ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات دانشگاهیان کانادا و ایرلند به بازداشت هما هودفر

همکاران هما هودفر در دانشگاه کونکوردیای مونتریال و همچنین در دوبلین ایرلند در حال تلاش برای آزادی او از زندان اوین هستند. فراخوان کارزار برای آزادی او را تاکنون پنج هزار نفر از استادان دانشگاه‌های مختلف جهان امضا کرده‌اند.

جامعه دانشگاهیان در کبک کانادا و ایرلند برای آزادی هما هودفر، استاد دانشگاه و زندانی سیاسی ایرانی - کانادایی ـ ایرلندی دست به اقدامات تازه‌ای زدند.

فعالیت و تحقیقات هما هودفر به‌ ویژه بر نقش زنان در کشورهای اسلامی تمرکز دارد. او از فعالان کارزار پایان بخشیدن به سنگسار در ایران نیز بوده است.

چهارشنبه ۱۷ شهریور / ۷ سپتامبر در دوبلین ایرلند، گروهی از دانشگاهیان با تجمع در مقابل سفارت ایران اعتراض خود را نسبت به بازداشت هما هودفر ابراز داشتند. هودفر افزون بر ملیت ایرانی و کانادایی، ملیت ایرلندی نیز دارد.

همکاران دانشگاهیِ هما هودفر و پژوهشگران دانشگاه کونکوردیا در مونتریال کانادا نیز کارزاری برای آزادی او به‌راه انداخته‌اند. آن‌ها تاکنون پنج هزار امضا از استادان دانشگاه‌های مختلف جهان برای آزادی هودفر جمع‌آوری کرده‌اند.

فرانسواز نودیون، از سندیکای استادان دانشگاه کونکوردیا نگرانی خود از محدودیت آزادی بیان در پژوهش‌های دانشگاهی ابراز داشت و گفت: «ما به‌شدت از ماجرای دستگیری هما متأثر شدیم زیرا احساس می‌کنیم که اگر روزی چنین اتفاقی برای خود ما پیش می‌آمد چگونه با آن روبه‌رو می‌شدیم.»

پژوهشگران دانشگاه مونتریال تلاش می‌کنند تا افکار عمومی را در این‌باره بسیج کنند. از سوی دیگر دولت کانادا نیز در تلاش است تا در مورد هما هودفر با حکومت ایران مذاکراتی انجام دهد. در غیاب نمایندگی کانادا در تهران، ایتالیا به‌عنوان رابط دو کشور عمل می‌کند.

پیش‌تر هم بیش از ۱۷۰ استاد مطرح علوم انسانی از دانشگاه‌های اروپا و آمریکا در بیانیه‌ای خواهان آزادی فوری و اجازه بازگشت هما هودفر به کانادا شده‌ بودند.

لیلا احمد، نوام چامسکی، چاندرا تالپاد موهانتی، ریچارد فالک، نادیه علی و طلال اسد از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌ بودند.

یک هفته پیش نیز عفو بین‌الملل کانادا با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به پس‌رفت وضعیت حقوق بشر در ایران، از مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی خواسته بود تا هما هودفر را فوری و بی‌قید و شرط آزاد کنند.

هما هودفر، استاد رشته انسان‌شناسی در دانشگاه کونکوردیای کانادا ۶۵ سال سن دارد. او پس از مرگ همسرش شهر مونتریال را ترک کرد و برای دیدار با خانواده به ایران رفت، اما اندکی پیش از بازگشت به خانه‌اش در مونتریال، نیروهای امنیتی ایران در ماه مارس او را بازداشت کردند. او سپس آزاد شد اما پس از آزادی ممنوع‌الخروج شد و از آن زمان بارها مورد بازجویی قرار گرفت تا این‌که احضاریه‌ای از دادسرای زندان اوین دریافت کرد و بار دیگر بازداشت شد و از آن زمان در زندان اوین به‌سر می‌برد.

فعالیت و تحقیقات هودفر به‌ ویژه بر نقش زنان در کشورهای اسلامی تمرکز دارد. او از فعالان کارزار پایان بخشیدن به سنگسار در ایران نیز بوده است.

بازداشت هما هودفر در حالی صورت گرفته است که جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر چندین شهروند با تابعیت دو گانه را بازداشت کرده است. ایران تابعیت دو گانه را به‌رسمیت نمی‌شناسد و چنین افرادی را تنها به‌عنوان ایرانی می‌شناسد. حکومت ایران این‌گونه شهروندان را به‌هنگام بازداشت از دسترسی به سفارت و یا کنسولگری کشور دوم تابعیت خود محروم می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیما

    همگی جمع بشید یه چک بکشید بدید پرزیدنت اوباما با پیک ویژه تقدیم بیت گروگانگیرها کنه تا ایشون آزاد بشن. کانادایی ها باید از حکومتشون بخوان چند تا از جوجه آخوندهای مقیم کانادا رو از اونجا بیرون بندازه و یا پولهای میلیاردی کثیفشون رو بر اساس قانون مبارزه با پولشویی مصادره کنه تا اینا تو سه سوت طرف رو رها کنن.