ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اژه‌ای و اعتصاب غذای برادران رجبیان: مسائل از قول خانواده محکومان نقل می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه ایران در پاسخ به سوالی درباره مهدی و حسین رجبیان که در زندان اوین اعتصاب غذا کرده‌اند، گفت که خبرنگاران مسائل را از قول خانواده محکوم یا متهم نقل می‌کنند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره مهدی و حسین رجبیان، دو هنرمند جوان زندانی در زندان اوین که اعتصاب غذا کرده‌اند، گفت که خبرنگاران مسائل را از قول خانواده محکوم یا متهم نقل می‌کنند.

مهدی و حسین رجبیان

در صد و دومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه ایران که روز یک‌شنبه ۲۸ شهریور برگزار شد، خبرنگاری از او سوال کرد که می‌گویند مهدی و حسین رجبیان به بیماری ms مبتلا شده‌اند اما به آن‌ها مرخصی نمی‌دهند. آیا قوه قضاییه ورود می‌کند؟

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال گفت که شما مسائل را از قول خانواده محکوم یا متهم نقل می‌کنید: «کسانی که داخل زندان می‌شوند با تشخیص پزشکی قانونی در صورت داشتن بیماری غیرقابل تحمل در زندان، با حکم قاضی پرونده برای مداوا به خارج از زندان می‌روند.»

صحبت‌های محسنی اژه‌ای در حالی مطرح شد که یک منبع نزدیک به خانواده رجبیان، روز جمعه ۲۶ شهریور به رادیو زمانه گفته بود حسین رجبیان برای سومین روز متوالی در بیمارستان بوده است.

مهدی و حسین رجبیان، دو برادر موسیقیدان و فیلمساز از روز هجدهم شهریور ماه در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند. آن‌ها گفته‌اند مسئولان زندان به نیازشان به درمان بی‌توجهند و به آن‌ها مرخصی استعلاجی نمی‌دهند. همچنین در واکنش به اعتصاب غذای این دو زندانی عقیدتی آن‌ها را در زندان از هم جدا کرده‌اند.

این دو زندانی سیاسی گفته‌اند تا زمان موافقت با مرخصی‌شان به اعتصاب غذا ادامه خواهند داد: مهدی و حسین رجبیان، دو هنرمند زندانی، دست به اعتصاب غذا زدند

بیست و پنجم شهریور ماه اما حال عمومی مهدی و حسین رجبیان وخیم گزارش شد.

سازمان حقوق بشر ایران با اعلام این خبر از قول یکی از نزدیکان این دو زندانی نوشت که مهدی رجبیان به نوعی بیماری عصبی مبتلاست و نیازمند مراقبت و درمان است که این درمان باید خارج از زندان انجام شود:

برادران رجبیان اما در حالی دوره محکومیت خود را در حبس می‌گذرانند که اوایل خرداد ماه امسال، سازمان حقوق بشر ایران، سازمان عفو بین‌الملل نروژ، انجمن قلم نروژ و سازمان موزیک امن (safeMUSE) در نامه‌ای مشترک به وزارت امور خارجه نروژ خواهان تلاش دولت این کشور برای توقف و لغو احکام صادر شده برای این دو برادر و یوسف عمادی شدند که همراه این دو دستگیر، محاکمه و زندانی شده است.

این سه در دادگاه اولیه (شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه)، به شش سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه محکوم شده بودند، اما شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران، محکومیت آن‌ها را به سه سال حبس تعزیری، سه سال حبس تعلیقی و جریمه ۲۰ میلیون تومانی تبدیل کرد.

مهدی رجبیان ۲۶ ساله است. حسین رجبیان، ۳۱ ساله و یوسف عمادی، ۳۵ ساله.

این سه مهر ماه سال ۱۳۹۲ در دفتر کارشان در ساری بازداشت شدند، ۱۸ روز در مکانی نامشخص نگهداری شدند و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند و سپس به سلول‌های انفرادی بند دو-‌الف زندان اوین منتقل و بیش از دو ماه بازجویی شدند. آن‌ها در طول دوره بازجویی برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار گرفته‌اند و بازجویان تهدیدشان کرده‌اند که در صورت عدم شرکت در اعتراف تلویزیونی، به حبس ابد محکوم خواهند شد.

اتهام آن‌ها «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» است و حالا با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد هستند.

به نظر می‌رسد شاکی این پرونده سپاه پاسداران بوده باشد.

پس از بازداشت این سه نفر، بیش از ۴۰۰ هنرمند ایرانی در نامه‌ای سرگشاده‌ به علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی، از او خواسته بودند ترتیبی دهد تا نهادهای امنیتی، هنرمندان ایرانی را تحت فشار قرار ندهند.

این سه اما در جریان برگزاری دادگاه هم از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند و کمپین بین‌المللی حقوق بشر می‌گوید که محاکمه‌شان تنها یک ربع طول کشیده است.

یک منبع آگاه پیشتر به رادیو زمانه گفته بود: «آن‌ها در حین بازجویی وکیل نداشته‌اند. در دادگاه هم وکیل نداشته‌اند، چون گفته شده که پرونده‌شان به شکلی است که خودشان باید توضیح بدهند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.