ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر کشور سعودی: ایران به حجاجش اجازه حضور نداد

آیت‌الله علی خامنه‌ای در پیام خود به‌مناسبت مراسم حج، عربستان سعودی را متهم کرده بود که مانع از حضور حجاج ایرانی در حج امسال شده است. وزیر کشور سعودی اما می‌گوید این جمهوری اسلامی بود که از شرکت حجاج ایرانی جلوگیری کرد.

محمد بن نایف بن عبدالعزیز ولیعهد، نایب رئیس شورای وزیران و وزیر کشور عربستان سعودی در پاسخ به مسئولان جمهوری اسلامی که عربستان سعودی را متهم به جلوگیری از مشارکت حجاج ایرانی در حج امسال می‌کنند گفت این تهران بود که مانع از حضور آن‌ها در حج امسال شد و حج را سیاسی کرد.

محمد بن نایف بن عبدالعزیز ولیعهد، نایب رئیس شورای وزیران و وزیر کشور عربستان سعودی

به‌گزارش شبکه العربیه، وزیر کشور سعودی دوشنبه ۱۵ شهریور / ۵ سپتامبر در یک کنفرانس خبری گفت: «آن‌چه رسانه‌ها و برخی از مسئولان ایرانی می‌گویند، هیچ اعتبار و موضوعیتی ندارد.»

او گفت عربستان سعودی «همه تسهیلات لازم را برای حجاج ایرانی فراهم می‌کند»، اما امسال ایران خواسته‌هایی را مطرح کرده که «امنیت حج و حجاج از جمله ایرانی‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد و با قداست مکان و زمان، در تضاد است».

تصمیم به عدم اعزام حجاج ایرانی در مراسم حج امسال، پس از چند دور مذاکره بین مقامات ایرانی و سعودی در خردادماه سال جاری توسط سازمان حج و زیارت ایران گرفته شد. مقامات ایران با اشاره به حادثه منا، دلیل این تصمیم را «نپذیرفتن شرط امنیت زائران ایرانی از سوی عربستان» عنوان کردند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نامه‌ای خطاب به مسلمانان جهان و به مناسبت مراسم حج با لحنی تند حکام عربستان سعودی را «فتنه‌انگیز» و «سیاست‌بازانِ از خدا بی‌خبر» خطاب کرد و گفت آن‌ها «تلاش بیهوده می‌کنند که جمهوری اسلامی را در محروم‌سازی حجاج ایرانی از حج امسال، متهم نشان دهند.»

او سران عربستان سعودی را در حادثه منا مقصر دانست و افزود: «حکام سعودی به جای عذرخواهی و پشیمانی و تعقیب قضائی مقصران مستقیمِ این حادثه‌ هولناک، با نهایت بی‌شرمی و وقاحت، حتّی از تشکیل هیئت حقیقت‌یاب بین‌الملل اسلامی نیز سر باز زدند.»

در حادثه منطقه منا در شهر مکه، (دوم مهر ۱۳۹۴ / ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵) به‌دلیل ازدحام جمعیتِ زائران، بیش از دو هزار نفر جان باختند که تعداد کشته شدگان ایرانی در این رویداد ۴۶۴ نفر اعلام شد. در پی این حادثه تنش‌های دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی ایجاد شد زیرا مقامات ایران مسئول این رویداد را عربستان سعودی می‌دانستند.

محمد بن نایف گفت: «این مسئولان ایرانی هستند که تمایلی به حضور حجاج ایرانی در حج امسال ندارند، به دلایلی که به خودشان مربوط است و در چارچوب تلاششان برای سیاسی کردن حج و تبدیل آن به شعارهایی بر خلاف آموزه‌های اسلام صورت می‌گیرد که امنیت حج و حجاج را مختل می‌کند.»

او افزود، عربستان سعودی چنین چیزی را نمی‌پذیرد و «با تمام جدیت و توان در برابر کسی که قصد اخلال در امنیت حج دارد»، می‌ایستد.

مقام‌های ایران، از جمله رهبر جمهوری اسلامی از زمان وقوع حادثه منا حملات شدیدی به مسئولان سعودی کرده و آن‌ها را «بی‌کفایت» خواندند. حتی برخی از مسئولان جمهوری اسلامی این حادثه را نوعی «توطئه» خواندند. عربستان سعودی آن را یک «حادثه غم‌انگیز» انسانی دانسته بود.

روابط ایران و عربستان سعودی در یک سال اخیر به‌شدت رو به تیرگی گرایید و پس از حمله به مقرهای دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد در دی‌ماه سال گذشته، عربستان سعودی کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد. از آن زمان تا کنون تنش بین دو کشور همچنان باقی ا‌ست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.