ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال محکومیت احمد منتظری به زندان

احمد منتظری برای بار هشتم مورد بازجویی قرار گرفت. با استناد دادگاه به «قانون تعزيرات و مجازات‌هاى بازدارنده»، احتمال زندانی شدن او وجود دارد.

احمد منتظری، فرزند حسینعلی منتظری، مرجع تقلید درگذشته شیعه که به دلیل انتشار فایل صوتی پدرش در مورد اعدام‌های سال ۶۷، تا به حال چندین بار بازجویی شده است، برای بار هشتم به دادگاه احضار شد. او متهم به «اقدام عليه امنيت ملى» شده است.

احمد منتظری

بیت آیت‌الله منتظری در اطلاعیه‌ای گفته است احمد منتظری برای هشتمین بار چهارشنبه ۱۷ شهریور به دادگاه ویژه روحانیت قم رفت و در محل دادگاه مورد بازپرسی قرار گرفت.

بر اساس این اطلاعیه، در پايان بازپرسی مقرر شد احمد منتظری با توجه به اتهام «اقدام عليه امنيت ملى» و استناد به مواد ۴۹۸ و ۵۰۱ و ۵۰۵ قانون تعزيرات و مجازات‌هاى بازدارنده، دفاعيه خود را به صورت مكتوب در تاريخ ٢٨ شهریورماه جاری تحويل دادسرای ويژه روحانيت قم کند.

سه ماده ذکرشده از قانون تعزيرات و مجازات‌هاى بازدارنده مربوط به جرایم ضدامنیتی داخلی و خارجی می‌شوند.

در ماده ۴۹۸ آمده است: «هر کس با هر مرامی، دسته، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم یا عنوانی تشکیل دهد یا اداره نماید که هدف آن برهم زدن امنیت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از دو تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.»

ماده ۵۰۱ می‌گوید: «هر کس نقشه‌ها یا اسرار یا اسناد و تصمیمات راجع به سیاست داخلی یا خارجی کشور را عالماً و عامداً در اختیار افرادی که صلاحیت دسترسی به آن‌ها را ندارند قرار دهد یا از مفاد آن مطلع کند به نحوی که متضمن نوعی جاسوسی باشد، نظر به کیفیات و مراتب جرم به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود.»

در ماده ۵۰۵ نیز آمده است: «هر کس با هدف برهم زدن امنیت کشور به هر وسیله اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را با پوشش مسئولین نظام یا مأمورین دولت یا به نحو دیگر جمع‌آوری کند چنان‌چه بخواهد آن را در اختیار دیگران قرار دهد و موفق به انجام آن شود به حبس از دو تا ۱۰ سال و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم می‌شود.»

بدین ترتیب خطر زندان احمد منتظری را تهدید می‌کند.

او در جلسه قبلی دادگاه ویژه روحانیت پس از انجام مراحل بازجویی، با قرار کفالت ۷۰ میلیون تومانی، تا برگزار شدن جلسه بعدی بازجویی آزاد شده بود.

سایت رسمی آیت‌الله حسینعلی منتظری ۱۹ مردادماه یک فایل صوتی را برای اولین بار منتشر کرد که در آن آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های سال ۶۷ صحبت و انتقاد می‌کند. این فایل مربوط به دیدار آیت‌الله منتظری با حسینعلی نیری (حاکم شرع)، مرتضی اشراقی (دادستان)، ابراهیم رئیسی (معاون دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده اطلاعات در اوین) در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ است. از این سه نفر به‌عنوان اعضای «هیأت مرگ» در کشتار تابستان ۶۷ یاد می‌کنند.

یک روز پس از انتشار این فایل صوتی احمد منتظری به خواست وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، آن را از سایت آیت‌الله منتظری و کانال تلگرامی خود حذف کرد و برای نخستین بار در ارتباط با این فایل به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد.

در پی انتشار این فایل صوتی، برای نخستین بار بسیاری از مقامات حکومتی ایران مجبور شدند درباره کشتار گسترده زندانیان سیاسی در سال ۶۷، اگرچه بسیار محدود، اظهارنظر کنند. این اظهارنظرها بیش از آن‌که روشنگر جزئیات ماجرا باشد حمله به آیت‌الله منتظری و دفاع از این اعدام‌ها بوده است.

حکومت جمهوری اسلامی ایران در تابستان سال ۶۷، چند هزار تن از مخالفان سیاسی خود را در مدت دو ماه اعدام کرد. اجساد تعدادی از این زندانیان در کانال‌های جمعی و در عمق کمی از خاک در گورستان خاوران، واقع در جنوب شرق تهران دفن شد و نشانه‌ای از آن‌ها باقی نماند.

این زندانیان سیاسی بر اساس فتوایی از آیت‌الله روح‌الله خمینی رهبر انقلاب ایران، در حالی‌که پیش از آن محاکمه شده و بسیاری از آن‌ها حکم زندان گرفته بودند، در دادگاه‌هایی چند دقیقه‌ای با حضور «هیأت مرگ» بدون هیچ‌گونه حقوق قضایی از جمله داشتن وکیل، بار دیگر محاکمه و اعدام شدند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Roozbeh

    اينها تلاش ميكنند با اعمال فشار بقيه نوارها رو ايشون پس بده . در صورت زندانى شدن ايشان بهتر است اين نوارها همانطور كه قبلا خودشون اشاره كردن كه در جاهاى مختلف وجود دارند و صد در صد كپى آن به خارج هم منتقل شده از منابع نا شناخته به رسانه ها درز كند تا مردم به اسرار اين جنايتكاران واقف شوند.