا در تهران و لندن مستقر شوند.»

 این مقام افزوده که ارتقای روابط به معنای حل و فصل مسائل فی مابین نبوده و جمهوری اسلامی ایران کماکان دیدگاه‌های خود را بصورت دو جانبه و غیر آن به صراحت اعلام خواهد کرد.

حمید بعیدی‌نژاد ۵۵ سال دارد. او  مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه و رئیس تیم ایران در مذاکرات‌ کارشناسی هسته‌ای بوده است. نیکولاس هاپتون، تا کنون کاردار سفارت بریتانیا در تهران بود.

مناسبات دیپلماتیک ایران و بریتانیا پس از حمله سازمان یافته به سفارت انگلستان و باغ قلهک در تهران در آذر ۱۳۹۰، از سوی لندن قطع شد و پس از دو سال، به سطح کاردار غیرمقیم و سپس کاردار رسید.

دولت روحانی پیوسته تاکید کرده بود که در صدد از سرگیری مناسبات سیاسی با بریتانیاست.

فیلیپ‌ هاموند، وزیر خارجه وقت بریتانیا، یکشنبه ۲۳ اوت/اول شهریور ۹۴ در سفر به تهران، سفارت این کشور را بازگشایی کرده بود. پیش از بازگشایی سفارت بریتانیا، سفارت سوئد به عنوان دفتر حافظ منافع بریتانیا در تهران مشغول کار بود.

روزنامه «تلگراف» در زمستان ۲۰۱۱ نوشته بود که تابلوهای نقاشی، فرش، مبلمان، جواهرات، دستگاه‌های الکترونیک و چند خودروی اداری از جمله اموال ارزشمندی هستند که در حمله «دانشجویان بسیجی» به سفارت بریتانیا تخریب شده‌اند و میزان خسارت آنها بالغ بر یک میلیون پوند می‌شود.

روشن نیست از سرگیری مناسبات دیپلماتیک دو کشور و تبادل سفیر، با عذرخواهی ایران یا پرداخت غرامت همراه بوده است یا خیر.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.