ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان از ایران به شورای امنیت شکایت برد

عربستان سعودی با متهم کردن ایران به قاچاق سلاح برای حوثی‌ها در یمن و با اتکاء به مفاد قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل، شکایتی به شورای امنیت ارائه داد.

عربستان با متهم کردن ایران به قاچاق سلاح برای حوثی‌ها در یمن و با اتکاء به مفاد قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل، شکایتی به شورای امنیت ارائه داد.

نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، از پشتیبانی تسلیحاتی ایران از شورشیان حوثی در یمن شکایت کرده است. در این نامه که پنجشنبه (۱۵ سپتامبر/ ۲۵ شهریور) نوشته شده، "قاچاق سلاح‌های ساخت ایران" به یمن، نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت و تهدیدی علیه ثبات عربستان، یمن و کل منطقه خوانده شده است.

رسانه‌های عربی به نقل از عبدالله بن یحیی المعلمی نوشته‌اند: «از شورای امنیت می‌خواهیم همه اهرم‌های لازم را به کار گیرد و از ایران بخواهد قطعنامه‌های شورای امنیت را رعایت و اقدامات غیرقانونی در یمن را متوقف کند.»

مبنای شکایت ریاض و نامه المعلمی، کشف و ضبط سلاح‌های زیادی است که توسط نیروهای دریایی استرالیا، فرانسه و آمریکا انجام شده و "منشاء ایرانی داشته‌اند."

ریاض می‌گوید حوثی‌ها ۳۰ فروند موشک‌"زلزال" به شهرهای جنوبی یمن پرتاب کرده‌اند که ساخت ایران هستند.

تهران و ریاض، دو قدرت و رقیب منطقه‌ای، در اوضاع یمن، عراق، سوریه و لبنان به جنگ نیابتی و دامن زدن به نزاع شیعه - سنی متصف می‌شوند. در جنگ داخلی یمن، تهران از شورشیان حوثی حمایت می‌کند که به شیعیان نزدیک‌اند. ریاض متقابلا از نیروهای دولتی و گروه‌های وفادار به عبد ربو منصور هادی، رئیس جمهوری مخلوع این کشور پشتیبانی می‌کند و در این مسیر، رهبری ائتلافی نظامی علیه حوثی‌ها و نیروهای ضد دولتی را به دست دارد.

ایران یکبار در دی ۱۳۹۴ عربستان را به حمله موشکی به سفارتش در صنعا متهم و ریاض را به پیگیری موضوع در مجامع بین‌المللی تهدید کرده بود.

شکایت عربستان از ایران به شورای امنیت در حالی ارائه می‌شود که تنش بین دو کشور در موسم حج و سالگرد حادثه منا بالا گرفته و حملات لفظی طرفین علیه یکدیگر جلوه کم سابقه‌ای یافته است.

در باره قطعنامه ۲۲۱۶

قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت در ۱۴ آوریل ۲۰۱۵ به تصویب رسید. پیشنهاد قطعنامه را اردن ارائه داد. این قطعنامه مشتمل برفراخوان آتش‌بس به حوثی‌ها، تحریم تسلیحاتی جنبش انصارالله، بلوکه شدن اموال عبدالمالک حوثی، از رهبران انصارالله و احمد صالح، فرزند علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن و رئیس گارد جمهوری یمن است.

در این قطعنامه از حوثی‌ها خواسته شد به جنگ کنونی خاتمه دهند، از مواضع خود عقب بنشینند و نهادها و ادارات دولتی و شهرهای تحت کنترل خود را پس دهند.

قطعنامه اشاره‌ای به توقف حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن نکرده است. در میان پانزده عضو شورای امنیت، روسیه به این قطعنامه رای ممتنع داد.

شورای امنیت تاکنون از رئیس‌جمهوری یمن، عبد ربه منصور هادی حمایت کرده است. منصور هادی با پیشروی شیعیان حوثی از مقر خود در عدن به ریاض گریخت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • h

    هر موقع اسم سازمان ملل را می شنوم یاد حرف بان کی مون می افتم که می گفت ما نمی توانیم اسم عربستان را در لیست سیاه سازمان ملل برای جنگ یمن نگهداریم شاید اگر سازمان ملل مثل جبهه النصره اسمش را تغییر بده این اثر منفی اسمش لااقل تغییر کند اینکه سازمان ملل مستقر در نیویورک آمریکا از منصور هادی حمایت کند که آمریکا هم حمایت می کند نه عجیب است و نه چیز تازه من شخصن تا حالا ندیدم سازمان ملل بر خلاف منافع آمریکا کاری بکند یا موضوعی متفاوت از آمریکا بگیرد مثل اینکه فکر کنیم موضع کیهان با موضوع رهبر دیکتاتور ایران متفاوت باشد