ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران جهانی غذا و تغییرات فرهنگی و شغلی

پژوهشی روی الگوی غذایی ۱۰ کشور نشان می‌دهد که میلیون‌ها نفر با افزایش قیمت مواد خوراکی در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به غذاهای فراوری شده و ناسالم روی آورده‌ و هم‌زمان کارهای پست، کم‌امنیت و خطرناک پیشه‌ کرده‌اند.

تحقیقات بر روی مصرف غذایی ۱۰ کشور نشان می‌دهد که افزایش قیمت مواد غذایی در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ موجب شد میلیون‌ها مردمی که برای تامین غذاهای پایه مانند برنج، ذرت و گندم در تقلا بودند، به مصرف غذاهای فراوری شده (junk-food) غربی روی بیاورند. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی شکر، چربی و نمک هستند.

دست‌اندرکاران این پژوهش می‌گویند افزایش ناگهانی قیمت مواد غذایی پایه که مرتبط با تجارت بازار کالاهای جهانی است و کاهش ذخیره غذا در بسیاری کشورها، موجب آغاز تغییر فرهنگی اساسی شده و انسان‌‌های بیشتری را وادار به کسب درآمد نقدی کرده است. همچنین و در مقام مقایسه، مردمان کشورهایی چون کنیا، بولیوی، اندونزی، پاکستان، ویتنام و زامبیا که برای تامین مخارج خود بسیار زیاد کار می‌کنند، فرصت کمتری برای حضور در کنار خانواده خود دارند.

نتایج بدست آمده از موسسه مطالعات توسعه و آکسفام نشان می‌دهد که با جهش قیمت مواد غذایی، بسیاری به تامین غذاهای آماده و فراوری شده در کنار محل کار خود روی آورده‌اند.

بر اساس نتیجه این پژوهش، زنان نیز برای پول در آوردن، شروع به حضور در کارهای دشوار و کم‌امنیت کرده‌اند و احساس فشار بر تامین خوراک خانواده را با روی آوردن به غذاهای آماده جبران می‌کنند' «کودکان و جوانان هم جزو اولین گروه‌هایی هستند که خود را با با غذاهای فراوری شده‌ تطبیق داده‌اند. غذاهایی ارزان، خوشمزه، بامزه و جدید که خیلی زود بخشی از عادت‌های خوراکی می‌شود… در اقتصادهای در حال توسعه (شهری و روستایی)، پدیده خوردن در حال حرکت رایج شده؛ برخی به این دلیل که خانواده‌ای ندارند که غذا را با آنها صرف کنند و برخی به این دلیل که غذای بهتری بیرون از خانه می‌خورند و البته می‌توانند در رستوران‌ها و بارهای اطراف همدمی هم برای وقت غذای خود پیدا کنند.»

این مطالعه نشان می‌دهد که «مردم به طور محسوسی بیشتر کار می‌کنند تا خود را سیر کنند، اما حتی با بیشتر کار کردن و حتی در زمان افزایش دستمزدها هم نمی‌توانند خانواده خود را سیر کنند. آنچه مردم در زمان افزایش قیمت‌ها انجام داده‌اند بسیار شبیه رفتار مواجهه با بحران اقتصادی است: جایگزین کردن محصولات ارزان‌تر، کاهش اقلام گران‌تر به دلیل تامین خوراک، و کاهش / حذف اولویت‌های مربوط به سلامت، مزه و میزان غذا.»

مولفان در این تحقیق به دنبال این پرسش هم بوده‌اند که چرا بسیاری مردم به دنبال غذاهای بسته‌بندی و فراوری شده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که پاسخ این سوال شامل مجموعه دلایل کاربردی و روانشناسانه از جمله میزان دسترسی آسان به این نواع غذا و یا خاصیت اعتیادآور غذاهای فراوری شده به دلیل میزان بالای شکر، نمک و چربی در آن است.

همان‌ اندازه که مردم بیشتر و طولانی‌تر کار می‌کنند و به شهرها و دیگر مناطق در جستجوی کار مهاجرت می‌کنند، بیشتر و بیشتر به سمت مصرف غذاهای آماده خصوصا غذاهای فراوری شده ‌ناسالم روی می‌آورند که حاوی میزان بالایی از چربی و شکر و نمک است: رژیم غذایی غربی.

محققانی که در طی چهار سال افراد و خانواده‌ها را دنبال کرده‌اند، شاهد تغییرات سریع در عادت‌های غذایی مردم کشورهای در حال توسعه همراه با افزایش شهرنشینی شده‌اند. مردم در این کشورها هرچه بیشتر به سمت شغل‌های کم امنیت، غیرمحترم و خطرناک روی می‌آورند تا بتوانند شکم خود و خانواده‌شان را سیر کنند.

قیمت‌های جهانی در سال ۲۰۱۲ کاهش پیدا کردند اما تغییرات فرهنگی که در عادت غذایی مردمان فقیر ایجاد شده همچنان قابل مشاهده است. نومی حسین یکی از محققان می‌گوید «تحقیقات ما در تمام مناطق مورد بررسی نشان می‌دهد علاوه بر کاهش مصرف اقلام گران، مردم غذاهای ارزان و فراوری شده را با غذاهای سالم و مغزی جایگزین می‌کنند. دولت‌ها در کشورهای در حال توسعه باید نسبت به این تغییرات سریعا واکنش نشان دهند و برنامه‌های سلامت غذایی و سیاست‌های تنظیمی مقتضی برای تغذیه بهتر و جلوگیری از بیماری‌هایی چون سوء‌تغذیه و چاقی را به جریان بیندازند.»

جان مارگارت از محققان آکسفام می‌گوید: «بحران غذا بسیاری را تحت فشار قرار داده، خصوصا زنان را، و آنها را به سمت کارهای سخت و کم امنیت هدایت کرده. کارهایی که حتی از میزان ساعات اشتغال‌شان هم باخبر نیستند و در نتیجه حقوقی که بتوانند برایش برنامه‌ریزی کنند را دریافت نمی‌کنند. مردم همچنین وقت کمتری برای گذراندن با خانواده دارند و متوجه اهمیت برقراری تناسب در برنامه تغذیه نیز نیستند.»

منبع: گاردین

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.