ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وخامت حال مهدی و حسین رجبیان به دنبال اعتصاب غذا

مهدی رجبیان به نوعی بیماری عصبی مبتلاست و درمان آن باید بیرون زندان انجام شود، اما چون با مرخصی استعلاجی‌اش موافقت نشده، همراه برادرش حسین رجبیان دست به اعتصاب غذا زده‌ است.

حال عمومی مهدی و حسین رجبیان، دو برادر موزیسین و فیلم‌ساز که در زندان اوین به سر می‌برند و اعتصاب غذا کرده‌اند، وخیم است.

سازمان حقوق بشر ایران روز ۲۵ شهریور ماه با اعلام این خبر از قول یکی از نزدیکان این دو زندانی نوشته است که مهدی رجبیان به نوعی بیماری عصبی مبتلاست و نیازمند مراقبت و درمان است که این درمان باید خارج از زندان انجام شود، اما از آنجا که با مرخصی استعلاجی موافقت نشده است، آن‌ها دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

پاسخ مسئولان زندان به این اعتصاب غذا نه تنها رسیدگی نکردن به خواست این دو برادر، که جدا کردن آن‌ها از هم به قصد تنبیه بوده است.

اعتصاب غذای این دو برادر که هر کدام به سه سال زندان محکوم شده‌اند، از ۱۸ شهریور ماه آغاز شده است:‌ مهدی و حسین رجبیان، دو هنرمند زندانی، دست به اعتصاب غذا زدند

بنا به گفته منبع نزدیک به این دو برادر، در اولین روز اعتصاب غذای آن‌ها، ساعت چهار صبح، حال حسین خیلی بد شده است: «حال حسین آن‌قدر بد شد که همان نیمه شب به‌صورت اورژانس به بیمارستان امام منتقلش کردند البته این به اعتصاب غذای او ربطی نداشت زیرا چند ساعت بیش‌تر از اعتصابش نگذشته بود. عفونت باعث تب و لرز شدید او شده‌ بود و این تب و لرز بعد از گذشت چند روز همچنان ادامه دارد.»

بر اساس آخرین خبرها از زندان اوین، مهدی رجبیان هم در چهارمین روز اعتصاب غذای خود دچار تشنج شده و او را به بهداری زندان منتقل کرده‌اند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین‌الملل بارها دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را به دلیل بی‌توجهی به وضعیت سلامت زندانیان محکوم کرده و از این‌که رسیدگی‌های پزشکی و دادن خدمات بهداشتی به عنوان ابزاری برای تحت فشار گذاشتن متهم یا زندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، انتقاد کرده است:

https://www.radiozamaneh.com/289297
برادران رجبیان اما در حالی دوره محکومیت خود را در حبس می‌گذرانند که اوایل خرداد ماه امسال، سازمان حقوق بشر ایران، سازمان عفو بین‌الملل نروژ، انجمن قلم نروژ و سازمان موزیک امن (safeMUSE) در نامه‌ای مشترک به وزارت امور خارجه نروژ خواهان تلاش دولت این کشور برای توقف و لغو احکام صادر شده برای این دو برادر و یوسف عمادی شدند که همراه این دو دستگیر، محاکمه و زندانی شده است.

این سه در دادگاه اولیه (شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه)، به شش سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه محکوم شده بودند، اما شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران، محکومیت آن‌ها را به سه سال حبس تعزیری، سه سال حبس تعلیقی و جریمه ۲۰ میلیون تومانی تبدیل کرد.

مهدی رجبیان ۲۶ ساله است. حسین رجبیان، ۳۱ ساله و یوسف عمادی، ۳۵ ساله.

این سه مهر ماه سال ۱۳۹۲ در دفتر کارشان در ساری بازداشت شدند، ۱۸ روز در مکانی نامشخص نگهداری شدند و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند و سپس به سلول‌های انفرادی بند دو-‌الف زندان اوین منتقل و بیش از دو ماه بازجویی شدند. آن‌ها در طول دوره بازجویی برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار گرفته‌اند و بازجویان تهدیدشان کرده‌اند که در صورت عدم شرکت در اعتراف تلویزیونی، به حبس ابد محکوم خواهند شد.

اتهام آن‌ها «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» است و حالا با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد هستند.

به نظر می‌رسد شاکی این پرونده سپاه پاسداران بوده باشد.

پس از بازداشت این سه نفر، بیش از ۴۰۰ هنرمند ایرانی در نامه‌ای سرگشاده‌ به علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی، از او خواسته بودند ترتیبی دهد تا نهادهای امنیتی، هنرمندان ایرانی را تحت فشار قرار ندهند.

این سه اما در جریان برگزاری دادگاه هم از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند و کمپین بین‌المللی حقوق بشر می‌گوید که محاکمه‌شان تنها یک ربع طول کشیده است.

یک منبع آگاه پیشتر به رادیو زمانه گفته بود: «آن‌ها در حین بازجویی وکیل نداشته‌اند. در دادگاه هم وکیل نداشته‌اند، چون گفته شده که پرونده‌شان به شکلی است که خودشان باید توضیح بدهند.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.