ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفارت ایران در کابل: بازداشتی‌های شیراز لزوماً افغانستانی نبودند

سفارت ایران در کابل اعتراضات را نتیجه «تصورات نادرست در افکار عمومی» به دلیل «انتشار شتاب‌رده بیانیه وزارت امور مهاجرین افغانستان» و «انعکاس نادرست اخبار» دانست.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در واکنش به اعتراضات نسبت به اقدام نمادین نیروی انتظامی شیراز که شماری از اتباع افغانستانی را در حصاری به نمایش گذاشته بود، بیانیه‌ای منتشر کرد و «انعکاس نادرست اخبار» را دلیل به وجود آمدن اعتراضات دانست.

سفارت ایران در کابل نوشت افراد دستگیر شده توسط نیروی انتظامی در فضای باز و پشت نرده بودند و کسی داخل قفس قرار داده نشده

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، در این بیانیه که شنبه ۲۰ شهریور منتشر شد، به واکنش مقامات افغانستان و بیانیه‌ای که وزارت امور مهاجران و عودت‌کنندگان افغانستان در محکومیت این اقدام نیروی انتظامی شیراز منتشر کرده، اشاره شده است.

در این بیانیه با تأکید بر رفتار «مبتنی بر رعایت کرامت انسانی» با اتباع افغانستانی از سوی مقامات و رهبر جمهوری اسلامی ایران، سفارت ایران در کابل اعتراضات صورت گرفته را نتیجه «تصورات نادرستی در افکار عمومی مردم افغانستان» به دلیل «انتشار شتاب‌رده بیانیه وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان» و «انعکاس نادرست اخبار» دانست.

۱۶ شهریور تصاویری از نمایشگاه دستاوردهای کلانتری‌های شیراز منتشر شد که نشان می‌داد نیروی انتظامی در فضای سبز در کنار کالاهای قاچاق، چندین تبعه افغانستان را با ساک و چمدان در حصاری قرار داده است و به طور نمادین دستگیری اتباع خارجی را به عنوان دستاورد خود به نمایش گذاشته است.

در پی این اقدام نیروی انتظامی شیراز اعتراضاتی از سوی مقامات افغانستان، شهروندان افغانستان و مجامع حقوق بشری ایران صورت گرفت.

در بیانیه سفارت ایران در کابل در واکنش به این اعتراضات آمده است: «افراد دستگیر شده توسط نیروی انتظامی در فضای باز و پشت نرده نگه داشته شده‌اند و به هیچ عنوان کسی داخل قفس قرار داده نشده و به هیچ وجه نیز قصد و نیت مبنی بر توهین به آنان در کار نبوده است».

سفارت ایران در کابل همچنین در بیانیه خود نوشته است که این افراد «لزوماً از اتباع کشور افغانستان نبوده‌اند» و اضافه کرده که آنها «به دلیل اقدام به ورود و اقامت غیر قانونی دستگیر شده‌اند لذا مهاجر یا پناهنده محسوب نمی‌گردند و برخورد پلیس با آنان طبق مقررات داخلی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و به هیچ عنوان خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی وتوافق‌نامه‌های دوجانبه در خصوص حقوق مهاجرین و پناهندگان نبوده است».

نیروی انتظامی نیز روز گذشته در توضیح ماجرا بازداشت‌شدگان را «افراد شرور و قاچاقچی» خواند.

در ایران بیش از سه میلیون تبعه افغانستان زندگی می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۶ با اخراج نزدیک به ۱۴۵ هزار تبعه افغانستان، پروسه بازگرداندن آنها را به افغانستان آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.