ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار حسن روحانی از کوبا با هدف گسترش روابط دو کشور

رئیس جمهوری ایران در ادامه سفر خود به آمریکای لاتین، در کوبا با رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا و فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا دیدار کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران ظهر دوشنبه ۲۹ شهریور / ۱۹ سپتامبر به وقت محلی وارد کوبا شد. او در کاخ انقلاب هاوانا با رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا دیدار کرد و بعد در خانه فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا با او ملاقات کرد. تفاهم‌نامه‌های همکاری نیز بین دو کشور امضا شد.

حسن روحانی و رائول کاسترو

حسن روحانی ظهر دوشنبه به وقت محلی وارد فرودگاه خوزه مارتی هاوانا شد و مورد استقبال معاون رئیس جمهوری و وزیر اقتصاد کوبا قرار گرفت.

روحانی و رائول کاسترو پس از پایان مراسم استقبال رسمی مذاکرات دو جانبه را آغاز کردند. این دو در نشستی مهمترین مسایل و راه‌های توسعه همکاری‌های تهران - هاوانا را بررسی کردند و سپس تفاهم‌نامه‌ای میان دو کشور با حضور دو رئیس جمهوری جهت ارتقای همکاری‌های مشترک در زمینه بهداشت و سلامت امضا شد.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه ارتقای همکاری‌ها در زمینه بهداشتی، پژوهشی، آموزشی و داروی اعلام شد.

عصر دوشنبه به وقت محلی (بامداد سه‌شنبه به وقت ایران) حسن روحانی با فیدل کاسترو دیدار کرد. به‌گزارش تلویزیون دولتی کوبا این دیدار در خانه شخصی کاسترو برگزار شد.

بنا به این گزارش، حسن روحانی و فیدل کاسترو در باره روابط بین‌الملل و تهدیدات صلح جهانی گفت‌وگو کردند.

فیدل کاسترو اکنون ۹۰ سال سن دارد و به‌ندرت مهمان‌های رسمی را می‌پذیرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نیز در گزارشی از دیدار روحانی و فیدل کاسترو نوشته است که آن دو درباره فشارها و تحریم‌های اقتصادی بر روی دو کشور صحبت و بر ادامه مقاومت تأکید کردند.

ایرنا نوشته که فیدل کاسترو در این دیدار گفته است در آغاز پیروزی انقلاب در ایران نظر مثبت خود را در مورد آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران اعلام کرده است.

او همچنین به بحران آب در نقاط مختلف جهان اشاره کرده و گفته است در برنامه‌ریزی آینده کشورهای جهان، آب مسأله محوری خواهد بود.

حسن روحانی سپس به‌همراه رائول کاسترو در نشست هیأت‌های عالی رتبه ایران و کوبا شرکت کرد و در آن از ارتقاء سطح همکاری‌های مشترک «در همه حوزه‌ها به‌ویژه اقتصادی» سخن گفت.

روحانی همچنین گفت: «ایران و کوبا باید سطح همکاری‌های خود را در عرصه فن‌آوری‌های نوین از جمله نانو و بیوتکنولوژی ارتقاء بخشند.»

او کوبا را «دوست نزدیک ایران» در مجامع بین‌المللی خواند و گفت این دوستی باید در مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای ادامه یابد.

رائول کاسترو نیز کوبا را «شریک ثابت قدم» جمهوری اسلامی دانست و گفت: «هیچ کس نمی‌تواند توسعه روابط کوبا و ایران را متوقف کند.»

کاسترو همچنین ایجاد جنگ و آشوب در جهان را کاسبی سودآور برای قدرت‌ها بزرگ خواند.

در ماه گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از کوبا دیدار کرده و علائق مشترک دو کشور در همکاری‌های بیشتر اقتصادی و مالی بین بررسی شده بود.

این دیدارها در حالی صورت می‌گیرد که در یک سال اخیر روابط کوبا و آمریکا بازسازی شده و رو به بهبود می‌رود.

آمریکا در ماه‌های گذشته تحریم‌های خود علیه کوبا و ایران را کاهش داده است.

روحانی پس از دیدار از کوبا به نیویورک خواهد رفت تا در هفتادو یکمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.